لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

درگیری در محل کنگره حزب راست‌گرای آلمان دو پلیس را به بیمارستان فرستاد


راهپیمایی مخالفان حزب آاف‌د یا آلترناتیو برای آلمان در اسن
راهپیمایی مخالفان حزب آاف‌د یا آلترناتیو برای آلمان در اسن

در جریان درگیری‌هایی که روز شنبه، ۹ تیر، میان حامیان و مخالفان یک حزب راست‌گرای آلمانی رخ داد، ۹ افسر پلیس زخمی شدند که جراحت دو تن از آن‌ها «شدید» توصیف شد و به بیمارستان انتقال یافتند.

دو نیروی پلیس در حالی که به روی زمین افتادند، از ناحیه سر مضروب شدند. آن‌دو یک سیاستمدار آلمانی را برای ورود به کنگره حزب «آلترناتیو برای آلمان» همراهی می‌کردند.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» که راست افراطی توصیف می‌شود، کنفرانس عمومی دو روزه خود را شنبه در شهر اِسن آغاز کرد تا پس از انتخابات ماه گذشته پارلمان اروپا که حاکی از تقویت جناح راست آلمان نیز بود، رهبری جدید خود را انتخاب کند.

پیش از شروع کنفرانس این حزب حدود ۵۰ هزار تن از مخالفان در اعتراض به این رویداد گردآمدند.

پلیس یک هزار نیروی خود را در منطقه غربی اسن برای جلوگیری از ورود مخالفان به محل کنفرانس حزب «آلترناتیو برای آلمان» مستقر کرده بود.

پلیس اعلام کرد عاملان حمله به نیروهای پلیس که صورت خود را پوشانده بودند، گریختند.

یک مقام محلی هشدار داده بود که «اغتشاشگران چپ افراطی» که «بالقوه خشن» هستند، ممکن است در میان معترضان باشند.

آلیس وایدال، رهبر حزب آلترناتیو در آغاز کنگره که به دلیل ناآرامی‌ها با اندکی تأخیر همراه شد، گفت حق حزب اوست که مانند سایر احزاب، کنگره خود را برگزار کند. او گفت ما اینجا هستیم و می‌مانیم.

حزب روز شنبه خانم وایدال و تینو کروپالا را برای دو سال دیگر در رهبری حزب ابقا کرد.

آقای کروپالا به حدود ۶۰۰ نماینده حزب گفت ما حکومت خود را از شرق (در آلمان) آغاز کرده و سپس به غرب خواهیم رسید و حکومت فدرال را به دست خواهیم گرفت.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» خود را برای انتخابات کلیدی ایالتی که قرار است کمتر از سه ماه دیگر در آلمان برگزار شود، آماده می‌کند.

این حزب با سابقه کار ۱۱ ساله در ایالت‌هایی که تا پیش از اتحاد شرق و غرب آلمان، در قلمرو حکومت کمونیستی آلمان شرقی بودند، محبوبیت بالایی دارد.

«اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان» که عملا سازمان امنیت و اطلاعات داخلی این کشور است، این حزب مخالف مهاجران و منتقد سیاست‌های دولت کنونی در زمینه اقتصاد را زیر رصد خود دارد.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات پارلمانی اروپا با کسب ۱۶ درصد آرا به دومین حزب بزرگ برای نهادهای اروپایی تبدیل شد، که هرچند حدود شش درصد کمتر از نظرسنجی‌ها بود اما بهترین کارنامه برای آن تا حال محسوب می‌شود.

سخنان اخیر آلیس وایدال در این زمینه که تمامی اعضای اس‌اس الزاما جنایتکار نبوده‌اند، با خشم گسترده روبه‌رو شد.

زخمی شدن نیروهای پلیس در رویداد شنبه در اسن یک ماه پس از آن است که یک نیروی دیگر پلیس این کشور در جریان حمله با چاقو به تجمع راست‌گرایان منتقد اسلام توسط یک پناهنده ۱۳ ساله افغانی‌تبار زخمی شد و پس از دو روز جان باخت.

مرگ این پلیس دومین حمله با چاقو در شهر مانهایم در کمتر از یک هفته بود.

XS
SM
MD
LG