لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

آمريکا برخورد جمهوری اسلامی با زنان را محکوم کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، برخورد با زنان را نشانه ناشکيبايی مقامات جمهوری اسلامی دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، برخورد با زنان را نشانه ناشکيبايی مقامات جمهوری اسلامی دانست.

وزارت امور خارجه آمريکا، اعلام کرد که عمیقا از حمله نيروهای انتظامی و امنيتی جمهوری اسلامی به تجمع مسالمت آمیز فعالان حقوق زنان در تهران در روز جهانی زن برآشفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:« این اقدامات سرکوبگرانه توسط رژیم جمهوری اسلامی نشان می دهد مقامات ایران در مقابل بیان نظرات مستقل مردم ایران توانایی بردباری و تحمل ندارند.»

سرکوب و ضرب و شتم فعالان حقوق زنان در مقابل مجلس شورای اسلامی، روز پنج شنبه همزمان با روز جهانی زن و در پی بازداشت ۳۳ تن از فعالان و روزنامه نگاران زن در مقابل دادگاه انقلاب تهران در روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه صورت گرفت.


این فعالان در اعتراض به محاکمه ۵ تن از زنانی که روز ۲۲ خرداد ماه در میدان هفت تیر تهران بازداشت شدند، تجمع کرده بودند.

این درحالی است که تا صبح روز پنج شنبه، ۳۰ تن از این فعالان از زندان اوین آزاد شدند و شب گذشته نیز ژیلا بنی یعقوب، يکی ديگر از بازداشت شدگان آزاد شد. با وجود اين هنوز دو تن از این فعالان، شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده در زندان هستند.

اوایل روز پنجشنبه، سازمان دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل، دو سازمان بزرگ حقوق بشری، اقدامات جمهوری اسلامی مبنی بر آزار و بازداشت فعالان حقوق زنان را محکوم کردند.

دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده را نيز هر چه زودتر ازاد کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هادی قائمی، پژوهشگر مسایل ایران در سازمان دیدبان حقوق بشر می گوید شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده که به همراه سی فعال زن دیگر روز یکشنبه گذشته بازداشت شدند، در سلول های انفرادی به سر می برند و از سه شنبه تا کنون در اعتصاب غذا هستند.

هادی قائمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«ما از دولت جمهوری اسلامی می خواهیم که فورا این دو فعال حقوق زنان را آزاد کند و در همین جا اعلام می کنیم که این بازداشت ها طبق قانون اساسی ایران و قوانین بین المللی غیر قانونی است.»

هادی قائمی در ادامه گفت:« سازمان دیدبان حقوق بشر از جمهوری اسلامی ایران می خواهد که به کارزار زنان برای ایجاد برابری بین زنان و مردان ایرانی احترام بگذارد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG