لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

وال استریت جورنال: آمادگی آمریکا برای کاهش تحریم‌های ایران


دومین دور مذاکرات هسته‌ای کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق روز سه‌شنبه پایان یافت
دومین دور مذاکرات هسته‌ای کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق روز سه‌شنبه پایان یافت

روزنامه وال استریت جورنال چهارشنبه اول اردیبهشت به نقل از منابع مطلع نوشت که دولت جو بایدن برای حل اختلافات با ایران بر سر توافق هسته‌ای موسوم به برجام آماده است در مقابل اقدامات تهران، تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران و چند بخش اقتصادی مهم دیگر را رفع کند.

دو منبع مطلع که نام آنها فاش نشده روزنامه به وال استریت جورنال گفته‌اند، آمریکا آماده است که تحریم‌های تروریسم علیه بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت، خطوط کشتیرانی و چند بخش اقتصادی مهم از جمله فولاد و آلومینیوم این کشور وضع کرده است را لغو کند.

یک مقام ارشد اروپایی نیز گفته است، واشینگتن از آمادگی خود برای رفع احتمالی تحریم‌ها در بخش‌هایی از جمله خودروسازی، حمل و نقل و بیمه خبر داده است.

در همین زمینه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در واشینگتن درپاسخ به پرسشی در خصوص گزارش وال استریت جورنال گفت، نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین «وجود داشت، اما من نمی‌خواهم درباره آنها بزر‌گ‌نمایی بکنم.»

وی اضافه کرد، همانطور که گفتم ما راهی طولانی در پیش داریم.

به گفته ند پرایس آمریکا آماده برداشتن گام‌های ضروری برای بازگشت به برجام است که شامل برداشتن تحریم‌های ناسازگار با این توافق است.

پرایس درباره مذاکرات احیای برجام تصریح کرد: ماهیت دقیق تحریم‌ها و ماهیت دقیق گام‌ها ، دقیقاً همان موضوعاتی هستند که در کارگروه دوم در حال بحث است و نمی‌خواهیم به طور علنی درباره آن چیزی بگوییم.

دومین دور مذاکرات هسته‌ای کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق روز سه‌شنبه پایان یافت و قرار است دور جدید مذاکرات هفته آینده برگزار شود، اما تاریخ دقیق آن اعلام نشده است.

پیشرفت در این مذاکرات را مقامات اتحادیه اروپا نیز تأیید کرده‌اند اما در عین حال اذعان دارند که مسیر ساده‌ای در پیش نیست.

سالیوان: اجرای تعهدات در برابر اجرای تعهدات

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم چهارشنبه با اشاره به مذاکرات درباره احیای توافق هسته ای موسوم به برجام گفته است، در این مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شد، اما همچنان راهی طولانی باید پیموده شود.

جیک سالیوان در گفت وگو با کریستین امانپور، از شبکه سی ان ان، در خصوص مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش اظهار داشت، این مذاکرات به صورت غیر مستقیم برگزار می‌شود یعنی آمریکا و ایران بر سر یک میز مذاکره نمی‌کنند. قدرتهای جهانی، شرکای ما، با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنند که چه محدودیت‌های هسته‌ای باید بپذیرند و در مقابل چه تحریم‌هایی رفع خواهد شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد، ما پیشرفت‌هایی به دست آوردیم، اما همچنان مسیر طولانی در پیش است که می بایست پیموده شود، اما در نهایت آمریکا متعهد است که به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) بر اساس اجرای تعهدات در برابر اجرای تعهدات بازگردد. این حرفی است که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا مطرح کرده‌ایم.

جیک سالیوان در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: دو مساله اینجا وجود دارد. یکی مواد و محتوای مذاکرات و دیگری ترتیب زمانی اقدامات است. در خصوص مواد و محتوای مذاکرات موضوع این است که کدام تحریم‌ها باید رفع شود و ایران باید چه محدودیت‌هایی هسته‌ای را اجرا کند با توجه به عدول از تعهداتش.

وی اضافه کرد هم اکنون ما بر محتوا و مواد مذاکرات متمرکز هستیم و به موضوع ترتیب زمانی اقدامات هنوز نرسیده‌ایم.

جیک سالیوان با اشاره به این که تمایل ندارد از طریق تلویزیون مذاکره کند، گفت: آمریکا هیچ حرکتی در خصوص این مسائل نمی‌کند، مگر این که برایش روشن باشد و اطمینان داشته باشد که ایران آماده است برنامه هسته‌ای خود را به جعبه (محدودیت‌های) تعیین شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگرداند.

در همین زمینه، منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی اخیراً به نشریه فارین پالیسی گفته بودند، انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران به تهران یک بسته پیشنهادی ارائه کند که بر مبنای آن تهران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد.

با این حال، ند پرایس روز چهارشنبه تاکید کرد که آمریکا همچنان از «ابزار کلیدی» تحریم‌ها برای پاسخگو کردن ایران در مسائلی مانند نقض حقوق بشر ، برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ما در مورد رفتار ایران اختلاف نظر و نگرانی عمیقی داریم و تهران نباید هیچ توهمی داشته باشد که ما تلاش خواهیم کرد که ایران را به دلیل نقض حقوق بشر، برنامه موشک های بالستیک ، حمایت از تروریسم ، برای حمایت از گروه‌های نیابتی پاسخگو کنیم.

با استفاده از وال استریت جورنال، وب سایت وزارت خارجه آمریکا و توییتر

XS
SM
MD
LG