لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

شورای حکام آژانس حمله به بیمارستان کودکان اوکراین را محکوم کرد و روسیه را مقصر دانست


تجمع گروهی از مردم پایتخت لهستان در محکومیت حمله روسیه به بیمارستان تخصصی کودکان «اوخمتدیت» اوکراین
تجمع گروهی از مردم پایتخت لهستان در محکومیت حمله روسیه به بیمارستان تخصصی کودکان «اوخمتدیت» اوکراین

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله نظامی روز ۱۸ تیرماه روسیه به بیمارستان کودکان در پایتخت اوکراین را محکوم کرد و روسیه را مسئول آن دانست.

نشست اضطراری شورای حکام که روز جمعه ۲۲ تیرماه پشت درهای بسته و به درخواست اوکراین برگزار شد، قطعنامه‌ای در محکومیت روسیه با ۲۰ رأی موافق در مقابل دو رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع تصویب کرد.

اوکراین از شورای حکام خواسته بود که این موضوع را بررسی کند، زیرا بیمارستان کودکان «اوخمتدیت» کی‌یف از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه تشخیص و درمان سرطان کمک دریافت کرده بود.

در این قطعنامه آمده است که شورای حکام «قویاً اختلال در کمک‌های فنی آژانس به اوکراین، به‌دنبال حمله نظامی اخیر روسیه به بیمارستان ملی تخصصی کودکان اوخمتدیت، را محکوم می‌کند».

مقام‌های اوکراینی می‌گویند کی‌یف ۱۸ تیرماه یکی از بدترین روزهای حملات هوایی خود را از زمان آغاز تهاجم روسیه پشت سر گذاشت و حملات به سراسر خاک اوکراین دست‌کم ۴۴ کشته، از جمله دو قربانی بزرگسال در بیمارستان کودکان اوخمتدیت، برجای گذاشت.

مسکو حمله به این بیمارستان را تکذیب کرده و مدعی شده که پدافند اوکراین مسئول اصابت موشک به این کلینیک است. بیمارستان اوخمتدیت یکی از بزرگترین کلینیک‌های اروپاست و بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد مانند سرطان و کلیوی را درمان می‌کند.

یک هیئت حقوق بشر سازمان ملل گفته که «به احتمال زیاد» بیمارستان هدف اصابت مستقیم یک موشک روسی قرار گرفته است. سرویس امنیتی اوکراین هم اعلام کرده که شواهد صریحی مبنی بر اصابت یک موشک کروز روسی به مرکز پزشکی یادشده وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد اوکراین به این نهاد اطلاع داده است که هیچ منبع رادیواکتیو در بیمارستان وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG