لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

استقبال آمریکا از توافق اوکراین و روسیه برای صادارت غله اوکراین


بارگیری غلات در یک بندر اوکراین (عکس از آرشیو)
بارگیری غلات در یک بندر اوکراین (عکس از آرشیو)

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای از امضای توافق روسیه و اوکراین برای صادارت غله از اوکراین تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در استانبول استقبال کرد.

روسیه و اوکراین بعد از دو ماه مذاکره با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه در نهایت روز جمعه ۳۱ تیرماه بر سر باز شدن بنادر اوکراین برای صادرات غلات به توافق رسیدند. نمایندگان دو کشور، از جمله وزرای دفاع، در اجلاسی که در ترکیه برگزار شد، قرارداد باز شدن مسیر دریایی اوکراین برای صادرات غلات را امضا کردند.

آنتونی بلینکن در این بیانیه از تلاش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس جمهور ترکیه برای نهایی کردن این توافق قدردانی کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است، توافق امروز با میانجیگری سازمان ملل گامی مثبت در راستای رسیدگی به تأثیرات و پیامدهای گسترده جنگ روسیه است.

آنتونی بلینکن تاکید کرده است که جامعه بین‌الملل اکنون باید روسیه را در قبال این توافق مسئول بداند و روسیه را به پایان دادن به محاصره مؤثر بنادر اوکراین ترغیب کرده و اطمینان حاصل کند که کالاهای کشاورزی اوکراین - از جمله غلات و دانه‌های روغنی - به بازارهای جهانی می‌رسند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است که روسیه از آغاز بحران کنونی از مواد غذایی به مثابه سلاح جنگی استفاده کرده است.

آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرده است که پایان دادن به محاصره صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریای سیاه توسط روسیه، تنها یکی از اقداماتی است که روسیه باید انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که مواد غذایی از اوکراین به بازارهای جهانی می‌رسند.

او همچنین خواستار اجرای سریع، بدون وقفه و مداخله توافق بین اوکراین و روسیه شده است.

در مراسم امضای این توافقنامه، وزرای دفاع و زیرساخت‌های دو کشور، همچنین آقای گوترش و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به همراه وزیر دفاع این کشور حضور داشتند.

محاصره بنادر اوکراین طی ماه‌های گذشته توسط روسیه باعث انبار شدن ده‌ها میلیون تن غلات این کشور و ناممکن شدن صادرات آن به بازارهای جهانی شده؛ موضوعی که قیمت اقلام خوراکی در جهان را افزایش داده و به فقر و گرسنگی بیشتر منجر شده است.

روسیه منکر نقش خود در بحران جهانی مواد غذایی است و در عوض کشورهای غربی را متهم به تحریم‌ها و بستن راه صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی این کشور برای بخش کشاورزی کرده و اوکراین را نیز به مین‌گذاری دریایی متهم کرده است.

مقامات سازمان ملل می‌گویند توافق یاد شده طی چند هفته آینده اجرایی خواهد شد و دو کشور در ترانزیت دریایی کالاها آتش‌بس اعلام خواهند کرد.

اوکراین که در آب‌های خود برای محافظت از هجوم دریایی روسیه مین‌گذاری کرده، کشتی‌ها را به سمت مناطق امن راهنمایی خواهد کرد. کشتی‌های باری با گذشتن از دریای سیاه و تنگه بسفر ترکیه راهی بازارهای بین‌المللی خواهند شد.

این توافق برای ۱۲۰ روز معتبر خواهد بود، اما می‌تواند بعد از آن تمدید شود.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG