لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

کودتای نافرجام در بولیوی؛ با عقب‌نشینی ارتش، فرمانده کودتاگران بازداشت شد


ژنرال خوان خوزه زونیگا، رهبر کودتای نظامی در بولیوی بازداشت شد.
ژنرال خوان خوزه زونیگا، رهبر کودتای نظامی در بولیوی بازداشت شد.

به دنبال یورش واحدهای نظامی از ارتش بولیوی به کاخ ریاست جمهوری این کشور در روز چهارشنبه ششم تیرماه در لاپاز، لوئیس آرسه، رئیس جمهور این کشور، با معرفی فرمانده جدید ارتش با این اقدام مقابله کرد.

ابتدا در روز چهارشنبه واحدهایی از ارتش در میدان موری‌یو در پایتخت مستقر شدند. کاخ ریاست جمهوری، پارلمان و شمار دیگری از ساختمان‌های دولتی بولیوی در این میدان قرار دارند.

هنگامی که نیروهای ارتش در مقابل کاخ ریاست جمهوری مستقر بودند، آقای آرسه از محل کار خود در پیامی خطاب مردم گفت: «امروز کشور با تلاش برای کودتا مواجه است. امروز کشور بار دیگر با کسانی روبرو است که می‌خواهند عمر دموکراسی را در بولیوی کوتاه کنند.»

او از مردم بولیوی خواست تا «علیه کودتا و به نفع دموکراسی سازماندهی و بسیج شوند.»

ساعاتی پس از این پیام لوئیس آرسه٬ نیروهای ارتش میدان موری‌یو را ترک کردند و همزمان تصاویری از بازداشت فرمانده کودتاگران منتشر شد.

گزارش‌ها حاکی است غروب چهارشنبه نیروهای ارتش میدان موری‌یو را ترک کردند و نیروهای پلیس در این محل مستقر شدند.

همزمان با خروج سربازان و خودروهای زرهی از اطراف کاخ ریاست جمهوری صدها تن از هواداران لوئیس آرسه در میدان مقابل این کاخ تجمع کرده و در حالی که پرچم این کشور را در دست داشتند، شعارهایی در حمایت از رئیس جمهور سر دادند.

لوئیس آرسه نیز در حالی که وزرا کابینه او را احاطه کرده بودند، در جمع انبوه هوادارانش که سرود ملی را می خواندند حاضر شد. او از حضور مردم بولیوی تقدیر کرد.

گزارش‌ها حاکی است که ژنرال خوان خوزه زونیگا، رهبر این عملیات نظامی بازداشت شده و دادستان کل بولیوی هم اعلام کرد که تحقیقات درباره اقدامات این فرمانده نظامی و دیگر همدستانش آغاز شده است.

هنوز اتهامات این فرمانده ارشد نظامی بولیوی اعلام نشده است.

شورش نیروهای ارتش در روز چهارشنبه به دنبال ماه‌ها تنش بر سر مشکلات اقتصادی و اعتراضات روی داد. این در حالی است که لوئیس آرسه و اوو مورالس متحد سابقش و رئیس‌جمهور چپ‌گرای سابق، برای کنترل حزب حاکم دچار اختلاف شده‌اند.

اوو مورالس در صدد است باردیگر در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۵ شرکت کند و همین موضوع باعث اختلاف و تنش در درون حزب چپگرای حاکم شده است.

اقدام واحدهایی از ارتش بولیوی به رهبری ژنرال خوان خوزه زونیگا برای کودتا در این کشور، خشم شماری از کشورهای همسایه بولیوی را درپی داشت. این کشورها در بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم کردند و خواستار اعاده نظم و قانون این کشور شدند.

بولیوی در سال‌های اخیر شاهد تنش‌های سیاسی شدید بوده است. در سال ۲۰۱۹ به دنبال اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و تشدید فشارهای نیروهای مسلح این کشور علیه اوو مورالس، او بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد. اوو مورالس از اقدام نیروهای مسلح به عنوان «کودتا» یاد کرده بود.

لوئیس آرسه از حزب چپ‌گرای «جنبش به سوی سوسیالیست» در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در سال ۲۰۲۰ به پیروزی رسید.

پس از روی کار امدن دولت لوئیس آرسه، پرونده‌هایی علیه مقامات دولت موقت، از جمله جینین آنی‌یِز و وزرای کابینه به اتهام «کودتا»، «تحریک به شورش» و «تروریسم» باز شد.

XS
SM
MD
LG