لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

تاجران ایرانی از انعقاد قراردادهای روبلی با روسیه «ضرر کرده‌اند»


در کنار نوسانات چشمگیر ریال ایران، نرخ روبل روسیه در برابر دلار نیز نوسانات زیادی دارد
در کنار نوسانات چشمگیر ریال ایران، نرخ روبل روسیه در برابر دلار نیز نوسانات زیادی دارد

عضو هیئت رئیسهٔ اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه می‌گوید صادرکنندگان کالاهای ایرانی به روسیه به خاطر اختلاف نرخ روبل، واحد پول روسیه، دچار زیان شده و در اعتراض به این موضوع صادرات را «متوقف» کردند.

کامبیز میرکریمی روز شنبه ۶ مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت افزایش فاصله نرخ روبل و دلار در بازار آزاد ایران باعث زیان تجار ایرانی شده است.

او گفت ارزش روبلی که به ریال تبدیل می‌شود از ارزش دلار در بازار آزاد ایران کمتر شده و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به این شکاف عمق داده است.

او همچنین تصریح کرد در نرخ تبدیل روبل به ریال همچنان ابهام وجود دارد.

به غیر از اختلاف نرخ رسمی و آزاد روبل در ایران، حتی در خود بازار آزاد نیز تبدیل روبل به ریال یا دلار با زیان همراه است. برای نمونه در روز شنبه نرخ روبل در مقابل ریال ایران تقریباً ۱٫۵ درصد کاهش یافته و به ۶۸۲ تومان رسیده است.

اما این قیمت فروش روبل به مردم یا تجار در بازار آزاد ایران است و قیمت خرید روبل از تجار و مردم توسط صرافی‌ها و بانک‌ها ۶۶۸ تومان است؛ به عبارتی اختلاف خرید و فروش هر روبل روسیه در بازار آزاد ایران ۱۴ تومان است.

از طرفی در حالی که هر دلار آمریکا در بازارهای خارجی و خود روسیه در روز جاری ۸۵٫۷۷ روبل معامله می‌شود، این رقم در ایران ۸۵٫۹۳ روبل است.

در کنار نوسانات چشمگیر ریال ایران، نرخ روبل روسیه در برابر دلار نیز نوسانات زیادی دارد و تجار ایرانی را دچار سردرگمی می‌کند.

برای نمونه، ارزش هر دلار آمریکا در پاییز پارسال بالای ۱۰۰ روبل بود و در زمستان به حدود ۹۰ روبل کاهش یافت و دوباره در بهار امسال به ۹۴ روبل رسید و اکنون به حدود ۸۵ روبل رسیده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه می‌گوید پیش‌تر برخی صادرکنندگان ایرانی ارزهای خود را در واحد روبل به «میربزینس» بانک روسیه می‌دادند اما با افزایش فاصله روبل و دلار صادرکنندگان از این کار امتناع می‌کنند و بازارهای رسمی را دور می‌زنند و به بازارهای غیررسمی روی می‌آورند.

مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ایران اخیراً مدعی شدند که خودپردازهای ایران و روسیه به همدیگر وصل می‌شوند، اما آقای میرکریمی می‌گوید در نرخ تبدیل روبل به ریال همچنان ابهام وجود دارد.

او توضیح داده است: «برای تبدیل ارز همواره شروطی وجود داشته و اسنادی مطالبه می‌شود و تا زمانی که این پیش‌شرط‌ها وجود داشته باشد امکان استفاده از این کارت‌ها وجود ندارد.»

این مقام اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت مشخص نیست که وقتی کارت میر روسیه در ایران استفاده شود، روبل با چه نرخی قرار است تبدیل به ریال شود.

آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد پارسال صادرات این کشور به روسیه به ۹۵۰ میلیون دلار رسید که ۲۷ درصد بیشتر از سال قبل آن است و وارداتش از روسیه نیز با رشدی هشت درصدی به حدود ۱٫۷ میلیارد دلار رسیده است.

اختلاف۸۰ درصدی واردات و صادرات ایران از روسیه نیز به مشکلی دیگر در استفاده از ارزهای محلی برای بازرگانی دوجانبه تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG