لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

کاتز میزان مشارکت در انتخابات ایران را «پیامی روشن برای تغییر» دانست


ییسرائل کاتز
ییسرائل کاتز

در نخستین اظهارنظر رسمی از طرف دولت اسرائیل در پی اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، وزیر خارجه اسرائیل در پیامی در شبکه ایکس نوشت: افکار عمومی ایران در این انتخابات پیامی روشن برای تمایل به تغییر و مخالفت با حکومت آیت‌الله را ارسال کرد.

ییسرائل کاتز در این پیام شنبه شب، ۱۶ تیر، افزود، اکنون جهان باید سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند و خواستار لغو برنامه هسته‌ای ایران و توقف حمایت از سازمان‌های تروریستی شود، و این تنها فرصت برای درک تغییر است.

شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، حامی بنیامین نتانیاهو، در سایت خود نوشت رئیس‌جمهور منتخب ایران نگرش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اسرائیل را تغییر نخواهد داد اما با وجود این، اسرائیل انتخاب او را «نقطه روشنی» در روند داخلی ایران می‌داند.

به نوشته این شبکه، نامزد اصلاح‌طلب گرچه مخالف این حکومت اسلامی نیست اما انتظار ‌می‌رود که رویکرد نرمی در قبال منطقه و جهان داشته باشد و به کاهش بحران کمک کند و در صحنه داخلی نیز از دامنه ظلم حکومت به مردم بکاهد.

این سایت افزود ایرانیانی که پس از اعلام نتیجه انتخابات کشورشان برای جشن و شادی به خیابان‌ها آمدند، دلایل موجهی داشتند زیرا مسعود پزشکیان بارها از برخورد نیروهای سپاه پاسداران با مردم در بحران‌های بزرگ ایران ابراز ناخشنودی کرده بود.

اسرائیل‌هیوم، روزنامه حامی بنیامین نتانیاهو، پیروزی پزشکیان را تابش نوری ضعیف در یک رژیم تاریک، و او را فردی توصیف کرد که ممکن است از سایر نامزدها کمتر زیان داشته باشد.

در همین حال، این روزنامه نوشت بخت این جراح قلب ۶۹ ساله برای تأثیرگذاری بر سیاست خارجی حکومتی که در آن رئیس‌جمهور شده، ضعیف است.

به نوشته اسرائیل‌هیوم، ایران از بعد از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در مهر پارسال، نشان داده که مصمم به هر کاری است تا به اسرائیل آسیب بزند و آن را تضعیف کند.

این روزنامه نوشت علی خامنه‌ای برای تجدید مذاکرات هسته‌ای ایران منتظر نتیجه انتخابات آمریکاست تا تصمیم بگیرد که آیا ازسرگیری مذاکره با غرب برای توافق جدید فایده دارد یا نه. اگر معلوم شود که واشینگتن علاقه‌مند به این موضوع است، او به دولت پزشکیان برای اعزام تیم مذاکرات، ضمن دستورالعمل‌های روشن که مجاز به تصمیم‌گیری در چه زمینه‌هایی هستند، چراغ سبز نشان خواهد داد.

اسرائیل‌هیوم افزود عده‌ای در اسرائیل نگران هستند که ایران از هرج و مرج در رقابت‌ ریاست‌جمهوری آمریکا و این واقعیت که توجه جهانی به جنگ جاری در خاورمیانه معطوف است، استفاده کرده و بیشتر از «خطوط قرمز» در برنامه هسته‌ای خود عبور کند و هر چه بیشتر به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک شود.

به نوشته اسرائیل‌هیوم، در نتیجه این نگرانی در اسرائیل است که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین و یکی از سیاستمداران اپوزیسیون، هفته گذشته گفت دیگر امکان توقف ایران با ابزارهای متعارف باقی نمانده است.

سایت شبکه هفت رسانه‌ای اسرائیل یادآوری کرده که بر اساس سیستم حکومتی در جمهوری اسلامی ایران، هر چند رئیس‌جمهور اختیاراتی برای تغییر برنامه هسته‌ای یا امور نظامی ندارد، اما پزشکیان در حالی به مقام ریاست‌جمهوری رسیده که در مقایسه با رقیب جنگ‌طلب خود، از بهبود رابطه ایران با غرب و لزوم کاهش سخت‌گیری‌های مذهبی برای مردم داخل ایران حمایت می‌کند.

این سایت در همین حال نوشت، باید نسبت به پزشکیان در خصوص پیام‌های محوری انقلاب اسلامی مظنون بود و زیرا صرف اصلاح‌طلب بودن به مفهوم معتدل بودن نیست.

دانی سیترینوویچ، از افسران ارشد پیشین امان، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در ارتباط با ایران، در روزنامه معاریو نوشت روند رویدادهای ایران پس از سانحه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او و حمایت اردوگاه اصلاح‌طلبان حکومتی از مسعود پزشکیان، اصلاح‌طلبان را احیا کرده و نامزد فوق‌اصولگرا را که تندروتر از رئیسی بود، ناکام کرده است اما هم رهبر و هم مجلس و هم سپاه پاسداران ایران نخواهند گذاشت که زندگی سیاسی مسعود پزشکیان به آسانی بگذرد.

به نوشته سیترینوویچ، حوزه علمیه و نهادهای مذهبی نیز رویکرد اعتدالی پزشکیان را برنخواهند تافت و مانند نهادهای پرقدرت حکومتی، در طول تمامی کارش او را آزار خواهند داد اما پزشکیان مورد حمایت مهره‌هایی مانند حسن روحانی و محمدجواد ظریف است که مرگ رئیسی برای آن‌ها مانند هدیه‌ای از بهشت، امکان بازگشت‌شان به صحنه را داده است.

دانی سیترینوویچ نوشت به روشنی برای اسرائیل بهتر می‌بود که اگر جلیلی انتخاب می‌شد تا نشان دهد که ایران در همان مسیر محافظه‌کارانه پیشین گام برمی‌دارد... و اکنون اسرائیل از نظر سیاسی با چالشی روبه‌رو می‌شود که باید خود را برای آن آماده کند.

به نوشته این محقق مرکز مطالعات امنیت ملی، تا ماه گذشته شمار اندکی نام پزشکیان را شنیده بودند ولی حال، او رئیس‌جمهور ایران است و این یک یادآوری برای کسانی است که شتابزده می‌گویند در ایران در به روی همان پاشنه گذشته می‌چرخد.

در روزهایی که جمهوری اسلامی ایران مشغول انتخابات بود، توجه عمده اسرائیل به پیام هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در روز هفتم تیر در خصوص «یک جنگ ویران‌کننده» جلب شده بود. اسرائیل این پیام را هشداری برای ورود احتمالی خود ایران به صحنه جنگ جاری منطقه برآورد کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران نیز در فاصله دور نخست تا دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت سپاه در آرزوی تکرار عملیات «وعده صادق» است. اظهارات او نیز بازتاب زیادی در اسرائیل داشت.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۵ فروردین امسال که با آخرین هفته‌های ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی پیش از سانحه سقوط بالگرد او مصادف بود، برای نخستین بار از آسمان و خاک ایران به اسرائیل حمله نظامی کرد و بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهپاد انتحاری را در عملیات موسوم به «وعده صادق» به سوی اسرائیل گسیل کرد.

آخرین ماه‌های دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی به ابراز حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از گروه افراطی حماس سپری شد، سران حماس و سایر گروه‌های فلسطینی بارها به تهران سفر کردند و رهبر جمهوری اسلامی حمله حماس به اسرائیل را عملیاتی که «دقیقا مورد نیاز منطقه و یک نیاز بزرگ بود» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG