لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

طوفان سهمگین «گِمی» پس از درهم‌کوبیدن تایوان به‌شکل اَبَرطوفان در راه چین است


روستایی در مانیل، یک روز پس از بارش باران شدید ناشی از طوفان گیمی
روستایی در مانیل، یک روز پس از بارش باران شدید ناشی از طوفان گیمی

طوفان سهمگینی که بامداد پنج‌شنبه پنجم مرداد شمال شرق تایوان را درنوردید، رو به سوی چین در حرکت است و ارزیابی شده باران‌های سیل‌آسای بیشتری را به همراه داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود این طوفان با تبدیل شدن به یک «اَبَرطوفان» با گذشتن از فراز تنگه تایوان به چین نیز برسد؛ کشوری که خود درگیر عواقب ناشی از بارندگی‌های شدید چند هفتهٔ اخیر است.

این طوفان در عین حال فیلیپین را هم تحت‌تأثیر و در معرض خطر بزرگ‌ترین نشت نفتی در آب‌های این کشور قرار داده است.

به‌‌گزارش رویترز و سی‌ان‌ان، بارندگی شدید همراه با وزش بادهای تند در طوفان موسوم به گِمی (Typhoon Gaemi) دست‌کم دو تن را در شمال شرق تایوان کشت، صدها نفر را زخمی کرد و مقامات محلی را واداشت تا مدارس، ادارات و بازارهای مالی را ببندند.

این قوی‌ترین طوفانی است که در هشت سال گذشته به تایوان رسیده و سرعت وزش باد در این جزیره به ۲۲۷ کیلومتر بر ساعت رسید. در اکثر شهرهای تایوان مدارس و ادارات روز چهارشنبه تعطیل شدند و راه‌آهن نیز خدمات قطار سریع خود را تعلیق کرد.

بیش از ۵۰ هزار خانوار در شهر کائوهسیونگ بدون برق ماندند. پروازهای بسیاری لغو شده و سه شرکت هوایی تایوان اعلام کردند ادامه خدمات آن‌ها منوط به وضعیت است.

به گزارش مرکز اورژانس تایوان، سقوط یک درخت بر موتورسیکلتی در حال حرکت زن راننده را در شهری در جنوب تایوان له کرد و یک زن دیگر در شهر هوالین از پشت بام خانه سقوط کرد و جان داد.

بیش از ۲۰۰ تن دیگر نیز در هوالین که پرجمعیت‌ترین شهر تایوان است، در باران‌های سنگین و وزش تندبادها زخمی شدند. تایوان در حدود شش دههٔ اخیر در معرض طوفان و رانش زمین بوده و ساکنان مناطق دورافتاده و کوهستانی آن در خطر بوده‌اند.

خطر بزرگ‌ترین نشت نفتی در فیلیپین

این طوفان همچنین روز چهارشنبه مدارس و ادارات دولتی در مانیل پایتخت فیلیپین و لوزون را که از جزایر اصلی این کشور است، بست. برخی پروازها در فیلیپین لغو شد و بورس این کشور معاملات خود را متوقف کرد.

رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد هزاران نیروی امدادی برای جست‌وجو و نجات در حالت آماده‌باش هستند. رانش زمین در فیلیپین رخ نداد و نگرانی از این بابت را کم کرد اما غرق شدن یک نفتکش ممکن است خطر ناشی از وقوع بزرگ‌ترین نشت نفت را در دریا برای فیلیپین ایجاد کرده باشد.

کشتی نفتکش بامداد پنج‌شنبه در تلاطم آب‌های خلیج مانیل واژگون شد. تلاش نهادها برای مهار نشت نفت در جریان است تا مانع از اثرات آن بر کار ماهیگیران و احتمال وقوع آتش‌سوزی در خط ساحلی شوند.

۱۶ تن از ۱۷ خدمهٔ نفتکش غرق‌شده نجات یافتند. غرق شدن نفتکش که حامل ۱.۴ میلیون لیتر نفت کوره صنعتی بود، ممکن است به بزرگ‌ترین نشت نفت در تاریخ این کشور تبدیل شود.

چین نگران تشدید معضلات ناشی از طوفان

ارزیابی شده که رسیدن طوفان به چین سه استان این کشور را که در روزهای اخیر نیز از عواقب سیل آسیب دیده‌اند، بیشتر تحت تأثیر قرار دهد. وزش بادهای شدید با سرعتِ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به‌ویژه برای استان فوجیان در چین پیش‌بینی شده است.

کشتی‌ها پیشاپیش در بندر فوجیان لنگر انداخته و قطارها متوقف شده‌اند. قطارهای سریع‌السیر راه‌آهن گوانگ‌ژوی چین نیز از حرکت بازمانده‌اند.

این وضعیت در حالی است که ده‌ها هزار نفر در استان‌های مختلف این کشور پهناور در دو هفتهٔ گذشته در پی سیل‌های مرگبار و رانش زمین تخلیه شده‌اند، بزرگراه‌ها مسدود و خانه‌ها تخریب و محصولات کشاورزی از بین رفته و دام‌ها تلف شده‌اند.

دست‌کم بیش از ۱۰۰ هزار تن نیز در استان هنان چین مجبور به تخلیهٔ خانهٔ خود شدند و هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر سیل رفت. منطقهٔ هنان پیش از سیل نیز از موج گرمای سوزان در رنج بود.

وضعیت آب‌وهوایی چین در نتیجهٔ گرمای شدید و اکنون سیل با بحران جدی روبه‌رو شده و بر اساس ارزیابی‌ها احتمالاً طولانی‌مدت هم خواهد بود.

طوفان گیمی پیش از رسیدن به تایوان در آب‌های اقیانوس آرام، در حالی که گرمای دمای روی آب بسیار زیاد بود، شکل گرفت و به نخستین طوفان فصلی منطقه تبدیل شد.

دانشمندان می‌گویند سطح آب اقیانوس‌هایی که به دلایل ناشی از بحران آب‌‌وهوایی به شدت داغ‌ می‌شود، به وقوع طوفان با سرعت شدیدتر منجر خواهد شد.

تغییرات اقلیمی و بحران‌های آب‌وهوایی ناشی از گرمایش زمین از عوامل اصلی شکل‌گیری طوفان‌های شدید در مناطق گوناگون جهان است و اقلیم‌شناسان و فعالان محیط زیست می‌گویند راه مقابله با آن کاهش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی است.

با استفاده از: سی‌ان‌ان و خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه؛ ف.ر/ ر.ش
XS
SM
MD
LG