لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

مصر در جریان سفر ولیعهد عربستان سعودی به دنبال روابطی نزدیک‌تر است


مصر روز دوشنبه از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به گرمی استقبال کرد و با برگزاری تشریفات نظامی و نیز سفر به کانال سوئز، بر توسعه مناسبات راهبردی دو کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این اولین سفر خارجی محمد بن سلمان ۳۲ ساله از زمانی است که به مقام ولیعهدی رسيد و پس از یک سال دشوار روی می‌دهد که در طول آن ولیعهد عربستان سعودی با کنار زدن رقبا موقعیت خود را تثبیت کرده، وعده اصلاحات گسترده‌ای داده و رقابت با ایران افزایش یافته است.

محمد بن سلمان علاوه بر گفت‌وگو با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور و سایر مقام‌های مصری در چند مناسبت از جمله دیدار از مراکز مذهبی مسلمانان و مسیحیان، افتتاح یک مرکز جهانگردی که توسط ارتش مصر ساخته شده شرکت خواهد کرد و همراه با آقای سیسی به تماشای اپرا می‌روند.

او پس از ترک مصر به بریتانیا و آمریکا سفر خواهد کرد.

مصر خواستار سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در طرح‌های توسعه گردشگری و یک مجموعه اقتصادی در حومه شهر قاهره است. در اولین روز از این سفر سه روزه دو طرف قراردادهایی در مورد صندوق سرمایه گذاری مشترک و حفاظت از محیط زیست امضا کردند.

همچنین انتظار می‌رود آنها در مورد تداوم جنگ در سوریه و یمن و سیاست مشترک آنها در تحریم قطر که آن را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند، گفت‌وگو کنند.

محمد بن سلمان یک هفته قبل از اين سفر فرمانده ستاد مشترک و تعدادی از مقام‌های وزارت دفاع را تغییر داد که به نظر می‌رسد اقدامی برای تغییر تاکتیک در جنگ یمن باشد که در حالت بن‌بست قرار دارد.

از مارس ۲۰۱۵، نزدیک به سه سال پیش، عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف نظامی وارد جنگ یمن شده و در حمایت از دولت این کشور با شورشیان حوثی می‌جنگد. در این جنگ بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده و فقیرترین کشور عربی به شدت آسیب دیده اما شورشیان حوثی کماکان صنعا پایتخت و بخش اعظم شمال کشور را در کنترل خود دارند.

مصر پر جمعیت‌ترین کشور و عربستان سعودی یکی از ثروتمندترین‌ها کشورهای جهان عرب از سال ۲۰۱۳ که ارتش مصر به رهبری ژنرال السیسی دولت اسلام‌گرای محمد مرسی را برکنار کرد روابط خود را تحکیم کردند.

عربستان میلیاردها دلار به مصر کمک مالی می‌دهد و همزمان با تثبیت قدرت آقای السیسی و کاهش قیمت نفت اکنون موضوع محوری مناسبات سرمایه‌گذاری است.

دو کشور در نظر دارند یک راه ارتباطی بر فراز دریای سرخ بسازند و مناطق اطراف آن در خاک هر دو کشور را توسعه دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند رئیس‌جمهور مصر وقتی که دو جزیره واقع در دریای سرخ را به عربستان سعودی واگذار کرد با مخالفت شدیدی روبه‌رو شد و منتقدان می‌گفتند این تصمیم در ازای دریافت کمک‌های مالی اتخاذ شده است. بزرگترین تظاهرات علیه حکومت عبدالله السیسی در اعتراض به این رویداد برگزار ولی به سرعت خنثی شد.

دولت مصر تأکید دارد که این جزایر همیشه جزو خاک عربستان سعودی و در دهه ۵۰ میلادی و آغاز تنش در مناسبات اعراب و اسرائیل به طور موقت کنترل آنها به مصر سپرده شد.

درست قبل از سفر ولیعهد عربستان سعودی، دیوان عالی قانون اساسی مصر تمامی احکام قبلی در مورد این جزایر، از جمله احکامی را که در رد این توافق صادر شده، رد کرد. توافق اخیر در مورد جزایر توسط پارلمان مصر تأیید شد که در کنترل طرفداران آقای السیسی است.

مردم مصر در مجموع نسبت به عربستان سعودی دیدگاه مثبتی دارند و در سال‌های رکود اقتصادی دهه ۷۰ بسیاری از مصری‌ها در آن کشور کار می‌کردند. پول‌هایی که مهاجران مصری ارسال می‌کردند برای اقتصاد این کشور مهم بود ولی در عین حال تحت تأثیر این رفت و آمدها و مناسبات، برداشت‌های محافظه‌کارانه از اسلام در مصر نيز ریشه گرفته‌اند.

برگرفته از گزارش آسوشیتدپرس؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG