لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

مسعود پزشکیان در سازمان ملل:‌ ایران آماده تعامل با همه طرف‌های برجام است


مسعود پزشکیان در مقر سازمان ملل در نیویورک
مسعود پزشکیان در مقر سازمان ملل در نیویورک

رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد که ایران آماده تعامل با همه طرف‌های برجام است.

مسعود پزشکیان عصر سه‌شنبه سوم مهرماه در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ، تاکید کرد که کشورش آماده تعامل با طرف‌های برجام است و دور جدید گفت‌وگوها با توجه به دغدغه‌های «امنیتی» تهران می‌تواند آغاز شود.

آقای پزشکیان روز دوشنبه نیز در جمع خبرنگاران از آمادگی تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ خبر داده بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت که تا واپسین ماه‌های دولت جو بایدن نیز ادامه یافته است.

آقای پزشکیان در ادامه و با اشاره به اینکه ایران هیچ‌گاه آغازگر هیچ جنگی نبوده است گفت: «من رئیس‌جمهوری کشوری هستم که بارها در معرض جنگ قرار گرفته و هیچ‌گاه دیگران به آن کمک نکرده‌اند، بلکه به کمک متجاوز آمده‌اند.»

او همچنین تاکید کرد که به دنبال آن است تا مناسبات ایران را بر اساس «ملزومات واقعی» دنیای امروز ساماندهی کند.

پزشکیان بدون اشاره به پایین بودن مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در ایران، انتخاب خود را حاصل « وفاق ملی» و «تعامل سازنده با جهان» عنوان کرد.

او در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی خواستار صلح پایدار برای مردم روسیه و اوکراین است و از هرگونه راه‌حل صلح آمیز برای اوکراین حمایت می‌کند.

علی واعظ، مدیر بخش ایران در «گروه بین‌المللی بحران»، دربارهٔ آقای پزشکیان گفت: «او در نیویورک مجبور به یک بندبازی دشوار است، زیرا بسیاری از اولویت‌هایی را که دنبال می‌کند، با یکدیگر ناهمساز هستند. او می‌خواهد روابط با غرب را بهبود بخشد، در حالی که ایران در جنگ‌های غزه و اوکراین در طرف مقابل غرب قرار دارد.»

بهنام طالبلو، کارشناس ارشد اندیشکدهٔ «بنیاد دفاع از دموکراسی‌» مستقر در واشینگتن، که از حداکثر فشار بر ایران حمایت می‌کند، نیز گفت که «پزشکیان در تلاش است در زنجیره علت و معلولی که محرک درگیری در خاورمیانه شده، جای فلش‌ها را عوض کند. (این در حالی است که) آتش‌افروز پشت آتش‌سوزی‌های متعدد منطقه، خود جمهوری اسلامی است.»

مسئله غزه و لبنان

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر در حملات ۱۱ ماه اخیر اسرائیل به غزه خواستار برقراری آتش‌بس دائمی شد.

آقای پزشکیان با متهم کردن اسرائیل به «تروریسم دولتی» گفت: «آنها به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آنها اعتراض می‌کنند می‌گویند یهودستیز، به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اشغال و تحقیر علیه آنها به پا خاسته‌اند می‌گویند تروریست.»

جنگ کنونی غزه در پی حمله غافلگیرانه گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر سال گذشته آغاز شد که بنا بر آمار اسرائیل، ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت. ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

مسعود پزشکیان در ادامه اسرائیل را متهم کرد که به ترور دانشمندان، دیپلمات‌ها و میهمانان ایران پرداخته است .

او سپس با اشاره به حملات گسترده اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان خواستار توقف این حملات شد.

وزارت بهداشت لبنان ظهر سه‌شنبه بدون تفکیک میان شبه‌نظامیان کشته شده با غیرنظامیان اعلام کرد شمار تلفات حملات اسرائیل به ۵۵۸ تن رسیده که از آن میان «۵۰ تن کودک و ۹۴ تن زن هستند» و تعداد زخمی‌ها به یک هزار و ۸۳۵ تن افزایش یافته است.

بر اساس این آمار، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مرگبارترین روزهای لبنان از جنگ پیشین دو طرف در سال ۲۰۰۶ بود.

سخنرانی مسعود پزشکیان در مقر سازمان ملل در حالی برگزار شد که عصر روز سه‌شنبه شماری از ایرانیان معترض با دردست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی و کشته‌شدگان اعتراضات در ایران، بیرون از ساختمان سازمان ملل با سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی تجمعی اعتراضی را برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG