لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

تأخیر در پروازها و اختلال در خدمات تحت تأثیر قطع گسترده سامانه‌های فناوری اطلاعات


قطع گسترده سامانه‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان که به نظر می‌رسد به دلیل بروز نقص فنی در شرکت مایکروسافت و شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» روی داد، فعالیت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و رسانه‌ها را مختل کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که درباره اختلال روز جمعه ۲۹ تیرماه منتشر کرد، نوشته که فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها در سراسر جهان د ر مورد لغو یا تاخیر در پروازها هشدار داده و ناچار شدند چک‌این (فرآیند اعلام حضور و پذیرش مسافر) را بدون استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای انجام دهند.

اختلال در فعالیت‌های فرودگاهی و پروازها

سخنگوی فرودگاه برلین می‌گوید تمام پروازها در این فرودگاه به طور موقت لغو شد. شرکت مدیریت فرودگاه‌های اسپانیا «آئنا» نیز بروز اختلال در سامانه رایانه‌ای این شرکت را گزارش داد.

فعالیت فرودگاه لیسبون، بزرگترین فرودگاه پرتغال، نیز دچار اختلال شد و فعالیت فرودگاه‌های آمستردام و بروکسل نیز تحت تأثیر این اختلال قرار گرفت.

شرکت هواپیمایی هلندی «کی‌ال‌ام» اعلام کرد که روز جمعه قادر به انجام هیچ‌یک از پروازها نیست و بخش اعظم فعالیت خود را متوقف کرده است. ایرفرانس، شرکت مادر «کی‌ال‌ام» نیز خبر داد که پروازهای این خط هوایی مختل شده است.

در آمریکا هم شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، از جمله خطوط هوایی «یونایتد»، «دلتا» و «امریکن»، صبح روز جمعه پروازهای خود را متوقف و دلیل آن را مشکلات ارتباطی اعلام کردند. این خطوط هوایی اما بعدازظهر جمعه خبر دادند که بخشی از پروازها از سرگرفته شده است.

دو شرکت «فرانت‌ ایر»« و «اسپریت» هم که تصور می‌‌شد هواپیماهایشان زمین گیرشده‌اند، بخشی از پروازهای خود را از سر گرفتند.

مشکلات بانکی، دادوستد مالی و رسانه‌ای

«کامن‌ولث» بزرگترین بانک استرالیا، بعدازظهر جمعه خبر داد که مشکلات مربوط به پرداخت اینترنتی که از صبح روز جمعه بروز کرده بود برطرف شده است.

به نظر می‌رسد که خدمات شماری از بانک‌ها و موسسات مالی دراین کشور، از جمله «نت بنک» اپلیکیشن «کام بنک» و شبکه‌ای از عابر بانک‌ها، دچار اختلال نشده یا بروز اختلال در آنها به سرعت برطرف شده است.

چند منبع به رویترز گفته‌اند چندین موسسه بزرگ خریدوفروش نفت‌وگاز در لندن و سنگاپور برای انجام معاملات عادی خود با مشکل روبرو شده‌اند.

شرکت مالی و بانکداری «کاپیتک» در آفریقای جنوبی گفت پس از بروز اختلال سراسری در صبح روز جمعه فعالیت‌های این شبکه بانکداری از جمله پرداخت با کارت‌های اعتباری، عابربانک‌ها و خدماتی که با اپلیکیشن‌های تلفن همراه انجام می‌شود به حالت عادی بازگشته است.

پلتفرم اطلاعاتی و خبری شرکت «ال‌اس‌ئی‌جی» به طور موقت از کار افتاد و تحت تأثیر آن فعالیت بسیاری از بازارهای مالی در سراسر جهان دچار اختلال شد.

این شرکت بعدازظهر جمعه گفت نقض فنی در انتشار ارزش سهام و داده‌های مربوط به پیش‌بینی نرخ معاملات در آینده برطرف شده و ارائه خدمات این شرکت به حالت عادی بازگشته است.

کارکنان چند شرکت در هند به رویترز گفته‌اند که فعالیت چندین موسسه واسطه در بازار مالی این کشور مختل شده است.

شرکت بیمه آلمانی «آلیانز»اعلام کرد که به‌دلیل قطع سامانه رایانه‌ای کارکنان این شرکت قادر نیستند از کامپیوترهای خود استفاده کنند.

یک سخنگوی اتحادیه خدمات مالی آلمان روز جمعه بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت فعالیت چند بانک در این کشور دچار اختلال شده است.

رسانه بریتانیایی «اسکای نیوز» پس از چند ساعت توقف کامل توانست پخش قسمت اندکی از برنامه‌های خود را از سر بگیرد.

«ای‌بی‌سی» رادیو تلویزیون عمومی استرالیا، بدون ارائه جزئیات بیشتر خبر داد که «بخش مهمی» از برنامه‌های آن قطع شده است.

پخش عادی برنامه‌های «اسکای نیوز» استرالیا نیز مختل شد.

سیستم بهداشت عمومی بریتانیا اعلام کرد که سامانه‌های درخواست زمان مراجعه به پزشکان و سوابق بیماران دچار اختلال شده ولی خدمات اورژانس تحت تاثیر این اختلال قرار نگرفته است.

خبرگزاری هلندی «ای‌ان‌پی» گزارش داد چندین بیمارستان در این کشور ناگزیر شده‌اند بخشی از فعالیت عادی خود را متوقف کنند.

یک سخنگوی وزارت کشور آلمان نیز روز جمعه گفت زیرساخت‌های حساس در این کشور تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

مرکز مهم بارگیری و حمل‌ونقل کانتینرها در بندر گدانسک لهستان نیز گفت تحت تاثیر اختلال در سامانه‌های مایکروسافت قرار گرفته و تلاش می‌کند این مشکل را برطرف کند.

اختلال در آماده‌سازی برای المپیک پاریس

کمیته برگزاری المپیک پاریس نیز گفت بروز این اختلال باعث کندی بخشی از فعالیت‌های این کمیته شده ولی تأثیر آن محدود است و فروش بلیط را تحت تاثیر قرار نداده است.

برگزارکنندگان موقتاً نتوانستند کارت شناسایی ورزشکاران و مقاماتی که برای بازی‌ها وارد این کشور ‌شدند را صادر کنند.

در حالی که یک هفته بیشتر به مراسم افتتاحیه المپیک پاریس باقی نمانده است، تونی استنگوئت، سازمان‌دهنده اصلی این المپیک، به خبرنگاران گفت: «مانند بسیاری از سازمان‌ها، ما نیز به‌دلیل این قطعی جهانی مایکروسافت دچار مشکل شدیم و همه سرورهای ما امروز صبح تحت تأثیر قرار گرفتند».

هزاران ورزشکار از سراسر جهان در حال عزیمت به پایتخت فرانسه برای حضور در المپیک پاریس هستند که از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت برگزار می‌شود.

کمیته سازماندهی المپیک می‌گوید: مشکلات فناوری اطلاعات بر فعالیت فرودگاه پاریس تأثیری نداشته است، اما «ورود برخی از هیئت‌ها به خاطر تأخیر در پروازهای آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است».

ایران می‌گوید سیستم‌های آن دچار اختلال نشده است

معاون وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ایران می‌گوید تاکنون اختلالی در سرویس‌های فناوری اطلاعات در کشور نداشته‌ایم، اما همچنان در حال بررسی هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر محمدزاده لاجوردی روز جمعه گفت: از آن‌جا که این موضوع مربوط به سیستم عامل است، هنوز ابعاد آن مشخص نشده است.

حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، هم اعلام کرده که ایران به‌دلیل تحریم‌ها از دریافت خدمات مایکروسافت محروم شده است، و به همین دلیل از «جایگزین بومی» استفاده می‌کنیم.

او نیز گفته که تاکنون هیچ اختلالی در سرویس‌های فناوری کشور گزارش نشده است.

مدیر «فرودگاه امام» تهران هم در این زمینه مدعی شده که «نرم‌افزار ایرانی» موجب شد این فرودگاه از اختلال جهانی «مصون» بماند.

سعید چلندری به خبرگزاری فارس گفته است: «فرودگاه امام با وجود این‌که ۸۰ درصد پروزاهای خارجی را ارائه می‌کند،‌ خوشبختانه هیچ مشکلی نداشته و خدمات این فرودگاه به شکل طبیعی به مسافران ارائه می‌شود.

او می‌گوید که «نرم‌افزار ایرانی» فرودگاه امام محصول یک «گروه دانش‌بنیان داخلی» است که یک‌سال‌ونیم قبل راه‌اندازی و بهره‌برداری شد «و از آن زمان سیستم‌های فرودگاه با این نرم‌افزار داخلی کار می‌کند و مشکلی ندارد».

عذرخواهی مدیرعامل کراوداسترایک از بروز اختلال‌های فناوری در سراسر جهان

مدیر عامل «کراوداسترایک» که شرکت او عامل اختلال‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان معرفی شده است، در این زمینه عذرخواهی کرد و گفت که سیستم‌ها در حال بازگشت به حالت عملیاتی هستند.

جورج کورتز متعهد شد که با همه مشتریان خود برای بازگرداندن فعالیت‌های آن‌ها به صورت آنلاین همکاری کند.

او به برنامه «امروز» ان‌بی‌سی نیوز گفت: «ما عمیقاً به خاطر تأثیری که بر مشتریان، مسافران و هر کسی که تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است گذاشته‌ایم، از جمله شرکت خود، متاسفیم».

آقای کورتز افزود: «بسیاری از مشتریان در حال راه‌اندازی مجدد سیستم‌های خود هستند و آن‌ها در حال عملیاتی شدن هستند».

مدیر عامل «کراود استرایک» اظهار داشت: «ممکن است مدتی طول بکشد تا برخی از سیستم‌ها به طور خودکار بازیابی شوند، اما شرکت اطمینان حاصل خواهد کرد که سیستم‌های کامپیوتری همه مشتریان به‌طور کامل بازیابی ‌شود».

وزارت خارجه امارات متحده عربی گفت فعالیت زیرساخت‌ها و سامانه‌های ارتباطی الکترونیک در این کشور به حالت عادی بازگشته است.

«ماروتی سوزوکی» بزرگترین شرکت خودروسازی در هند گفت مدت کوتاهی خط تولید و ارسال محصولات خود را متوقف کرده ولی فعالیت آن به حالت عادی بازگشته است و این اختلال بر تولید و درآمد شرکت تاثیر چندانی نخواهد داشت.

ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس، قطعی فناوری اطلاعات امروز که تأثیر جهانی داشت را چنین توصیف کرد: «بزرگترین شکست فناوری اطلاعات در تاریخ».

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، رسانه‌های ایران و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG