لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

دو نفر در خمین به اتهام «محاربه» در ملأ عام اعدام شدند


همزمان با انتشار گزارش‌ها از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران طی یک ماه گذشته، حکم اعدام دو نفر به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض»، در شهرستان خمین در استان مرکزی اجرا شد.

خبرگزاری ایسنا نهم مهر به نقل از قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته که این دو نفر، بامداد دوشنبه، به‌اتهام «سرقت مسلحانه و کشتن ستوان دوم مرتضی براتی»، در خمین به دار آویخته شدند.

ابراهیم گمیزی، دادستان شهرستان خمین در رابطه با جزئیات پرونده این دو نفر گفت که آنها بامداد ۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۹، با مأموران پلیس درگیر شدند و «در جریان تعقیب و گریز، سارقان در میدان حجاب شهرستان خمین به سمت مأموران پلیس شلیک کردند» که منجر به کشته شدن ستوان دوم مرتضی براتی شد.

به گفته او، این دو نفر، سابقهٔ چندین فقره سرقت دیگر نیز داشتند و به اتهام مشارکت در محاربه از طریق «تیراندازی و از بین بردن امنیت راه‌ها» به اعدام محکوم شده بودند.

حکم اعدام این دو نفر که قوه قضائیه به هویت آنها اشاره‌ای نکرده، عینأ توسط دیوان عالی کشور «تأیید و ابرام» شد.

محاربه به معنای «استفاده از اسلحه به قصد جان، مال یا ترساندن مردم» است که می‌تواند به صدور حکم اعدام در دادگاه منجر شود.

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که رسانه‌های حقوق بشری از افزایش اعدام‌ها در هفته‌های اخیر در ایران خبر می‌دهند.

ازجمله سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، از اعدام دست‌کم ۱۹ نفر در زندان عادل‌آباد شیراز طی روزهای اخیر خبر داد و محمود امیری مقدم، رئیس این سازمان، از افزایش اعدام‌ها در این زندان ابراز نگرانی کرد.

آقای امیری‌مقدم به بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته که در طول سال جاری خورشیدی، بیش از سی افغان در ایران اعدام شده‌اند که به گفتهٔ او، «یک افزایش چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته است».

افزایش اعدام‌ها در ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که ماه‌هاست شماری از زندانیان سیاسی، کارزار «نه به اعدام» را به راه انداخته و برای توجه جامعه جهانی به اعدام‌ها در ایران، از داخل زندان، تلاش می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG