لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

از سرگیری مذاکرات ترکیه و ارمنستان در مورد رفع تنش و بازگشایی مرز


دیدار سردار قلیچ، نماینده ویژه ترکیه با روبن روبینیان، نائب رئیس پارلمان ارمنستان، در گذرگاه مرزی علی‌جان-مارگارا. ۹ مرداد
دیدار سردار قلیچ، نماینده ویژه ترکیه با روبن روبینیان، نائب رئیس پارلمان ارمنستان، در گذرگاه مرزی علی‌جان-مارگارا. ۹ مرداد

دور دیگری از مذاکرات نماینده‌های ویژه ارمنستان و ترکیه با هدف عادی‌سازی روابط که از دیرباز خصمانه بوده است در نقطه‌ای واقع در مرز دو کشور برگزار شد.

ترکیه و ارمنستان مناسبات دیپلماتیک رسمی ندارند و مرز دو کشور از دهه ۹۰ میلادی مسدود بوده است. دو طرف در اواخر سال ۲۰۲۱ در مورد بهبود مناسبات به توافق رسیدند و برای ادامه مذاکرات با هدف مصالحه و بازگشایی مرزها نماینده ویژه‌ای تعیین کردند.

به گفته وزارت خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه ۹ مرداد سردار قلیچ، نماینده ویژه این کشور با روبن روبینیان، نائب رئیس پارلمان ارمنستان، در گذرگاه مرزی علی‌جان-مارگارا دیدار کردند. مذاکرات روز سه‌شنبه پنجمین دیدار نماینده‌های ویژه دو کشور است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت که نمایندگان دو کشور در مورد تسهیل صدور روادید برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک و دولتی و همین‌طور انجام برآوردهای فنی برای بازگشایی یک مسیر راه‌آهن در نوار مرزی به توافق رسیدند.

این بیانیه افزود: «دو طرف درعین حال بر توافق دو جانبه برای پیشبرد روند عادی‌سازی مناسبات بدون هیچ پیش‌شرطی تأکید کردند.»

حکومت ترکیه در سال ۱۹۹۳ به نشانه پشتیبانی از متحدش جمهوری آذربایجان که در آن زمان بر سر ناحیه قره‌باغ کوهستانی با ارمنستان در جنگ بود این گذرگاه مرزی را بست.

در جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ که نتیجه آن بازپس‌گیری بخش گسترده‌ای از قره‌باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان بود، ترکیه به‌طور جدی از باکو حمایت کرد و ارتش جمهوری آذربایجان در این درگیری‌ها از تجهیزات نظامی ساخت ترکیه، از جمله پهپادهای رزمی، استفاده می‌کرد.

این جنگ با میانجی‌گری روسیه و امضای توافق صلحی پایان یافت که براساس آن بخش قابل توجهی از ناحیه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان واگذار شد.

یکی دیگر از فصل‌های تلخ در مناسبات ایروان و آنکارا کشتار شمار زیادی از جمعیت ارامنه ساکن نواحی شرقی امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ و کوچ اجباری صدها هزار نفر از آن‌ها به سوی مناطقی بود که امروزه در خاک سوریه و لبنان قرار دارند.

اکثر مورخان این رویداد را «نسل‌کشی» می‌دانند. اما حکومت ترکیه وقوع «نسل‌کشی» را تکذیب کرده و ضمن پذیرش مرگ تعداد پرشماری از ارامنه ادعا می‌کند که در تعداد قربانیان اغراق شده و این وقایع نتیجه ناآرامی و جنگ داخلی در سال‌های فروپاشی امپراتوری عثمانی بوده است.

شبکه تلویزیونی «هابرتورک» (خبر تورک) در پوشش خود از دیدار نماینده‌های ویژه دو کشور در روز سه‌شنبه گفت آن‌ها در گذرگاه مرزی با یکدیگر دست دادند و سپس از دو سوی مرز در خاک ترکیه و ارمنستان بازدید کردند.

سردار قلیچ، نماینده ویژه ترکیه، و روبن روبینیان، نماینده ویژه ارمنستان، در سال ۲۰۲۲ سه بار در وین و بار آخر در همان سال در مسکو دیدار و مذاکره کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، اولین بار در حاشیه اجلاس جامعه سیاسی اروپا در سال ۲۰۲۲ در شهر پراگ دیدار کردند.

آقای پاشینیان سال گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف آقای اردوغان پس از پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به آنکارا سفر کرد.

XS
SM
MD
LG