لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

بالاگرفتن تنش اسرائیل و حزب‌الله؛ اردوغان می‌گوید ترکیه در کنار لبنان می‌ایستد


همزمان با بالاگرفتن تنش بین اسرائیل و گروه حزب‌الله، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت که کشورش در کنار لبنان می‌ایستد و از کشورهای منطقه نیز خواست از بیروت حمایت کنند.

تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در هفته‌های اخیر تشدید شده و نگرانی‌ها از جنگ تمام عیار بین اسرائیل و لبنان را افزایش داده است. گلوله باران مناطق مرز شمالی اسرائیل و درگیری‌ها باعث تخلیه ده‌ها هزار نفر از مناطق دو طرف مرز شده است.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ششم تیرماه در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دنبال گسترش جنگ غزه به منطقه است.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «اسرائیلی که غزه ویران کرده است٬ اکنون به لبنان چشم دوخته است و ما شاهد حمایت پشت پرده غرب از اسرائیل هستیم.»

او با بیان اینکه حمایت غرب از اسرائیل «رقت انگیز» است، تصریح کرد: «برنامه نتانیاهو برای گسترش جنگ به منطقه، منجر به یک فاجعه بزرگ خواهد شد.»

رجب طیب اردوغان با تاکید براین که ترکیه در کنار مردم و دولت لبنان می‌ایستد، از دیگر کشورهای منطقه خواست با لنبان اعلام «همبستگی» بکنند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه هم اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، تلفنی گفتگو کرد و باردیگر بر حمایت آنکارا از بیروت «در برابر سیاست‌های تهاجمی اسرائیل» تاکید کرد.

حدود سه هفته پیش، حزب‌الله پس از حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد این گروه شبه‌نظامی شد، شهرها و مواضع نظامی اسرائیل را با بزرگ‌ترین حملات راکتی و پهپادی خود تاکنون هدف قرار داد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هفته گذشته هشدار داد که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین دو طرف، «هیچ جایی در اسرائیل امن نخواهد بود».

طی هشت ماه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان که به موازات جنگ غزه جریان دارد، بیش از ۴۰۰ نفر در لبنان، از جمله ۷۰ غیرنظامی، کشته شده‌اند. اسرائیل نیز تاکنون ۲۶ کشته داده است که ۱۰ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG