لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

آلمان برای مقابله با افراط‌گرایی مرزهای زمینی خود را کنترل می‌کند


فرانگ والتر اشتاین‌مایر، صدراعظم آلمان و همسرش در مراسم گرامیداشت یاد کشته‌شدگانِ حمله با چاقو در زولینگن
فرانگ والتر اشتاین‌مایر، صدراعظم آلمان و همسرش در مراسم گرامیداشت یاد کشته‌شدگانِ حمله با چاقو در زولینگن

دولت آلمان اعلام کرد برای محافظت کشور مقابل تهدیدات افراط‌گرایی و مهاجرت غیرقانونی، به مدت شش ماه همهٔ مرزهای زمینی خود را کنترل خواهد کرد.

نانسی فایسر، وزیر کشور آلمان، دوشنبه، ۱۹ شهریور در یک نشست خبری گفت: «ما امنیت داخلی خود را از طریق اقدامات مشخص تقویت می‌کنیم و به برخورد قاطع با مهاجرت‌های غیرقانونی ادامه می‌دهیم.»

وزارت کشور آلمان روز گذشته دستور برقراری کنترل مرزی در مرزهای زمینی با فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، بلژیک و دانمارک را برای مدت شش ماه به اتحادیه اروپا ابلاغ کرد. این کنترل مرزی از روز ۱۶ سپتامبر آغاز خواهد شد.

این دستور تازه، به محدودیت‌هایی که از قبل در مرزهای زمینی با لهستان، جمهوری چک، اتریش و سوئیس وجود داشت، افزوده خواهد شد.

خانم فایزر گفته «تا زمانی که با سیستم جدید پناهندگی مشترک در سطح اروپا به حفاظت قوی از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا دست یابیم، باید کنترل‌ها را در مرزهای ملی خود بیش از پیش افزایش دهیم.»

به گفتهٔ او آلمان از اکتبر گذشته تاکنون مانع ورود بیش از ۳۰ هزار نفر شده که به دنبال عبور از مرزهای این کشور بودند.

به گفتهٔ وزیر کشور آلمان، «این موضوع به محدود کردن بیشتر مهاجرت‌های غیرقانونی و محافظت در برابر خطرات حاد ناشی از اسلام‌گرایی افراطی و جنایات جدی کمک کرد. ما هر کاری از دستمان بر‌آید انجام می‌دهیم تا بهتر از مردم کشورمان مقابل این پدیده‌ها محافظت کنیم.»

این دستور در شرایطی صادر می‌شود که دولت ائتلافی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با فشار برای اتخاذ موضع سخت‌تر در قبال مهاجرت غیرقانونی مواجه است.

ماه گذشته، یک حمله مرگبار با چاقو در شهر زولیگن آلمان، به کشته‌شدن سه نفر منجر شد. عامل این حمله یک پناهجوی سوری بود که مدعی بود از گروه دولت اسلامی الهام گرفته است.

به تازگی نیز پلیس آلمان در مونیخ به یک مرد مسلح در نزدیکی کنسولگری اسرائیل شلیک کرد و او را کُشت. به گفتهٔ مقامات آلمان، مهاجم قصد داشت در پنجاه و دومین سالگرد حمله به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ، به کنسولگری اسرائیل حمله کند.

آلمان در دهه گذشته شمار زیادی پناهنده از خاورمیانه پذیرفته است، اما اکنون با افزایش حمایت شهروندان این کششور از یک حزب راست افراطی، واکنش سیاسی نسبت به پدیدهٔ مهاجرت در این کشور در حال افزایش است. این حزب، یعنی «آلترناتیو برای آلمان»، اوایل ماه جاری باری نخستین بار در ایالت تورینگن به اکثریت دست یافت و در ایالت دیگر، زاکسن، نمایشی قوی داشت.

در ماه ژوئن، پس از حمله با چاقو توسط یک مهاجر افغان که منجر به کشته شدن یک افسر پلیس و زخمی شدن چهار نفر دیگر شد، صدراعظم آلمان قول داد که این کشور دوباره اخراج مجرمان از افغانستان و سوریه را آغاز خواهد کرد.

پس از این حملات اخیر، آلمان ۲۸ تن از اتباع افغانستان را که سابقهٔ اقدامات مجرمانه داشتند در ۳۰ اوت به کشورشان اخراج کرد. این اخراج برای اولین‌بار از اوت ۲۰۲۱، زمانی که طالبان در افغانستان به قدرت بازگشتند، صورت گرفت.

تعداد افراد متقاضی پناهندگی در آلمان در سال گذشته به بیش از ۳۵۰ هزار نفر افزایش یافت که در مقایسه با سال قبل کمی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. بیشترین تعداد پناهجویان از سوریه بودند و پس از آن شهروندان ترکیه و افغان‌ها قرار دارند.

با استفاده از گزارش‌های اشپیگل و رویترز؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG