لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

قيمت هر بشکه نفت آمريکا به ۱۳۵ دلار رسيد


نمایی از بازار معاملات نفت در نیویورک - عکس از AFP
نمایی از بازار معاملات نفت در نیویورک - عکس از AFP

به دنبال کاهش ذخاير نفت خام و بنزين آمريکا و همچنين ادامه روند کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها، قيمت جهانی نفت خام آمريکا به ۱۳۵ دلار رسيد.


روز پنجشنبه، دوم خرداد ماه، اداره اطلاعات انرژی آمريکا طی گزارشی اعلام کرد، ميزان ذخاير نفت خام اين کشور طی هفته گذشته بيش از پنج ميليون بشکه کاهش داشته و ميزان ذخاير بنزين نيز با افت حدوداً ۸۰۰ هزار بشکه ای روبرو شده است.


به دنبال اعلام اين خبر، قيمت نفت در بازار های جهانی با حدود پنج دلار افزايش از مرز ۱۳۵ دلار در هر بشکه گذشت اما دوباره با اندکی کاهش یافت و به ۱۳۴ دلار رسيد.


همچنين قيمت سبد نفتی اوپک هم به قيمت بی سابقه ۱۲۱ دلار در هر بشکه رسيده است.


شما در باره افزایش بی سابقه درآمد های نفتی ایران و اثر آن بر زندگی مردم چه فکر می کنید؟


روند صعودی قيمت نفت در حالی ادامه دارد که هفته گذشته، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در سفر به عربستان سعودی، خواستار افزايش توليد نفت شده بود.


اما مقامات سعودی اعلام کردند که تقاضای بازار افزايش نيافته است و قيمت نفت ارتباطی با حجم توليد ندارد بلکه کاهش ارزش دلار و تنش در کشورهای توليد کننده نفت قيمت نفت را افزايش داده است.


با اين حال اما عربستان در جريان ديدار رييس جمهوری آمريکا اعلام کرد که يک هفته پيش از اين ديدار، حدود ۳۰۰ هزار بشکه به حجم توليدات خود افزوده است.


اعلام اين خبر حدود دو دلار ازقيمت جهانی نفت کاست و قيمت نفت را به حدود ۱۲۴ دلار رساند.


پيش از اين هم در اسفند ماه گذشته، در جريان نشست سران اوپک، رييس جمهوری آمريکا با صراحت از کشور های عضو اوپک خواست حجم توليدات خود را افزايش دهند، اما اين کشورها با اين درخواست مخالفت کردند.


اوپک در ماه های گذشته هم به طور مداوم اعلام کرده است قصد افزايش توليد ندارد.


مجلس نمايندگان آمريکا به دنبال محاکمه اوپک


در پی خوداری اوپک از افزايش توليد، روز سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ماه مجلس نمايندگان آمريکا طرحی را به تصويب رساند که بر اساس آن دادگاه های آمريکا حق خواهند داشت اوپک را تحت تعقيب قرار دهند.


نانسی پلوسی سخنگوی دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا در اين باره گفت: «مجلس نمايندگان طرحی را با رای قوی از سوی دو حزب مجلس به تصويب رساند تا بر اساس آن کارتل های بزرگ خارجی و شرکت های بزرگ نفتی باید در برابر اقدامات خود پاسخگو باشند.»


اوپک یکی از قوی ترین و بزرگترین کارتل های نفتی جهان است.


اين طرح به وزارت دادگستری آمريکا اجازه خواهد داد تا کشورهای عضو اوپک را بر اساس قانونی مشابه قانون «ضد تراست» شرکت های آمريکايی، تحت تعقيب قرار دهد.


قانون «ضد تراست» به قوانينی در آمريکا گفته می شود که براساس آن شرکت های آمريکايی به دليل انحصارگرايی و انحصارطلبی در ارائه خدمات و کالاها تحت تعقيب قرار می گيرند.


فروردين ماه گذشته هم چند تن از نمايندگان سنا، از دولت آمريکا خواسته بودند قرارداد های تسليحاتی خود را با کشور های عربی به حال تعليق درآورد چرا به به گفته آن ها اين کشور ها تنها سود و خود را در نظر می گيرند و با مخالفت با افزايش توليد نفت، اقتصاد آمريکا را زير فشار قرار داده اند.


نفت ۲۰۰ دلاری؟


با شکسته شدن رکورد جديد نفت، آنتونی نونان، يکی از مديران شرکت ميتسوبيشی، بزرگترين شرکت تجاری ژاپن، به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «اتفاق نظری وجود دارد که قيمت ۲۰۰ دلار برای هربشکه نفت ممکن است.»


همچنين پيش از اين، آرون مورتی، تحليلگر اقصادی بانک «Goldman Sachs»، بزرگترين بانک سرمايه گذاری جهان به این خبرگزاری گفته بود که افزايش قيمت ۵۰ تا ۱۰۵ دلاری قيمت نفت تا سال ۲۰۰۹ محتمل است.


افزايش متوالی قيمت نفت در سال گذشته سرانجام رويای نفت ۱۰۰ دلاری را به حقيقت بدل کرد. ۱۲ اسفند ماه گذشته، قيمت نفت آمريکا برای اولين بار درتاريخ با گذر از مرز ۱۰۰ دلار به ۱۰۳ دلار و ۹۵ سنت رسيد.


اين قيمت با احتساب نرخ تورم و کاهش ارزش دلار، بالاترين قيمت برای هر بشکه نفت در طول تاريخ بود. رکورد قبلی مربوط به زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ ايران بود.


در همین حال، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران هفته گذشته و در جریان یک نشست خبری اعلام کرد که قصد دارد حجم تولیدات خود را کاهش دهد. ایران تنها کشور عضو اوپک است که در پی صعود بی سابقه قیمت نفت از کم کردن تولید سخن گفته است.


XS
SM
MD
LG