لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

سفر غیرمنتظره اردوغان به تونس و مذاکره درباره آتش بس در لیبی


قیس سعید و رجب طیب اردوغان
قیس سعید و رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه در سفری غیرمنتظره به تونس رفته و در خصوص آتش بس در لیبی با مقامات این کشور مذاکره کرده است.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری با قیس سعید، همتای تونسی خود تاکید کرد در صورتی که دولت لیبی درخواست کند، ترکیه آماده است نیروی نظامی به این کشور اعزام کند.

از سال ۲۰۱۴ لیبی بین دو دولت که هر یک خود را حکومت مشروع کشور می‌دانند تقسیم شده است. دولت «پیمان ملی» تحت هدایت نخست وزیر، فیض سراج، مستقر در طرابلس از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و برخی از کشورهای جهان از جمله ترکیه از آن حمایت می‌کنند.

در مقابل، نیروهای به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر که در شرق لیبی مستقر است بخش اعظم تاسیسات نفتی کشور را در کنترل دارند.

رجب طیب اردوغان در حالی به تونس سفر کرده است که ترکیه ماه گذشته دو قرارداد جداگانه را با دولت پیمان ملی لیبی درباره حریم دریایی و همکاری های نظامی و امنیتی امضا کرد.

نیروهای به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر طی ماه گذشته حملات گسترده ای را علیه حکومت مورد حمایت ترکیه یعنی دولت فیض سراج آغاز کرده اند.

رجب طیب اردوغان، نخستین رئیس جمهوری است که پس از انتخابات سعید قیس به عنوان رئیس جمهوری تونس در ماه اکتبر سال جاری، به این کشور سفر کرده است.

رجب طیب اردوغان در این کنفرانس خبری گفته است: ما درباره اقدامات احتمالی برای استفاده از فرصت های همکاری در راستای برقراری آتش بس در لیبی در اسرع وقت و بازگشت به یک روند سیاسی بحث و مذاکره کردیم.

رجب طیب اردوغان هفته گذشته گفته بود٬ ترکیه در قبال نیروها «مزدور» مانند گروه واگنر٬ پیمانکاران نظامی خصوصی٬ که توسط روسیه حمایت می‌شوند و از ژنرال حفتر در لیبی پشتیبانی می‌کنند، سکوت نخواهد کرد.

در همین زمینه، روسیه نسبت به استقرار نیروهای ترکیه در لیبی ابراز نگرانی کرده است. این در حالی است که روسیه و ترکیه در شمال سوریه با یکدیگر همکاری دارند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG