لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

مذاکرات جو بایدن با جمهوری‌خواهان درباره بودجه یک تریلیون دلاری زیرساخت‌ها


 محور اصلی طرح جو بایدن اختصاص ۱.۷ تریلیون دلار به بازسازی زیرساخت‌هاست
محور اصلی طرح جو بایدن اختصاص ۱.۷ تریلیون دلار به بازسازی زیرساخت‌هاست

دو منبع مطلع از مذاکرات جو بایدن با جمهوریخواهان گفتند که آقای بایدن برای جلب موافقت جمهوریخواهان پیشنهاد داده که حاضر است طرح افزایش مالیات شرکت‌های بزرگ را کنار بگذارد.

دو منبع مطلع از مذاکرات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با جمهوریخواهان در مورد بودجه یک تریلیون دلاری زیرساخت‌های کشور روز پنجشنبه ۱۳ خرداد گفتند که آقای بایدن برای جلب موافقت جمهوریخواهان پیشنهاد داده که حاضر است طرح افزایش مالیات شرکت‌های بزرگ را کنار بگذارد.

به گفته این منابع، آقای بایدن پیشنهاد داده که به جای طرح اولیه او که اخذ مالیات از شرکت‌های بزرگ تا مرز ۲۸ درصد بود ضريب مالیاتی حداقل ۱۵ درصد را برای همه شرکت‌ها را اجرا کند.

به گزارش رویترز٬ محور اصلی طرح آقای بایدن اختصاص ۱.۷ تریلیون دلار به بازسازی زیرساخت‌هاست. این مبلغ حدود ۷۵۰ میلیارد دلار از بودجه ویژه بحران کرونا را که هزینه نشده است شامل می شود.

در طرح ریاست جمهوری آمریکا از محل افزایش مالیات شرکت‌های بزرگ طی ده سال آینده حدود ۷۰۰ میلیارد دلار جمع آوری خواهد شد. بخش دیگری از بودجه مورد نظر او از محل قطع یارانه‌ها در تولید و بهره برداری از سوخت‌های فسیلی و مالیات ویژه‌ای براساس مسافت طی شده توسط کامیون‌های تجاری تامین خواهد شد.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی ان ان » گفت:«آقای بایدن شخصاً نرمش نشان داده و حاضر است در مذاکره با سناتورهای هر دو حزب به احتمال هايی که قابل اجراست دست یابد. تنها چیزی که او حاضر نیست بپذیرد بی‌عملی است. اقدام و بودجه مورد نظر باید بزرگ باشد، یک تریلیون و یا بیشتر. »

آقای بایدن در طرح اولیه خود بودجه ۲.۲۵ تریلیون دلاری برای باسازی زیرساختی آمریکا را پیشنهاد کرده بود که هزینه آن از محل افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ اقتصادی تامین می شود.

یکی از منابع مطلع گفت پیشنهاد جدید آقای بایدن غروب روز چهارشنبه در چارچوب مذاکرات فراحزبی در مورد این بودجه به سناتور جمهوری خواه شلی مور کاپیتو اطلاع داده شد. به گفته این منبع که حاضر نشد نامش فاش شود، این پیشنهاد در چارچوب کلی طرح آقای طرح آقای بایدن تغییری ایجاد نخواهد کرد.

از ابتدا مشخص بود که جمهوری خواهان به هیچ عنوان افزایش مالیات شرکت‌های بزرگ از ۲۱ به ۲۸ درصد را نخواهند پذیرفت چون چنین تغییری لایحه کاهش مالیاتی دونالد ترامپ را که در سال ۲۰۱۷ با حمایت فعال جمهوریخواهان تصویب شد کاملاً از بین می برد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست که اولین بار خبر پیشنهاد جدید آقای بایدن را گزارش داد رئیس جمهور آمریکا کماکان بر ضرورت اخذ مالیات از سود شرکت‌های بزرگ تاکید دارد. بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از نقاط ضعف قانون مالیات، از جمله سرمایه گذاری بخشی از سود خود و یا دریافت اعتبارهای بانکی متعدد از پرداخت مالیات طفره می روند.

جو بایدن همواره تاکیده کرده که هزینه اصلی بازسازی زيرساخت‌های کشور نباید روی دوش طبقه متوسط بیافتد. در مقابل جمهوریخواهان ادعا می کنند که افزایش ضریب مالیاتی شرکت‌های بزرگ به احیا اقصاد کشور لطمه خواهد زد.

مذاکرات در مورد طرح بازسازی زیر ساخت‌ها که مهمترین سیاست دولت جو بایدن است به کندی پیش رفته است. دولت روز دوشنبه ۱۷ خرداد را به عنوان مهلت نهایی برای امضای توافق اولیه دو حزب با این طرح تعیین کرده است.

جو بایدن و نماینده سناتورهای جمهوریخواه قرار است روز جمعه دوباره دیدار و گفتگو کنند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG