لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

آمار رسمی کرونا در ایران: شناسایی بیماران جدید ادامه دارد، مرگ ۴۸ نفر دیگر


سخنگوی وزارت بهداشت روز شنبه از شناسایی ۱۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا و مرگ ۴۸ نفر دیگر از بیماران در ایران خبر داد.

کیانوش جهانپور که روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت، به روال معمول آمار رسمی کرونا در ایران را اعلام می‌کرد، گفت با احتساب این آمار، تعداد کل قربانیان کرونا در ایران به ۶۵۸۹ نفر و تعداد کل مبتلایان به ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر رسیده است.

او همچنین از بهبودی ۸۵ هزار و ۶۴ نفر از بیماران خبر داد، ولی گفت که ۲۶۹۶ نفر دیگر از بیماران در وضعیت «بحرانی» تحت مراقبت قرار دارند.

آمار رسمی وزارت بهداشت از تعداد جان‌باختگان و مبتلایان در حالی به شکل روزانه اعلام می‌شود که پیش از این برخی نهادهای رسمی از جمله مرکز ‌پژوهش‌های مجلس آمار واقعی را بسیار بیشتر برآورد کرده‌اند.

این مرکز در گزارشی بر اساس تخمین‌ها اعلام کرده بود که آمار واقعی تعداد افراد جان‌باخته حدود دو برابر و آمار مبتلایان بین هشت تا ده برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

حریرچی: در برخی استان‌ها افزایش نسبی داریم

در همین حال روز شنبه ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، گفت که «افزایش نسبی» ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها مشاهده می‌شود ولی روند کل کشور «نزولی» است.

او که روز شنبه در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، به نام این استان‌ها اشاره دقیق نکرد ولی گفت که نگران وضعیت استان خوزستان است و آمار کرونا در تهران «قابل توجه» است.

مقام‌های وزارت بهداشت حدود دو ماه است که از اعلام تفکیکی آمار کرونا در ایران خودداری می‌کنند.

آقای حریرچی همچنین گفت نسبت به چند هفته گذشته، بستری و فوت افراد، ۶۰ تا ۷۰ درصد نزول کرده است.

معاون کل وزیر بهداشت ایران پیش‌بینی کرده است که روند نزولی در یک تا دو ماه آینده ادامه داشته باشد.

خوزستان در حال رسیدن به «قله ابتلا» است

علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است خوزستان از نظر ابتلا به کرونا «دارد به قله ابتلا می‌رسد».

او که روز شنبه با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده، آماری از روند ابتلا در این استان ارائه نداده، ولی گفت طبق پیش‌بینی‌ها آمار در این هفته نیز «نسبت به هفته گذشته مختصری افزایش داشته باشد».

در روزهای گذشته مقام‌های محلی استان خوزستان از وضعیت وخیم و نگران‌کننده شیوع کرونا در این استان خبر داده‌اند ولی تاکنون تصمیمی مبنی بر تشدید محدودیت‌های اجتماعی در این استان اعلام نشده است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا / ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG