لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

رهگیری موشک حوثی‌ها برفراز اسرائیل؛ ادعای حمله به سه ناوشکن آمریکا در دریای سرخ

به‌روز شده

سامانه گنبد آهنین در حیفا
سامانه گنبد آهنین در حیفا

ارتش اسرائیل اعلام کرد یک فروند موشک بالستیک دوربرد زمین به زمین را که شورشی‌های حوثی یمنی بامداد جمعه، ششم مهر، به سوی مرکز اسرائیل شلیک کردند، رهگیری و منهدم کرده است.

رهگیری موشک حوثی‌ها با استفاده از سامانه دفاع هوایی «ختص» («پیکان») بر فراز جو و پیش از ورود به حریم هوایی اسرائیل انجام شد.

نزدیک شدن موشک حوثی‌ها آژیر خطر حمله قریب‌الوقوع را در ساعت ۴۰ دقیقه بامداد در تل‌آویو و شهرهای اطراف آن که منطقه پرجمعیت «گوش دان» نامیده می‌شود، به صدا درآورد. نهادهای امدادی اسرائیل گفتند چند تن از مردم بر اثر شتاب در دویدن به سوی پناهگاه‌ها آسیب جزئی دیدند.

قطعات موشک «ختص» که موشک حوثی‌ها را منهدم کرده بود، پس از ساعاتی در منطقه «نوف آیالون» در مرکز اسرائیل مشاهده شد.

حوثی‌ها اعلام کردند در واکنش به مرگ محمد حسین سرور، فرمانده واحد پهپادی حزب‌الله، که پنج‌شنبه شب در حمله هدفمند ارتش اسرائیل به یک ساختمان در ضاحیه بیروت کشته شد، اقدام به شلیک موشکی به اسرائیل کرده‌اند.

رسانه‌های منطقه اعلام کردند محمد حسین سرور سال‌ها مسئول و هماهنگ‌کننده ارشد عملیات پهپادی حوثی‌ها نیز بود و سه روز پیش از کشته شدن به بیروت بازگشته بود.

عصر روز جمعه نیز شبه‌نظامیان حوثی اعلام کردند که در حمایت از غره و لبنان، شهرهای تل‌آویو و اشکلون در اسرائیل را با موشک بالستیک و یک پهپاد هدف قرار داده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، روز جمعه در بیانیه‌ای تلویزیونی بدون اشاره به جزئیات مدعی شد که این دو عملیات با موفقیت انجام شده است.

او همچنین گفت تا زمانی که به گفته او «تجاوز اسرائیل» به نوار غزه و لبنان متوقف نشود حملات این گروه ادامه خواهد داشت و این حملات در روزهای آینده نیز شدت خواهد گرفت.

حوثی‌ها همچنین به شکل جداگانه در این روز مدعی حمله به سه ناوشکن آمریکایی شدند.

این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی گفت ۲۳ موشک بالستیک و کروز و یک پهپاد به سه ناوشکن آمریکایی که برای حمایت از اسرائیل در دریای سرخ بودند، شلیک کرده است.

ارتش آمریکا هنوز درباره این دعا اظهارنظر نکرده است.

حوثی‌ها روز ۲۵ شهریور نیز یک موشک بالستیک دیگر به سوی مرکز اسرائیل شلیک کردند که آن نیز توسط سامانه «ختص» شکار و منهدم شد.

بنیامین نتانیاهو گفته بود حوثی‌ها برای این حمله «بهای سنگین» خواهند پرداخت. اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، درگیر بودن اسرائیل با گروه‌های شبه‌نظامی در چند جبهه ظاهرا اسرائیل را فعلا از پاسخ دادن به آن حمله بازداشته است.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند موشکی که حوثی‌ها از آن برای حمله بامداد ششم مهر به مرکز اسرائیل استفاده کردند، ساخت ایران بود. حوثی‌ها موشک‌های خود را تولید داخلی معرفی می‌کنند.

حوثی‌ها برای حمایت از گروه افراطی حماس حمله به اسرائیل را به موازات حمله به کشتی‌های تجاری جهانی در آبراه دریای سرخ، خلیج عدن و مناطق اطراف تشدید کرده‌اند.

حمله موشکی بامداد جمعه به مرکز اسرائیل دومین اقدام از این دست از سوی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران در کمتر از سه روز بود. بامداد چهارشنبه نیز حزب‌الله لبنان برای نخستین بار در تاریخ درگیری‌های بیش از ۴۰ ساله خود با اسرائیل، به سوی اسرائیل موشک بالستیک «قادر ۱» را شلیک کرد که توسط سامانه دفاعی «فلاخن داوید» رهگیری و منهدم شد.

همزمان دفتر بنیامین نتانیاهو روز جمعه در بیانیه‌ای از کوشش‌های آمریکا برای برقراری آتش‌بس در مرز با لبنان قدردانی کرد.

این بیانیه افزود مقامات اسرائیلی و آمریکایی برای بحث درباره پیشنهاد آتش‌بس در مرزهای شمالی اسرائیل دیدار کرده و این گفت‌وگوها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این بیانیه همچنین تأیید می‌کند که آمریکا اوایل این هفته پیشنهادی را که با سایر کشورها برای آتش‌بس در لبنان تهیه کرده بود، با اسرائیل در میان گذاشته و اسرائیل در این هدف که بازگشت ساکنان شمال به خانه خود هدف پیشنهاد است، شریک است.

بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه در پی رسیدن به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که خبر آتش‌بس قریب‌الوقوع بین اسرائیل و لبنان «خلاف واقعیت» است و نبرد اسرائیل با حزب‌الله «با تمام قوا» «بر اساس طرح‌هایی که ارتش به او ارائه کرده، ادامه خواهد یافت» و «نبرد در غزه نیز تا دستیابی به تمامی اهداف جنگ ادامه خواهد داشت».

در همین حال، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، صبح جمعه ده‌ها راکت نیز از جنوب لبنان به سوی شهر طبریه در ساحل دریاچه‌ای به همین نام شلیک شده است. شهردار طبریه گفت دست‌کم یکی از راکت‌ها به در دریاچه در فاصله ۲۰ متری ساحل فرود آمد و چون شهرداری از آغاز هفته در پی تشدید بحران با حزب‌الله سواحل دریاچه را بسته، «به طرز معجزه‌آسا» آسیبی نداشت.

ارتش اسرائیل نیز بامداد جمعه اعلام کرد دست‌کم ده راکت شلیک شده از لبنان را که به سوی حریم هوایی بندر حیفا و شهرهای اطراف آن شلیک شده بود، شناسایی و رهگیری کرده است. ارتش افزود چند راکت که تشخیص داده شد، آسیبی نخواهند داشت، در فضای باز فرود آمد. مدیرکل مرکز امدادی «مادا» در حیفا از فرود قطعات لاشه راکت‌های سامانه «گنبد آهنین» که راکت حزب‌الله را منهدم کرده بود، خبر داد.

حزب‌الله از آغاز تشدید بحران بندر حیفا را هدف قرار نداده بود اما «کریات بیالیک» در فاصله نزدیک به حیفا را با شلیک راکت هدف گرفته بود.

گروه‌های «مقاومت اسلامی عراق» نیز بامداد جمعه گفتند پهپاد و موشک به سوی ارتفاعات جولان در شمال اسرائیل شلیک کرده‌اند. اسرائیل این امر را هنوز تأیید یا رد نکرده است.

رسانه‌های هم‌سو با حزب‌الله در لبنان اعلام کردند ارتش اسرائیل پنج‌شنبه شب تا بامداد جمعه به اهدافی در ۱۴ روستا در جنوب لبنان حمله کرده است.

دولت لبنان از ۱۱۵ مورد عملیات اسرائیل در این کشور در روز پنج‌شنبه خبر داده بود که به مرگ ۶۰ تن و زخمی شدن ۸۱ نفر انجامید.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد از آغاز درگیری‌های حزب‌الله و اسرائیل (از ۱۶ مهر پارسال)، ۱۵۴۰ تن در لبنان کشته، ۵۴۱۰ تن زخمی و شمار آوارگان تا چهارشنبه پنجم مهر ۷۷ هزار و یکصد نفر بوده است.

آمار واحد مدیریت بلایای لبنان شبه‌نظامیان کشته شده را از غیرنظامیان تفکیک نکرده است. حزب‌الله به‌روزرسانی تلفات خود را که تا هفته قبل منظما اعلام می‌کرد، متوقف کرده است.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت دولت بیروت خواهان اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است.

این قطعنامه که به جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ پایان داد، حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی در لبنان را موظف می‌کرد پایین‌تر از خط رودخانه لیتانی در لبنان نیرو و تجهیزات نداشته باشند. حزب‌الله و بسیاری از گروه‌های فلسطینی مسلح آن قطعنامه را اجرا نکردند. اجرای آن قطعنامه خواسته اسرائیل نیز هست تا نیروهای حزب‌الله از مرز شمالی اسرائیل دور شوند.

اسرائیل تأکید دارد که نیروهای صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان وظیفه خود را در قبال اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ انجام نداده‌اند.

حزب‌الله با هدف حمایت از گروه افراطی حماس از آغاز جنگ غزه، وارد عملیات جنگی علیه اسرائیل شد. دولت اسرائیل با هدف وادار کردن حزب‌الله به دست کشیدن از عملیات تهاجمی‌اش، از اواسط هفته گذشته سلسله عملیات خود علیه حزب‌الله را تشدید کرده است. با این اوصاف، حملات اسرائیل تاکنون بیروت را مستثنی کرده و تنها نیروهای ارشد حزب‌الله را در منطقه شیعه‌نشین ضاحیه که حومه جنوبی دورتر از خود بیروت است، هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG