لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

هشدار گروسی درباره افزایش تحرکات نظامی اطراف نیروگاه زاپوریژیا


دیدار رافائل گروسی و ولودیمیر زلنسکی از یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین
دیدار رافائل گروسی و ولودیمیر زلنسکی از یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در بخش اشغال شده اوکراین، نسبت به افزایش تحرکات نظامی در اطراف این تأسیسات هشدار داد و گفت وضعیت نیروگاه بهبود نیافته است.

آقای گروسی روز چهارشنبه، ۹ فروردین، در دومین حضور خود در این نیروگاه پس از اشغال این منطقه از سوی نظامیان روسیه، گفت برای ارائه طرح حفاظت امنیتی از این پایگاه هسته‌ای تلاش می‌کند که مورد پذیرش کی‌یف و مسکو باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او افزود که «طرحی واقع‌بینانه» را برای کاهش بروز یک فاجعه، بر اساس مصالحه طرفین بر برخی اصول و تعهدات مشخص، از جمله عدم حمله به نیروگاه و تأکید بر اصول دفاعی، در دست تنظیم دارد.

روسیه از آغاز حضور نظامیانش در تأسیسات زاپوریژیا، گزارش‌های مقامات اوکراین در مورد گلوله‎‌باران‌ها در نزدیکی این نیروگاه را «اتهامات کذب» نامیده و مدعی است که اوکراین، به دلیل از دست دادن کنترل نیروگاه، «عامل» این حملات است تا اوضاع را در آستانه یک فاجعه نشان دهد.

سازمان ملل از یک سال پیش بر لزوم تعیین منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه تأکید کرده است.

آقای گروسی در مقام ریاست نهاد ناظر هسته‌ای وابسته به سازمان ملل، در زمینه تشدید نگرانی از وقوع فاجعه در زاپوریژیا، که بزرگ‌ترین پایگاه هسته‌ای اروپاست، همراه با یک هیئت ۱۸ نفره به این منطقه سفر کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که رافائل گروسی را در بازدید از یک تأسیسات نیروگاهی دیگر اوکراین همراهی کرد، بر ادامه کوشش مدافعین اوکراینی برای بیرون راندن روسیه از نیروگاه زاپوریژیا و سایر مناطق اشغالی تأکید کرد.

همزمان، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، روز چهارشنبه در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان واشینگتن گزارش داد که روسیه در نبردهای هفته‌های اخیر در منطقه باخموت، شهری راهبردی در میدان جنگی در دونتسک در شرق اوکراین، «پیشروی نکرده است».

به گزارش رادیو اروپای آزاد، ژنرال میلی گفت ارزیابی ارتش آمریکا این است که شمار تلفات روسیه در جبهه‌های نبرد در برابر اوکراین، «همچنان رو به افزایش است».

ییوگنی پریگوژین، رئیس شرکت مزدوران شبه‌نظامی «واگنر» که در میدان‌های جنگ روسیه در اوکراین پابه‌پای ارتش روسیه شراکت دارد، روز چهارشنبه در یک پیام صوتی تأیید کرد که تلفات وارده به نیروهایش «زیاد» است.

ستاد کل ارتش اوکراین روز دهم فروردین در گزارش آخرین تحولات جنگی اعلام کرد که ۲۸ حمله روسیه را در شبانه‌روز قبل از آن، در منطقه باخموت دفع کرده است.

نیروهای روسیه روز چهارشنبه ۶۰ حمله در پنج میدان جنگی، شامل ۲۵ بمباران هوایی و ده‌ها مورد حمله موشکی علیه زیرساخت‌های اوکراین انجام دادند.

اوکراین این هفته اعلام کرد که روسیه پس از مدتی توقف، دوباره از «پهپادهای تهاجمی ایرانی» برای حملات استفاده کرده که نیروهای اوکراین شماری از آن‌ها را «سرنگون کرده‌اند».

در این میان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه با تأیید تلاش آنکارا برای میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین، گفت ولادیمیر پوتین ماه آینده «احتمالا"» به ترکیه سفر خواهد کرد. او هفتم اردیبهشت را تاریخ این سفر احتمالی ذکر کرد.

آقای اردوغان گفت ترکیه مقابل تقلای غرب برای کشاندن پای این کشور به جنگ علیه روسیه، ایستادگی کرده و تا او در قدرت باشد، آنکارا از درگیر شدن در این جنگ خودداری خواهد کرد و کوشش وی در راستای سازش میان کی‌یف و مسکو خواهد بود.

XS
SM
MD
LG