لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

کشف بمب‌های به‌جامانده از داعش در دیوار مسجد تاریخی موصل


مسجد تاریخی «نوری» در سال ۱۳۹۶ توسط داعش نابود شد و یونسکو بازسازی آن را برعهده دارد
مسجد تاریخی «نوری» در سال ۱۳۹۶ توسط داعش نابود شد و یونسکو بازسازی آن را برعهده دارد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، در جریان مرمت مسجد تاریخی «نوری» موصل، از کشف پنج بمب جاسازی شده در دیواره آن در زمان اشغال منطقه توسط داعش خبر داد.

مسجد تاریخی «نوری» موصل عراق که در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده، بیشتر به خاطر معماری برجسته و گلدسته خمیده آن مشهور بود. این بنای تاریخی تیرماه ۱۳۹۶ توسط داعش نابود شد و یونسکو چهار سال بعد مرمت آن را بر عهده گرفت.

آژانس فرهنگی سازمان ملل روز شنبه ۹ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سه‌شنبه هفته گذشته پنج بمب با قدرت تخریبی بسیار گسترده در دیوار نمازخانه مسجد نوری کشف کرده است.

این بیانیه می‌افزاید تجهیزات انفجاری در بخشی از دیواری که خود داعش برای مسجد ساخته بود، تعبیه شده است.

یکی از بمب‌های تعبیه شده توسط داعش در دیوار مسجد نوری توسط ارتش عراق خنثی شده، اما یونسکو می‌گوید چهار بمب دیگر به همدیگر متصل هستند و خنثی کردن آنها زمان خواهد برد.

مقامات عراقی از آژانس فرهنگی سازمان ملل خواسته است عملیات بازسازی مسجد نوری را تا زمان پاکسازی کامل مواد منفجره متوقف کرده و آنجا را تخلیه کنند.

گروه افراط گرای «حکومت اسلامی» موسوم به داعش، به رهبری ابوبکر بغدادی در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴، درست یک دهه پیش در عراق اعلام موجودیت کرد. ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بعد از سه سال مبارزه، داعش را در سال ۲۰۱۷ شکست دادند.

کشف بمب‌های جاسازی شده در دوران حکومت داعش بر بخش‌هایی از عراق، خصوصا مناطق مسکونی موصل چالش‌های امنیتی در این منطقه را برجسته‌تر کرده است.

نهادهای بین‌المللی با حمایت سازمان ملل بر مین‌روبی و بازسازی شهر موصل تمرکز کرده‌اند. به رغم سال‌ها تلاش، قسمت اعظم بخش قدیمی شهر موصل هنوز ویرانه مانده و با علائم هشداردهنده خطر انفجار مین علامت‌گذاری شده است.

یونسکو در بیانیه خود افزوده است این نهاد وابسته به سازمان ملل قصد دارد بازسازی کامل مسجد نوری را تا ماه دسامبر تکمیل کند و نهایتا «ننگ اشغالگری داعش را پاک کند».

به رغم شکست داعش، این گروه افراطگرا کماکان در سوریه و عراق مشغول یارگیری و بعضا حملات تروریستی است.

XS
SM
MD
LG