لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

انهدام سایت راداری حوثی‌های یمن در حمله ارتش آمریکا


فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، خبر داد که نیروهای آمریکایی با موفقیت یک سایت رادارِی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را در یمن منهدم کردند.

سنتکام روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه، در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که این سایت راداری، «تهدیدی قریب‌الوقوع» برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه بود و این اقدام به منظور «حفاظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی» صورت گرفته است.

این در حالی است که حوثی‌های یمن روز دوشنبه مدعی شدند که چهار کشتی مرتبط با ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل را در دریای سرخ، دریای عرب، دریای مدیترانه و همچنین اقیانوس هند، هدف قرار داده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های یمن از هدف قرار دادن کشتی اسرائیلی «ام.اس. سی یونیفیس» در دریای عرب خبر داد و گفت نفتکش آمریکایی «دلونیکس» نیز در دریای سرخ هدف نیروهای حوثی قرار گرفته است.

سریع در ادامه تصریح کرد که سومین عملیات این گروه شبه نظامی مربوط به حمله به کشتی «فرود آنویل پوینت» بریتانیایی در اقیانوس بوده و چهارمین عملیات نیز علیه کشتی «ساریا» در دریای مدیترانه صورت گرفته است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز اعلام کرد که نمی‌تواند صحت این اظهارات را تأیید کند.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

بیشتر حملات حوثی‌ها تاکنون در خلیج عدن روی داده است، ولی در موارد معدود کشتی‌های در حال تردد دورتر از این محدوده در دریای سرخ و دهانه اقیانوس هند نیز هدف قرار گرفته‌اند.

این شبه‌نظامیان مستقر در یمن ماه گذشته به یک کشتی باری یونانی حمله کردند و این شناور چند روز بعد به دلیل شدت آسیب واردشده غرق شد.

آنها مدعی حمله به ناو هواپیمابر آیزنهاور نیز شده بودند که سنتکام روز دوم تیر این ادعا را تکذیب کرد.

با این حال، حملات چند ماه اخیر حوثی‌ها باعث شده است تا شرکت‌های کشتی‌رانی مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند و قاره آفریقا را دور بزنند که هزینه‌ای به مراتب بیشتر از مسیر معمول دارد و همین امر به تجارت جهانی لطمه زده است.

شنبه این هفته هم وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که تیم لندرکینگ، نماینده ویژه این کشور در امور یمن، به منظور مذاکره با مقامات عربستان سعودی و عمان درباره اقدام اخیر حوثی‌ها در بازداشت کارکنان سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی به ریاض و مسقط سفر می‌کند.

اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که از دیگر اهداف سفر تیم لندرکینگ به خاورمیانه مذاکره با مقامات سعودی و عمانی درباره حملات بی‌وقفه حوثی‌ها به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن است.

XS
SM
MD
LG