لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

بررسی پیش‌نویس لایحه مقابله با حیوان‌آزاری در دستگاه قضایی ایران


یکی از تجمعات اعتراضی در محکومیت حیوان‌آزاری در ایران
یکی از تجمعات اعتراضی در محکومیت حیوان‌آزاری در ایران

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات قوه قضاییه ایران خبر داد که وزارت دادگستری پیش‌نویس لایحه ممنوعیت حیوان‌آزاری را تهیه کرده و این لایحه در این مرکز نیز بررسی شده است.

جعفر کاظم‌پور روز شنبه ۲۰ آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، میزان، اعلام کرد که متن اولیه این لایحه از سوی وزارت دادگستری پیشنهاد شده و در این مرکز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول بررسی شده است.

به گفته آقای کاظم‌پور، بر اساس این لایحه برای هر گونه شکنجه و آزار حیوانات با هر انگیزه و به هر شیوه حتی اگر منتهی به مرگ حیوان نشود، مجازات‌هایی تعیین شده است.

او به جزئیات این مجازات‌ها اشاره‌ای نکرده است.

گزارش شاهین بشیری در مورد تهیه لایحه مقابله با حیوان‌آزاری
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:33 0:00
لینک مستقیم

در این لایحه «ضرب و جرح»، «محبوس کردن»، «ناقص کردن اعضا»، «آزار جنسی»، «جراحی‌ها غیرضروری که منتهی به تغییر شرایط طبیعی و آزاردهنده برای حیوان شود»، «شکنجه روحی غیرقابل تحمل» و «رها کردن حیوانات دارای صاحب در شهر یا روستا یا خارج از آن در صورتی که حیوان قادر به ادامه حیات در طبیعت نباشد یا برای مردم یا طبیعت خطرناک باشد»، از موارد آزارحیوانات ذکر شده است.

بر اساس این لایحه همچنین «انجام آزمایش‌های علمی و تغییرات ژنتیکی بدون مجوز مرجع ذیصلاح»، «نگهداری، خرید وفروش و حمل و نقل حیوانات در شرایط نامناسب و برخلاف مقررات قانونی»، «تعلیم حیوانات برای اهداف غیر قانونی»، «تعلیم برای مقاصد دیگری مانند استفاده نمایشی با استفاده از روش‌های غیرقانونی خشونت‌بار و تحقیرکننده» و «مسموم کردن آبزیان و سایر حیوانات یا مسموم کردن آب و غذای آن‌ها و تلف کردن آنها» به هر طریق ممنوع است.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب دولت و سپس مجلس برسد.

پیشتر فرهاد دبیری، مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز سوم آبان گفته بود که به زودی لایحه منع حیوان‌آزاری در قالب اصلاحیه قانون مجازات اسلامی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

به گفته آقای دبیری، بر اساس این لایحه برای کشتن و یا ناقص کردن حیوانات، مجازات‌هایی چون جریمه نقدی و خدمات رایگان به حیوانات تا شش ماه تعیین شده است.

سال گذشته نیز رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران وعده داده بود که لایحه مقابله با حیوان‌آزاری به دولت ارائه خواهد شد.

در قوانین قبلی ایران مجازات‌هایی برای شکار غیرمجاز حیوانات تعیین شده است.

پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات ۱۳ سال پیش به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما به دلیل آنچه که از سوی نمایندگان وقت «نبود بستر اجتماعی مناسب» نامیده شد، در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

این لایحه پس از تهیه می‌شود که گزارش‌های متعددی از آزار و اذیت حیوانات اهلی و وحشی در شهرهای مختلف ایران و نیز انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی، احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد.

روز سوم اسفند ۹۴ و پس از انتشار ویدئویی از آزار یک سگ در استان گلستان تعدادی از حامیان حقوق حیوانات و تعدادی از بازیگران سینما از جمله هدیه تهرانی، میترا حجار و شهره سلطانی در مقابل سازمان محیط زیست تجمع کرده بودند.

در سال‌های گذشته نیز اخباری مبنی بر کشتن با سم یا عقیم‌ کردن سگ‌های ولگرد از سوی شهرداری تهران یا شهرهای دیگر منتشر شده بود که به شدت از سوی حامیان محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفت.

بیستم شهریور در ایران به عنوان «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» نامگذاری شده است.

XS
SM
MD
LG