لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

کمیسیون اروپا خواستار کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز کشورهای عضو شد


کمیسیون اروپا از ۲۷ عضو این اتحادیه خواست که برای مقابله با افت صادرات گاز روسیه، مصرف گاز خود را از ابتدای ماه آینده میلادی تا بهار سال آینده حداقل ۱۵ درصد کاهش دهند.

این گزارش می‌گوید با توجه به اینکه کرملین از گاز به عنوان سلاح و ابزار فشار علیه غرب استفاده می‌کند، اتحادیه اروپا نیز با طرح‌های جدید باید به مقابله با عوارض این تهدیدات برخیزد.

به‌تازگی فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نیز هشدار داد که روسیه با تبدیل گاز به ابزار فشار، صادرات روزانه خود به اتحادیه اروپا را از حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۲۰ به حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال گذشته کاهش داد تا بصورت مصنوعی به اوج‌گیری قیمت‌های گاز دامن بزند و امسال نیز با آغاز تهاجم به اوکراین، تحویل گاز روسیه به اتحادیه اروپا هر ماه افت کرده و اکنون به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده‌است.

کمیسیون اروپا نیز با اشاره به اینکه استفاده ابزاری روسیه از گاز علیه اروپا حتی پیشتر از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین آغاز شده بود، گفته‌است «اعضای اتحادیه باید با اتحاد و احساس مسئولیت بیشتر به مقابله با فشارهای روسیه برخیزند تا ریسک کاهش بیشتر، اخلال یا قطع گاز روسیه را به کمترین سطح کاهش دهند.»

این گزارش می‌افزاید هرچه در تابستان گاز بیشتری صرفه‌جویی شود و به انبارهای زیرزمینی ذخایر گاز منتقل شود، ریسک بحران گاز در زمستان کاهش خواهد یافت: همه اعضای اتحادیه باید راهکارها، اقدامات و برنامه‌های خود را هر دو ماه یکبار به کمیسیون اطلاع دهند. همچنین باید مصارف گاز در ساختمان‌های عمومی، خانوارها، نیروگاه‌های برق و دیگر بخش‌ها کاهش یابد تا در زمستان که تقاضای گاز اتحادیه اوج می‌گیرد، ۸۰ درصد انبارهای زیرزمینی ذخیره گاز پُر شده باشد.

بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، هم‌اکنون تنها ۶۰ درصد از انبارهای زیرزمینی گاز اروپا پر هستند و حتی اگر روسیه صادرات گاز به اروپا را در سطح کنونی نگه دارد، برای مصارف ماه‌های سرد کافی نخواهد بود. این گزارش می‌افزاید تا پاییز امسال حداقل ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز اضافی باید به انبارهای زیرزمینی تزریق شود.

کمیسیون اروپا می‌گوید اعضای این اتحادیه می‌توانند و باید مصرف گاز را از طریق شتاب‌بخشی به تنوع بیشتر منابع واردات و خرید مشترک گاز از منابع جایگزین، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، جایگزین کردن موقتی زغال‌سنگ، نفت و انرژی هسته‌ای با گاز در نیروگاه‌های برقی، افزایش بهره‌وری انرژی و صرفه‌جویی بیشتر گاز با اطلاع‌رسانی و توجیه مردم در استفاده از دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی، کاهش دهند.

این گزارش می‌افزاید در نیمه ابتدایی امسال واردات گاز مایع، ال‌ان‌جی، اتحادیه اروپا از منابع غیر روسی ۲۱ میلیارد متر مکعب و واردات گاز از طریق خطوط لوله از منابع غیر روسی ۱۴ میلیارد متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است: طرح‌های توسعه تولید هیدروژن برای مصارف انرژی نیز آغاز شده و هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد انرژی اروپا از انرژی‌های تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی و غیره) تأمین می‌شود و انتظار می‌رود امسال ۲۰ هزار مگاوات به تولید انرژیهای تجدیدپذیر اتحادیه افزوده شود که معادل ۴ میلیارد متر مکعبی صرفه‌جویی گاز است.

اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۵ درصد مصارف انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند.

در نیمه ابتدایی امسال اتحادیه اروپا واردات گاز از آمریکا، نروژ، جمهوری آذربایجان و شمال آفریقا را افزایش داده‌است، اما با توجه به اینکه روسیه پارسال سهمی ۴۰ درصدی در مصرف گاز ۲۷ عضو این اتحادیه داشت، جایگزین کردن گاز روسیه با دیگر منابع در کوتاه‌مدت غیرممکن شده‌است. روسیه پارسال ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و گاز مایع به اتحادیه اروپا صادر کرده بود.

اتحادیه اروپا پیشتر تصمیم به کاهش ۶۶ درصدی واردات گاز و کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه از اواخر سال جاری میلادی بود، اما روسیه پیش‌دستی کرده و تحویل گاز را طی دو ماه گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش داده‌است.

اتحادیه اروپا همچنین از ابتدای ماه آینده واردات زغال‌سنگ از روسیه را متوقف می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های کمیسیون اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG