لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

ارتش آمریکا هفت پهپاد و یک خودروی ایستگاه کنترل حوثی‌ها را منهدم کرد


فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، خبر داد که نیروهای آمریکایی هفت پهپاد و یک خودروی ایستگاه کنترل را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کرده‌اند.

سنتکام در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، منتشر شد اعلام کرد که حمله روز جمعه هشتم تیرماه «برای محافظت از آزادی ناوبری و ایمن‌سازی و امنیت بیشتر آب‌های بین المللی» انجام شده است.

یحیی سریع، سخنگوی شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه مسئولیت حملات به چهار کشتی در حرکت در دریای سرخ را برعهده گرفت. او از جمله مسئولیت «شلیک مستقیم» با موشک‌های بالیستیک به نفتکش دلونیکس در دریای سرخ را بر عهده گرفت.

با این حال، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد این کشتی که در شمال‌ غربی بندر حدیدهٔ یمن هدف قرار گرفت هیچ خسارتی ندیده و به حرکتش ادامه داده است.

این سازمان گفت که پنج موشک روز جمعه به نزدیکی این کشتی شلیک شده بود.

حوثی‌ها همچنین ادعا کرده‌اند که به نفتکش «والر» و کشتی کانتینریِ «یوهانس مرسک» در دریای مدیترانه و نیز کشتی فله‌برِ «یوآنیس» در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه هفتم تیرماه نیز یک کشتی در حال تردد در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت.

هرچند این گروه شبه‌نظامی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، اما با توجه به محل و چگونگی حمله به نظر می‌رسد که احتمالا توسط حوثی‌ها انجام گرفته است.

حوثی‌های متحد ایران که کنترل صنعا و بخش اعظم یمن را در دست دارند از نوامبر گذشته تاکنون با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه ده‌ها حمله به کشتی‌رانی بین‌المللی در منطقه دریای سرخ انجام داده‌اند.

بیشتر حملات حوثی‌ها تاکنون در خلیج عدن روی داده است، ولی در موارد معدود کشتی‌های در حال تردد دورتر از این محدوده در دریای سرخ و دهانه اقیانوس هند نیز هدف قرار گرفته‌اند.

این حملات باعث شده است تا شرکت‌های کشتی‌رانی مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند و قاره آفریقا را دور بزنند که هزینه‌ای به مراتب بیشتر از مسیر معمول دارد و همین امر به تجارت جهانی لطمه زده است.

XS
SM
MD
LG