لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

واکنش‌ها به «سیلی» اردوغان به کودک پنج ساله 


انتشار ویدئویی از سیلی زدن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به صورت یک کودک پنج‌ساله و دراز کردن دستش برای بوسیدن، در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان بازتاب گسترده‌ای داشته است.

آقای اردوغان روز یکشنبه هفتم مرداد در مراسم افتتاح پروژه خانه‌سازی و تحویل کلید منازل به عده‌ای از ساکنان شهر ریزه، واقع در شمال شرق ترکیه و در کنار دریای سیاه، شرکت کرد و در این مراسم، کودک پنج‌ساله‌ای که روی سن آمده بود، به سمت رئیس‌جمهور ترکیه آمد و مقابل او ایستاد.

آقای اردوغان بنا بر سنت دست‌بوسی بزرگ‌ترها در کشورش دست خود را به سوی کودک دراز کرد و با دیدن سردرگمی کودک، به صورت او سیلی نرمی زد و دستش را دوباره برای بوسیدن دراز کرد.

کودک که ظاهراً متوجه منظور رئیس‌جمهور ترکیه شد، دست آقای اردوغان را بوسید و هدیه یا انعام (در سنت ترکی از کلمه فارسی «بخشش» استفاده می‌شود) گرفت.

سپس برادر بزرگ‌تر او آمد و بعد از دست‌بوسی، انعام گرفت. اردوغان هر دو برادر را در آغوش گرفت.

در واکنش، روزنامه اپوزیسیون «جمهوریت» ترکیه با انتشار خبری طنزگونه نوشت: «کودک با راهنمایی اطرافیان اردوغان نهایتاً متوجه سنت دست‌بوسی بزرگ‌ترها شد و بخشش را گرفت».

روزنامه یئنی‌چاغ (عصر مدرن) نیز با انتشار خبری نوشت که کودک پنج‌ساله نهایتاً متوجه داستان شد و به غیر از تشویق و خنده حضار، ۲۰۰ لیره بخشش هم گرفت.

سنت قدیمی «دست‌بوسی» افراد مسن توسط کودکان و دریافت هدیه از آن‌ها در میان شهروندان ترکیه رایج است و چند رسانه ترکیه نیز موضوع سیلی اردوغان به کودک پنج‌ساله را در بخش اخبار «سرگرمی» پوشش دادند.

اما این موضوع بازتاب گسترده‌ای در میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های ایران داشت.

خبرگزاری مهر در این زمینه نوشت: «اردوغان در مراسمی پس از اینکه یک کودک دست او را نبوسید، سیلی‌ای به گوش آن کودک زد».

خبرآنلاین نیز سیلی زدن اردوغان به کودک را به خاطر نبوسیدن دست «شوکه‌کننده» خواند.

XS
SM
MD
LG