لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

کنوانسیون حزب دموکرات همزمان با تجمع اعتراضی علیه جنگ غزه در شیکاگو آغاز می‌شود


جو بایدن ۸۱ ساله به نفع کامالا هریس ۵۹ ساله از کارزار کنار کشید
جو بایدن ۸۱ ساله به نفع کامالا هریس ۵۹ ساله از کارزار کنار کشید

دو ماه و نیم پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در آمریکا، کنوانسیون ملی حزب دموکرات روز دوشنبه، ۲۹ مرداد، کار خود را در شیکاگو با سخنرانی خداحافظی جو بایدن و سپردن رهبری حزب از سوی او به کامالا هریس آغاز می‌کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکا، انتظار می‌رود جو بایدن که ماه گذشته در پی فشارهای داخلی سران حزب از نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری انصراف داد، در کنوانسیون حزب در حد «یک قهرمان» مورد تشویق قرار گیرد.

ارزیابی می‌شود که آقای بایدن کامالا هریس، معاون خود را که اکنون به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات تعیین شده، به عنوان بهترین فرد برای دفاع از دموکراسی آمریکا در برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، به تصویر بکشد.

قرار است کامالا هریس برای نشان دادن اتحاد میان دموکرات‌ها بر سر جانشینی او در رقابت انتخابات، زمان کوتاهی با جو بایدن به روی صحنه سخنرانی برود.

جو بایدن سخنرانی وداع خود با حزب دموکرات را در آخر هفته در اقامتگاه کمپ دیوید در مریلند تنظیم کرد و گفت نسبت به آن «احساس خوبی» دارد.

کنوانسیون حزب در شیکاگو به مثابه سپردن مشعل رهبری دموکرات‌ها از جو بایدن ۸۱ ساله به کامالا هریس ۵۹ ساله تلقی شده است.

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا که خانم هریس او را به تازگی برای معاونت خود در کارزار انتخاباتی برگزید، در کنوانسیون سخنرانی خواهد کرد.

سخنرانی خانم هریس برای روز پنج‌شنبه، روز پایانی کنوانسیون، تعیین شده است.

انتظار می‌رود کنوانسیون نه تنها عرصه کشمکش جناح‌های مختلف حزب، که صحنه‌ای برای صداهای جدیدی در حزب باشد که در آینده نزدیک بخواهند برای مناصب کلیدی، به‌ویژه در صورت پیروزی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری، رقابت کنند.

اما به نوشته خبرگزاری فرانسه، کنوانسیون ملی دموکرات‌ها با تجمع اعتراضی بزرگ برنامه‌ریزی‌شده در شیکاگو علیه حمایت دولت بایدن - هریس از جنگ ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در غزه همزمان خواهد بود.

دولت بایدن- هریس بزرگ‌ترین حامی بزرگ اسرائیل از بعد از حمله حماس به اسرائیل توصیف شده است. این حمایت به صورت اعطای یاری مالی و نظامی و تشکیل ائتلاف نظامی در منطقه در حال حاضر در دفاع احتمالی از اسرائیل در برابر خطرات ناشی از جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله بوده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی با ماهیت تروریستی طبقه‌بندی شده است.

آقای بایدن در سفرهای ماه‌های گذشته خود به ایالات مختلف، هم در زمان کارزار انتخاباتی‌اش و هم پس از اعلام انصراف از نامزدی، با موارد متعددی از اعتراض مخالفان جنگ روبه‌رو بوده است که به اکثر آن‌ها در محل بی‌اعتنایی نشان می‌داد اما در اظهارات رسمی خود بر لزوم پایان دادن به جنگ تأکید دارد.

جو بایدن روز یک‌شنبه نیز با اشاره به مذاکرات جاری در قطر و مصر گفت هنوز دستیابی به توافق را امکان‌پذیر می‌داند.

کامالا هریس در جریان یکی از نخستین سخنرانی‌های کارزارش هنگامی که با شعار پایان جنگ غزه در میانه سخنرانی‌اش روبه‌رو شد خطاب به معترضان حامی فلسطین گفت اگر می‌خواهید دونالد ترامپ پیروز انتخابات شود، به شعار دادن ادامه بدهید. برخی از مخالفان جنگ او را در کنار جو بایدن «قاتل» فلسطینیان خطاب کرده بودند.

با این حال، خانم هریس در سخنرانی‌های بعدی خود، در واکنش به ادامه اعتراض مخالفان جنگ غزه، گفت او به این اعتراضات نیز توجه دارد و دولت بایدن و او برای پایان جنگ غزه بیشترین فعالیت را انجام داده و خواهند داد. کامالا هریس هفته گذشته با لحنی قاطع گفت اکنون زمان پایان جنگ غزه است.

قرار است ۳۰ تن از سخنرانان دموکرات در کنوانسیون حزب درباره موضوع جنگ غزه سخنرانی کنند.

اسما محمد، یکی از این سخنرانان گفت ما یک گروه کوچک اما قدرتمند و نماینده هزاران تن از کسانی هستیم که فرصت سخنرانی دریافت نکردند. خانم محمد به شبکه الجزیره گفت: «تقریبا یک میلیون رای‌دهنده در سراسر آمریکا خواهان آتش‎‌بس در جنگ غزه هستند.»

حزب دموکرات برای پیروزی در برابر دونالد ترامپ به رأی این مخالفان جنگ شامل آمریکایی‌های مسلمان، به‌ویژه در ایالت میشیگان، نیاز دارد.

پس از پایان انتخابات میشیگان در اسفندماه گذشته، مشخص شد که ۱۳ درصد یعنی معادل بیش از ۱۰۱ هزار نفر از جمعیت دموکرات در این ایالت در اعتراض به جنگ اسرائیل در غزه به گزینهٔ «عدم تعهد» رأی داده‌اند.

دونالد ترامپ در روزهای گذشته کامالا هریس را به عنوان نکوهش لیبرال‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا معرفی کرده است. هواداران جمهوری‌خواه آقای ترامپ نیز خانم هریس را پس از سخنرانی او در مورد اقتصاد آمریکا «کمونیست» لقب دادند.

در طول چهار روزی که نشست‌ حزب دموکرات در شیکاگو در جریان است، دونالد ترامپ کارزار انتخاباتی خود را در ایالات پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی و آریزونا ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG