لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

ایران اتهام بحرین در مورد دست داشتن در انفجار خط لوله را رد کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای بحرین دربارهٔ آموزش دیدن دو متهم انفجار خط لوله نفت عربستان سعودی در اردوگاه‌های سپاه پاسداران را «کذب و بی اساس» و تکرار «سناریوهای کهنه و تاریخ مصرف گذشته» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، روز پنج‌شنبه، ۱۹ دی، ادعای وزارت کشور بحرین دربارهٔ آموزش دیدن دو متهم انفجار خط لوله نفت آرامکو عربستان سعودی و تجهیز آنان در ایران را «کذب و بی اساس» خواند و آن را «قویا رد کرد».

وی از مقامات این کشور خواست که به گفته او، «به جای ایراد اتهام‌های تکراری و طرح سناریوهای کهنه و تاریخ مصرف گذشته، رویکرد امنیتی - پلیسی و سرکوب مطالبات مشروع مردم را کنار گذاشته و از طریق گفت‌وگوی جدی با مردم خود به بحران در این کشور پایان دهند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از مقامات بحرین خواست که به گفته او «متوهمانه و ناشیانه برای مشکلات و بحران‌های داخلی خود بدنبال فرافکنی و آدرس غلط نباشند».

وزارت کشور بحرین روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن، اعلام کرد که چهار تبعه این کشور را که بین ۲۳ و ۲۷ سال سن دارند، به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری یک خط لوله آرامکو عربستان سعودی بازداشت کرده‌است.

منامه می‌گوید که دو نفر از این متهمان «در اردوگاه‌های سپاه پاسداران آموزش‌های زیادی دیده» و مسلح شده بودند.

انفجار روز دهم نوامبر در خط لوله‌ای رخ داد که نفت آرامکو را به پالایشگاه باپکو در نزدیکی روستای شیعه‌نشین «بوری» در ۱۵ کیلومتری پایتخت بحرین منتقل می‌کرد که باعث قطع جریان انتقال نفت شد.

وزارت کشور بحرین می‌گوید که سه متهم دیگر متواری بوده و تحت تعقیب هستند.

منامه بارها تهران را به حمایت از اقدامات مسلحانه در این کشور متهم کرده، ولی ایران این ادعاها را تکذیب کرده‌است.
خاندان آل‌خلیفه دو قرن است که بر بحرین حکومت می‌کنند.

از سال ۲۰۱۱ و به دنبال سرکوب اعتراض شیعیان علیه حکومت سنی بحرین، صدها نفر سلب تابعیت، و معترضان و رهبران مخالفان یا زندانی یا به خارج تبعید شده‌اند.

اقدامات حکومت بحرین در برخورد با مخالفان انتقاد شدید گروه‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر را به دنبال داشته‌است.

بحرین که از متحدان کلیدی آمریکا در خلیج فارس به‌شمار می‌رود و بین دو قدرت رقیب منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان واقع شده، مقر ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده است.

XS
SM
MD
LG