لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

شورای نظارتی مِتا شعار «از نهر تا بحر» را مصداق نفرت‌پراکنی ندانست


شعار «از نهر تا بحر» در تجمع حامیان فلسطین در رم،‌ ایتالیا
شعار «از نهر تا بحر» در تجمع حامیان فلسطین در رم،‌ ایتالیا

شورای مستقل نظارت بر شرکت مِتا اعلام کرد که شعار «از نهر تا بحر» نقض خط مشی این شرکت در خصوص سخنان نفرت‌پراکنانه نیست و تنها برای بیان حمایت از فلسطینیان استفاده شده است.

به گفته این هیئت، شرکت متا نباید این عبارت را در محتواهای آنلاین خود حذف کند.

متا شرکت مادر شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و اپلیکشین پیام‌رسان واتز‌آپ است. هیئت نظارت بر متا هم شورای بررسی و تعدیل محتوا در شبکه‌های اجتماعی این شرکت محسوب می‌شود.

متا از بیانیه هیئت نظارت خود استقبال کرد، اما در عین حال به وجود چالش‌های جهانی متعدد اشاره کرد که هیئت نظارتش را موظف می‌کند تولید محتوا را بی‌وقفه رصد کند.

در ۱۱ ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد و شعار «از نهر تا بحر» در خیابان‌ها و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا سر داده شده، مقامات اسرائیل از جمله نخست ‌وزیر این کشور بارها شکایت کرده‌اند که این شعار برگرفته از اساسنامه گروه افراطی حماس است که سرزمین فلسطین را از رود اردن تا دریای مدیترانه می‌داند و هیچ حق موجودیتی برای اسرائیل و اسرائیلی‌ها قائل نیست.

گروه افراطی حماس از جمله به دلیل عدم قائل شدن حق حیات برای کشور اسرائیل و عملکرد مرگبار آن از زمان تأسیس در سال ۱۹۸۷ تاکنون، از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان تشکلی با ماهیت تروریستی شناخته شده است.

همچنین در منشور اصلاح شده گروه افراطی حماس که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، دوباره بر حذف اسرائیل از نقشه تأکید شده است.

اتحادیه ضد افترا در آمریکا نیز شعار یاد شده را یهودستیزانه نامیده و از سر داده شدن آن در دانشگاه‌های آمریکا شدیدا انتقاد کرده است.

در مقابل هیئت نظارت بر متا روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور، اعلام کرد سه مورد از کاربرد شعار «از نهر تا بحر» را در فیس‌بوک بررسی کرده و دریافته که در درخواست منتقدان این شعار برای بستن این حساب‌های کاربری «وجه انسانی» قضیه نادیده گرفته شده است.

بیانیه این هیئت حاکی است با توجه به تنوع افرادی که از شعار «از نهر تا بحر» به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند، نمی‌توان گفت که این عبارت در ذات خود نفرت‌انگیز یا خشونت‌آمیز است و الزاما به مفهوم فراخوان به نابودی اسرائیل نیست، بلکه مطالبه‌گری برای حقوق برابر است.

متا در بیانیه هیئت نظارت مستقل خود حماس را گروه تروریستی نامید اما نوشت ممنوعیت کلی این شعار حق آزادی بیان را نقض می‌کند.

شماری از اعضای هیئت نظارت بر متا که معتقد بودند این شعار ستایشگر حماس است، در اقلیت بودند.

سه ماه پیش یک مهندس فلسطینی ساکن آمریکا که در متا کار کرده و اخراج شده بود، از این شرکت شکایت کرده بود. متا در آن زمان گفته بود او سیاست متا را نقض کرده است.

استفاده از این شعار در کشورهای غربی از پیش از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل و کشتن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۱ شهروند اسرائیل به غزه، مورد مناقشه بود.

اما حامیان فلسطینیان که خواهان توقف فوری جنگ ارتش اسرائیل در غزه هستند، این شعار را در بسیاری از اقدامات اعتراضی خود سر داده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا اوایل بهار امسال در قطعنامه‌ای استفاده از این عبارت را به عنوان شعاری «ضد یهودی» محکوم کرد. در آلمان نیز استفاده از شعار «از نهر تا بحر» جرم تلقی می‌شود.

رئیس اتحادیه ضد افترا تصمیم هیئت نظارت بر متا را که چهارشنبه منتشر شد، به عنوان یک رویکرد «ظالمانه» محکوم کرد.

با استفاده از سی‌ان‌ان، گاردین، یدیعوت آخرونوت/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG