لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

دستور اسرائیل به فلسطینی‌ها برای خروج از خان‌یونس؛ احتمال حمله مجدد قوت گرفت


ساکنین بسیاری در خان یونس پس از دستور اسرائیل به تخلیه، با پای پیاده یا هر وسیله دیگری، اثاثیه خود را به دوش کشیده و از منطقه خارج شدند
ساکنین بسیاری در خان یونس پس از دستور اسرائیل به تخلیه، با پای پیاده یا هر وسیله دیگری، اثاثیه خود را به دوش کشیده و از منطقه خارج شدند

به‌دنبال دستور ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها در بخش شرقی خان یونس و منطقه دیگری در جنوب شرقی باریکه غزه برای تخلیه، خروج هزاران تن از ساکنین این مناطق از دوشنبه‌شب ۱۱ تیرماه آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

دستور ارتش به تخلیه به عملیات جدید اسرائیل در این مناطق از جنوب غزه تعبیر شده است.

فرمان تخلیه پس از آن داده شد که روز دوشنبه موجی از حملات راکتی از خان یونس به سوی اسرائیل صورت گرفت.

دست‌کم ۲۰ راکت جنوب اسرائیل را هدف قرار داد که آسیب جانی به‌دنبال نداشت. گزارش شده که راکت‌ها به فضای باز اصابت کردند و بقیه راکت‌ها با سامانه دفاعی «گنبد آهنین» رهگیری شدند.

سازمان جهاد اسلامی فلسطین به رهبری زیاد نخاله، که در شمار گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران است، مسئولیت حملات راکتی روز دوشنبه به اسرائیل را برعهده گرفت.

شبه‌نظامیان جهاد اسلامی فلسطین همپای اعضای گروه افراطی حماس در ۹ ماه اخیر در جنگ غزه مشارکت کرده و شماری از گروگان‌های اسرائیلی را در اختیار دارند.

جهاد اسلامی فلسطین مانند حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی با ماهیت تروریستی شناخته شده است.

ارتش اسرائیل به ساکنین شرق خان یونس و منطقه دیگری در جنوب شرقی نوار غزه فرمان داد برای درامان ماندن از حملات، به منطقه ساحلی المواصی بروند.

اسرائیل المواصی را منطقه امن اعلام کرده است؛ جایی که هزاران چادر در آن برای اقامت فلسطینیان از ماه‌ها پیش برپا شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ساکنین بسیاری در خان یونس پس از دستور اسرائیل به تخلیه، با پای پیاده یا هر وسیله دیگری، اثاثیه خود را به دوش کشیده و شبانه از منطقه خارج شدند.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت دستور جدید برای تخلیه نشان می‌دهد که هیچ مکانی در غزه برای غیرنظامیان فلسطینی امن نیست.

آنتونیو گوترش بر لزوم برقراری آتش‌بس در نوار غزه تأکید کرد.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که ارتش در طول دوشنبه شب تا بامداد سه‌شنبه اماکنی را در شرق خان یونس بمباران کرد که از آن‌جا حملات راکتی به اسرائیل انجام شده بود.

این گزارش‌ها حاکی است که سربازان نیروی زمینی ارتش اسرائیل نیز به خانه‌هایی که جهاد اسلامی فلسطین به مراکز «عملیات ترور» تبدیل کرده بود، وارد شده و مقادیری جنگ‌افزار را کشف و ضبط کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت همه اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان انجام شده است.

ارتش اسرائیل هفته گذشته نیز دستور تخلیه ساکنین از محله شجاعیه در شهر غزه را صادر کرد و زمان کوتاهی پس از آن، عملیات جستجو علیه شبه‌نظامیان بازگشته به این محله را آغاز کرد.

ارتش اسرائیل گفته بود حماس از ماه دسامبر که آخرین عملیات ارتش در آن انجام شد، به تجدید قوای خود پرداخته و نیروهای تازه‌نفس را استخدام کرده بود.

عملیات اسرائیل در شجاعیه از هفتم تیر آغاز شده و ارتش احتمال داده که چند هفته طول بکشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۱۱ تیر پس از بازدید از نیروهای ارتش که در عملیات کنترل رفح در جنوب غزه درگیر هستند، گفت «ما به سوی پایان مرحله نابودی ارتش ترور حماس نزدیک می‌شویم (اما) ضربه زدن به بقایای آن ادامه خواهد یافت».

شماری از ساکنین جنوب اسرائیل که پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال تخلیه شده بودند، پس از ماه‌ها آوارگی به تازگی به خانه‌های خود بازگشتند اما پس از حملات راکتی اخیر از غزه، به رسانه‌های اسرائیل می‌گویند هنوز امنیت ندارند و با هر حمله راکتی ناچار هستند به سوی پناهگاه بدوند.

جنگ غزه ۲۷۰ روز پیش با حمله اعضای گروه افراطی حماس به اسرائیل و کشتن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی دیگر به غزه آغاز شد. جنگ در غزه ویران‌گر بوده و بیش از ۳۸ هزار تن شامل هزاران شبه‌نظامی را کشته است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، یدیعوت آحرونوت و هاآرتص/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG