لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

تدابیر دولت‌های غربی در پی افزایش نگرانی از جنگ اسرائیل با حزب‌الله


نمایی از سفارت آمریکا در حومه بیروت،‌ لبنان
نمایی از سفارت آمریکا در حومه بیروت،‌ لبنان

در پی ابراز نگرانی شماری از دولت‌های غربی از احتمال گسترش درگیری میان گروه حزب‌الله در لبنان و ارتش اسرائیل، برخی از دولت‌ها تدابیری برای کمک به خروج شهروندان خود از لبنان در پیش گرفته‌اند.

منابع اطلاعاتی آمریکایی روز پنج‌شنبه، هفتم تیر، به شبکه ان‌بی‌سی گفتند ارتش آمریکا یک کشتی نظامی دیگر خود را به عنوان بخشی از آمادگی برای تخلیه شهروندان، در صورت تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله، به دریای مدیترانه منتقل کرده است.

همراه با کشتی «واسپ»، تکاوران دریایی برون‌مرزی آمریکا که برای خروج غیرنظامیان از مناطق خطرناک آموزش دیده‌اند، راهی خاورمیانه شدند.

دولت آمریکا پنج‌شنبه از شهروندان خود خواست در خصوص سفر به لبنان تأمل کرده و اگر در حال حاضر در لبنان هستند، از رفتن به جنوب این کشور، مرز لبنان با سوریه و نزدیکی اردوگاه‌های پناهندگان در لبنان خودداری کنند.

وزارت خارجه آمریکا افزود وضعیت پیچیده در منطقه بی‌ثبات است و ممکن است به‌سرعت دستخوش تغییر شود.

هلند، کانادا و شمار دیگری از کشورها نیز از شهروندان خود خواستند سریع‌تر لبنان را ترک کنند.

کانادا افزوده بود در صورت گسترش بحران نمی‌تواند تضمین کند که به خروج شهروندانش از لبنان کمک کند. با این حال، دولت اتاوا تلاش برای کمک به خروج اتباع خود از لبنان را آغاز کرده است. اعلام شده ۴۵ هزار تن از ساکنان لبنان تابعیت کانادایی دارند.

وزارت خارجه روسیه نیز پنج‌شنبه از شهروندان خود خواست از سفر به لبنان تا هنگامی که وضعیت در جنوب لبنان آرام نشده، خودداری کنند.

کویت و مقدونیه شمالی نیز شهروندان خود را از سفر به لبنان برحذر داشتند.

به نوشته سایت پولیتیکو، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کنند که در صورت عدم دستیابی اسرائیل و گروه افراطی حماس به توافق آتش‌بس، درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله نیز در هفته‌های آتی گسترش یابد.

بر اساس این گزارش، دولت جو بایدن تلاش می‌کند تا طرح آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را که چند هفته است روی میز است، پیش ببرد. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود.

سران حماس طرح اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا را که پیشنهاد اسرائیل بوده رد کرده و توافق با آن را به یک سری شروط از جمله پایان جنگ اسرائیل در غزه منوط کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو این هفته گفت این شرط را نخواهد پذیرفت اما آماده معامله است.

دو مقام ارشد آمریکایی بر اساس ارزیابی نهادهای اطلاعاتی کشورشان به پولیتیکو گفتند اسرائیل و حزب‌الله طرح‌های جنگی را آماده کرده و در حال حاضر در تلاش برای دستیابی به سلاح بیشتر هستند.

شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل روز هفتم تیر گزارشی از استقرار شمار بیشتری از نیروهای نظامی در مرزهای شمالی کشور منتشر کرد.

تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، پنج‌شنبه گفت: حماس در غزه به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود و ارتش آماده مقابله با حزب‌الله در شمال اسرائیل است.

حزب‌الله شامگاه پنج‌شنبه ۴۰ فروند راکت به سوی شمال اسرائیل شلیک کرد که ارتش این کشور نیمی از آن‌ها را که امکان اصابت به مناطق مسکونی را داشت، رهگیری کرد و بقیه در فضای باز به زمین اصابت کرد.

برخورد راکت‌های حزب‌الله در مزارع به آتش‌سوزی‌هایی در اطراف شهر باستانی «صفد» منجر شد که نیروهای زیادی از آتش‌نشانان اسرائیلی را به محل کشاند. جریان برق در محل نیز برای مدتی مختل شد. چهار اسرائیلی در این رویداد آسیب دیدند و یک زن در شهر «صفد» نیز که در حال رفتن به پناهگاه بود، زخمی شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حملات حزب‌الله در حالی تشدید شد که ارتش اسرائیل پنج‌شنبه خبر داد دو عضو یگان هوایی حزب‌الله را در حمله پهپادی اسرائیلی در روستای الطیری در جنوب لبنان کشت.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که پس از یک سفر چهار روزه به آمریکا، پنج‌شنبه شب به اسرائیل بازگشت، در دیدارهای خود با لوید آستین، همتای آمریکایی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت اسرائیل «راهکار دیپلماتیک را که امکان دهد شهروندان تخلیه شده اسرائیلی در امنیت به خانه خود بازگردند، ترجیح می‌دهد».

ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی از ساکنان شمال در نزدیکی مرز با جنوب لبنان از پس از آغاز حملات حزب‌الله به خاک اسرائیل از روز ۱۶ مهر سال گذشته، تخلیه شده و به نقاط دیگر اسرائیل برده شده‌اند.

سرنوشت این مناطق تخلیه شده اکنون مهم‌ترین معضل برای دولت اسرائیل است. حزب‌الله پایان حمله به اسرائیل را به پایان جنگ اسرائیل در غزه گره زده است.

آقای گالانت در آمریکا گفت اسرائیل خود را برای هر سناریویی در ارتباط با شمال کشور خود آماده کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر دفاع این کشور در دیدار با مقامات ارشد آمریکایی در واشینگتن افزود ارتش اسرائیل به‌زودی با پایان عملیات خود در منطقه رفح، وارد «فاز سوم» از عملیات در غزه خواهد شد.

ژنرال گالانت گفت در «فاز سوم» عملیات جنگی در نوار غزه کاسته خواهد شد و وضعیت جدید، بر «سایر جبهه‌ها نیز اثرگذار است».

بنیامین نتانیاهو این هفته گفت در پایان قریب‌الوقوع عملیات ارتش در رفح، می‌توان بخش بیشتری از نیروها را به شمال اسرائیل منتقل و در آن مستقر کرد.

او پنج‌شنبه در دیدار با هیئتی از ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی که برای بیان حمایت از اسرائیل به اورشلیم رفتند، گفت: «ایران با ما در حال جنگ در هفت جبهه است: حماس از غزه، حزب‌الله از شمال، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان عراق و سوریه، یهودا و شومرون (کرانه غربی رود اردن) و از خود ایران».

آقای نتانیاهو ارزیابی کرد که کشورش هنوز «نبردی بسیار طولانی» علیه حماس در برابر خود دارد. او افزود «اما سرانجام از دست آن‌ها خلاصی خواهیم یافت».

عملیات در شجاعیه غزه، خروج ۶۸ کودک بیمار از غزه

ارتش اسرائیل پنج‌شنبه تأیید کرد که لشگر ۹۸ درگیر عملیاتی «روی زمین و زیر زمین» در محله شجاعیه در غزه است. ارتش افزود اطلاعات دریافت شده حاکی از وجود شبه‌نظامیان مسلح فلسطینی و «زیربنای ترور» در این محله بوده است.

ارتش همچنین اعلام کرد یک نظامی دیگر این کشور پنج‌شنبه در جنوب نوار غزه کشته شد.

هماهنگ‌‌کننده عملیات اسرائیل در نوار غزه پنج‌شنبه اعلام کرد ۶۸ کودک اهل غزه که بیمار و مجروح جنگ بودند، با موافقت اسرائیل از گذرگاه مرزی «کرم شالوم» از غزه خارج شده و راهی مصر شدند.

خروج این کودکان بیمار و مجروح با هماهنگی میان دولت آمریکا، مصر و جامعه بین‌المللی با دولت اسرائیل امکان‌پذیر شد.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، فرماندهان آمریکایی پس از دیدار روزهای اخیر با نظامیان اسرائیلی نسبت به ازسرگیری انتقال کمک‌های آمریکا به ساکنان غزه از روزهای آتی ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

بعد از مرگ شماری از کارکنان آژانس غذایی سازمان ملل، این نهاد عملیات کمک‌رسانی در غزه را در نگرانی از نبود امنیت، متوقف کرده است.

۲۶۶ روز از جنگ غزه سپری شده است. منابع وابسته به حماس در غزه شمار تلفات را تا روز هفتم تیر - با احتساب شبه‌نظامیان کشته شده فلسطینی- ۳۷ هزار و ۷۶۵ تن اعلام کردند.

با استفاده از ان‌بی‌سی، پولیتیکو، هاآرتص، یدیعوت آخرونوت/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG