لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

رهبران اتحادیه اروپا با اوکراین توافقنامه امنیتی علیه تهاجم روسیه امضا کردند


از چپ به راست: چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، و اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا
از چپ به راست: چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، و اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا

رهبران اتحادیه اروپا در نخستین روز یک نشست دو روزه در بروکسل، توافقنامه‌ای امنیتی با اوکراین امضا کردند که بر اساس آن، این اتحادیه متعهد می‌شود در ۹ زمینه سیاست امنیتی و دفاعی، از جمله ارسال سلاح، آموزش نظامی، همکاری با صنایع دفاعی و مین‌روبی، به کی‌یف کمک کند.

از حدود سه هفته پیش و زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا این نخستین بار بود که رهبران کشورهای اروپایی در نشستی رسمی برای امضای یک قرارداد حاضر می‌شدند و از حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز به گرمی استقبال شد.

توافقنامه‌ای که روز پنجشنبه هفتم تیر امضا شد قرار است مکمل توافقنامه‌های مشابه دیگری باشد که بین اوکراین و متحدانش در جریان دفاع در برابر حمله روسیه منعقد شده است.

بر اساس پیش‌نویس این توافقنامه‌ که رویترز نسخه‌ای از آن را دیده است، رهبران اتحادیه اروپا با تاکید دوباره بر تعهد خود در حمایت از اوکراین تا هر زمان که جنگ طول بکشد، خاطرنشان کرده‌اند که «روسیه نباید پیروز[این جنگ] شود» و اوکراین باید سرزمین‌های ضمیمه‌شده به خاک روسیه را پس بگیرد.

همچنین از مؤسسات اتحادیه اروپا خواسته شده است تا جزئیات توافق گروه هفت برای دادن ۵۰ میلیارد یورو وام به اوکراین را نهایی کنند.

این مبلغ از محل سود حاصل از داریی‌های بانک مرکزی روسیه پرداخت خواهد شد که پس از تهاجم مسکو در کشورهای غربی مسدود شده است.

«میزان فشار بین‌المللی بر مسکو کافی نیست»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در نشست بروکسل به رهبران اروپایی گفت که حمله روسیه به منطقه خارکیف در بهار امسال نشان داد که سطح فعلی فشارهای بین‌المللی بر مسکو کافی نیست.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست پنجشنبه گفت: «ما در زمینه دفاعی کم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و حالا باید زمان از دست‌رفته را جبران کنیم».

او در بدو ورود به اجلاس گفت: «ما باید برای افزایش توان دفاعی خود، فشار مالی بزرگی را متحمل شویم که این کار آسانی نخواهد بود».

روسیه طی هفته‌های گذشته حملات به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، و همچنین منطقه دونتسک را به شدت افزایش داده است.

روسیه با اشغال بخش‌هایی از خارکیف در ماه جاری میلادی بزرگ‌ترین پیشروی ارضی خود را در ۱۸ ماه گذشته در اوکراین انجام داده است.

مقامات روسیه می‌گویند ارتش این کشور در تلاش است که با حمله به شمال شرق اوکراین، یک منطقه حائل میان مناطق اشغالی و اوکراین ایجاد کند.

مقامات می‌گویند توافقنامه‌ای که روز پنجشنبه در بروکسل امضا شد مانند پیمان دفاعیِ متقابل بین کشورهای عضو ناتو نیست، بلکه تعهدی برای تأمین سلاح و کمک‌های دیگر به اوکراین برای تقویت امنیت این کشور و جلوگیری از هرگونه تهاجم دیگری در آینده است.

جنگ در اوکراین بیش از پیش فقدان آمادگی اتحادیه اروپا را برای درگیری آشکار کرد چرا که این اتحادیه همچنان برای تامین سلاح کافی‌ برای کی‌یف علیه تهاجم روسیه با مشکل مواجه است. امری که موجب درخواست‌های بیشتر برای هماهنگی اتحادیه اروپا در زمینه سامانه‌های دفاعی و سرمایه‌گذاری در صنایع دفاعی شده است.

طی نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل مقامات همچنین تلاش کردند که مسیر راهبردی اتحادیه اروپا را برای پنج سال آینده تعیین کنند و افرادی را برای اداره نهادهای کلیدی این اتحادیه انتخاب کنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/س. ب/ ک. ر
XS
SM
MD
LG