لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

آمریکا: تشدید تنش‌ها در مرز لبنان به امنیت اسرائیل لطمه می‌زند


نیروهای ارتش اسرائیل در مرز لبنان
نیروهای ارتش اسرائیل در مرز لبنان

در واکنش به بالا گرفتن تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائيل، ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۶ خردادماه نسبت به «تشدید تنش»‌میان دو کشور هشدار داد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه با اشاره به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره آمادگی این کشور برای اقدام جدی در مرزهای شمالی این کشور با لبنان گفت:‌ «این درگیری، تنها به امنیت اسرائیل لطمه می‌زند.»

درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل که به موازات جنگ غزه در جریان است، در روزهای اخیر تشدید شده و نگرانی‌ها پیرامون رویارویی گسترده‌تر بین طرفین افزایش یافته است.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه در بازدید از اردوگاه نظامی «‌قهرمان»‌ در مرزهای این کشور با لبنان گفت اسرائیل برای اقدام «بسیار قوی» در شمال آماده است.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه گفت هر کس که فکر می‌کند می‌تواند به ما آسیب بزند و ما دست روی دست خواهیم گذاشت، اشتباه بزرگی کرده است.

اما متیو میلر با رد احتمال قریب‌الوقوع بودن جنگ میان لبنان و إسرائيل گفت: «این اظهارات دولت اسرائیل با اینکه بگوییم تصمیمی برای انجام یک عملیات نظامی‌ گرفته‌اند متفاوت است.»

آقای میلر ابراز امیدواری کرد که دولت اسرائیل از راه‌حل دیپلماتیک برای حل این بحران استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشینگتن وضعیت «غیرقابل‌تحمل» در مرزهای شمالی اسرائیل را درک می‌کند، گفت: «ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی نمی‌توانند به خانه‌های خود در شمال اسرائیل بازگردند، زیرا به دلیل گلوله‌باران مداوم حزب‌الله و حملات پهپادی در این منطقه، وضعیت ایمن نیست.»

بخش‌های وسیعی از شمال اسرائیل از آغاز این هفته در پی حملات راکتی حزب‌الله در آتش سوخت. گرما و خشکی هوا بر سرعت حریق ناشی از اصابت راکت‌ها و پهپادهای ارسالی از سوی حزب‌الله افزوده بود.

مقامات رسمی اسرائیل گفتند ابعاد حریق و خسارات ناشی از آن در روزهای گذشته «دو برابر» مزارع و کشتزارهای سوخته در جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله بوده است.

ادامه حملات حزب‌الله لبنان به خاک اسرائیل

در ادامه حملات روزهای گذشته، حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه نیز با پهپادهای حاوی مواد منفجره به شمال اسرائیل حمله کرد که بنا بر گزارش ارتش اسرائیل، این حملات ۱۱ زخمی برجای گذاشته که حال یکی از این زخمی‌ها وخیم گزارش شده‌است.

حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است و از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود با پذیرفتن مسئولیت این حملات اعلام کرد که با چندین پهپاد انفجاری مواضع ارتش اسرائیل را هدف گرفته است.

نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که در حال بررسی این موضوع هستند که چرا هنگام برخورد حداقل دو پهپاد به شهر «حرفیش» که اکثریت جمعیت آن‌ را دروزی‌ها تشکیل می‌دهند، آژیر خطر به صدا در نیامده‌است.

این گروه شبه نظامی گفته‌است که این حمله پاسخی به حملات مرگبار اخیر ارتش اسرائیل در جنوب لبنان از جمله حمله روز سه شنبه در نقوره بود که منجر به کشته شدن یکی از اعضای حزب الله شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و آلمان؛ پ.و/س.ن
XS
SM
MD
LG