لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا از علی‌اف برای آزادی منتقد سیاست‌ محیط زیستی باکو


قباد عباداوغلو، استاد دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن
قباد عباداوغلو، استاد دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن

گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا در نامه‌ای به الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، خواستار آزادی قباد عباداوغلو استاد دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن شدند که پس از نوشتن مقالاتی در انتقاد از سیاست‌های زیست‌محیطی باکو از سوی نیروهای امنیتی آذربایجان بازداشت شد.

در نامه‌ای که از سوی سازمان غیردولتی بین‌المللی «شاهد جهانی» خطاب به علی‌اف نوشته شده، امضاکنندگان از جمله برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا، درباره تعلیق روند پیش از محاکمه عباداوغلو برای مدت نامعلومی ابراز نگرانی کرده‌اند.

قباد عباداوغلو که ساکن بریتانیاست، در تابستان سال گذشته هنگام دیدار با اعضای خانواده خود در جمهوری آذربایجان توسط ماموران این کشور بازداشت شد.

در حالی که باکو در حال آماده کردن خود برای میزبانی کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در پاییز امسال است، قباد عباداوغلو از منتقدان جدی سیاست‌های محیط زیستی دولت آذربایجان به شمار می‌رود.

در این نامه آمده است: «دادگاه‌های آذربایجان اکنون پرونده را مسدود کرده، روند محاکمه را لغو کرده و در حال آماده‌سازی برای گروگان نگاه داشتن دکتر عباداوغلو برای مدت نامحدود هستند. ما از شما می خواهیم که او را بدون قید و شرط آزاد کنید، به او اجازه دهید برای درمان به خارج از کشور بیاید و او را به خانواده‌اش بازگردانید.»

عباداوغلو که به بیماری دیابت و فشار خون دچار است، نزدیک به یک دهه به عنوان اقتصاددان سیاسی در سراسر اروپا و ایالات متحده کار کرده است.

او رئیس «جنبش دموکراسی و شکوفایی آذربایجان» است که از ثبت رسمی این حزب سیاسی در جمهوری آذربایجان محروم شده است.

در سال‌های اخیر، دادگاه حقوق بشر اروپا نسبت به دستگیری و بازداشت منتقدان دولت در جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرده است.

سازمان‌های مستقل تخمین می‌زنند که حدود ۲۰۰ زندانی سیاسی از جمله روزنامه‌نگاران، فعالان و سیاستمداران مخالف در زندان‌های آذربایجان به سر می‌برند.

آذربایجان یکی از نظام‌های سیاسی بسته در جهان را داراست که اقتصادش به سوخت‌های فسیلی وابسته است.

صادرات نفت و گاز ۹۰ درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد و درآمد حاصل از چنین صادراتی ۶۰ درصد بودجه دولت باکو را تامین می‌کند.

در حالی که میزبانی کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل از سوی باکو حساسیت‌هایی را برانگیخته، در این نامه آمده که باکو با توجه به برگزاری چنین کنفرانسی باید همه اتهام‌ها علیه عباداوغلو را لغو کند.

سال گذشته، یک روز پس از آن که جمهوری آذربایجان به عنوان میزبان کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال آینده معرفی شد، باکو صادرات گاز به صربستان، هفتمین مشتری اروپایی خود، را آغاز کرد.

با این حال، جمهوری آذربایجان متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰ درصد از برق این کشور از منابع پاک غیرفسیلی تامین شود و تا ۲۰۵۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.

پیشتر میزبانی امارات متحده عربی برای چنین کنفرانسی انتقادهایی را برانگیخته بود.

بر اساس گزارش‌های گاردین و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG