لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

پلیس فرانسه فرد مظنون به انفجار در مقابل کنیسه یهودیان را بازداشت کرد


وزیر کشور فرانسه اعلام کرد پلیس این کشور مردی را که مظنون به تلاش برای آتش زدن کنیسه یهودیان در شهر لاگراند موت است بازداشت کرد.

ژرال دارمنن، وزیر کشور فرانسه، در نخستین دقایق بامداد یکشنبه چهارم شهریور با اعلام این خبر، از ماموران امنیتی که «با وجود شلیک‌های» مظنون موفق به دستگیری او شدند قدردانی کرد.

همچنین به گفته دفتر دادستانی ضد تروریسم فرانسه، دستگیری این مظنون شامگاه شنبه در شهر نیم، در جنوب این کشور، انجام شد.

مقام‌های فرانسه هنوز هویت فرد بازداشت شده را اعلام نکرده‌اند اما شبکه خبری ب‌اف‌ام فرانسه او را «یک الجزایری ۳۳ ساله» معرفی کرده است.

انفجار خودرو در نزدیکی کنیسه «بت یعقوب» در شهر لاگراند موت روز شنبه، روز مراسم مذهبی یهودیان، روی داد و به زخمی شدن یک مامور پلیس منجر شد.

پلیس اعلام کرده بود که در این انفجار دو خودرو آسیب دید و عامل انفجار احتمالاً یک کپسول گاز پنهان‌شده در یکی از خودروها بود.

پس از آن گابریل اَتَل، نخست وزیر فرانسه، گفت فرد مهاجم چند خودرو و همچنین درهای ورودی کنیسه یهودیان را آتش زده است.

او همچنین گفت ۲۰۰ مامور پلیس در جست‌وجوی فرد مظنون هستند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، این حمله را «اقدام تروریستی» خواند و در توییتی نوشت: «مبارزه با یهودستیزی یک نبرد دائمی و مبارزه یک ملت متحد است».

انفجار روز شنبه در حالی رخ داد که در ماه‌های پس از آغاز جنگ غزه، وضعیت هشدار نسبت به یهودستیزی در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی افزایش یافته است.

به گفته دولت فرانسه، در نیمهٔ اول سال جاری میلادی بیش از ۸۸۰ حمله ضد جامعهٔ یهودیان در این کشور ثبت شد که حدود سه برابر موارد مشابه در سال قبل است.

XS
SM
MD
LG