لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

دست‌کم ۳۰ نفر در حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه دخترانه در مرکز غزه کشته شدند


محوطه مدرسه دخترانه خدیجه در شهر دیرالبلح پس از حمله هوایی اسرائیل
محوطه مدرسه دخترانه خدیجه در شهر دیرالبلح پس از حمله هوایی اسرائیل

مقام‌های بهداشتی نوار غزه می‌گویند در حمله هوایی اسرائیل به مدرسه‌ای دخترانه که محل اسکان آوارگان فلسطینی بود،‌ دست‌کم ۳۰ نفر کشته شده‌اند.

این در حالی است که ارتش اسرائیل اعلام کرده محل هدف قرار گرفته مرکز فرماندهی گروه افراطی حماس در این مدرسه بوده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود.

دفتر رسانه‌ای این گروه روز شنبه ۶ مرداد خبر داد که پانزده کودک و هشت زن در میان کشته‌شدگان این حمله به شهر دیرالبلح بودند و وزارت بهداشت غزه که زیرنظر حماس اداره می‌شود،‌از زخمی شدن بیش از صد نفر دیگر در این حمله خبر داده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت یک «مرکز کنترل و فراندهی حماس داخل مجتمع آموزشی خدیجه در مرکز نواز غزه» را مورد حمله قرار داده است.

این بیانیه می‌گوید که مدرسه برای حملات علیه نیروهای اسرائیلی استفاده می‌شد و محل اختفای سلاح بوده و مدعی شده ارتش اسرائیل پیش از حمله به غیرنظامیان هشدار داده بود.

مجروحان این حمله هوایی به بیمارستان الاقصی منتقل شدند و اسوشیتدپرس به نقل از خبرنگاران خود نوشته است دست‌کم پیکر بی‌جان یک کودک و جنازه‌ای پوشیده زیر پتو را داخل یک آمبولانس دیده‌اند.

بر اساس همین گزارش، کلاس‌های مدرسه نابود شدند و عده‌ای زیر آوار در جست‌وجوی قربانیان بودند.

این خبرگزاری به نقل از منایع فلسطینی نوشته است هزاران تن از مردم غزه در این مدرسه که مرکز درمانی هم در خود داشت، پناه گرفته بودند.

تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری رویترز نیز نشان می‌دهد فلسطینی‌ها در حالی برای بررسی وسایل خود به این مدرسه بازگشتند که این محل هنوز در آتش می‌سوخت. دیوارهای ویران و آوار پخش‌شده در حیاط مدرسه و خودروهای آسیب‌دیده در این تصاویر قابل مشاهده هستند.

تشکیلات خودگران فلسطینی مستقر در کرانه باختری این حمله را محکوم کرد و گفت پذیرایی از نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا به او برای ادامه حملات به غزه «چراغ سبز» نشان داده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به این حمله خواستار «راه‌حل سیاسی» برای پایان دادن به «جنون» در غزه شد.

جوزپ بورل در شبکه ایکس، توئیتر سابق نوشت: «آتش‌بس باید حالا برقرار شود. قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید مورد احترام قرار گیرد. کمک‌های امدادی در ابعاد بزرگ باید ارسال شود. فقط یک راه‌حل سیاسی به این جنون پایان خواهد داد.»

پیش‌تر ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد از فلسطینی‌های ساکن محله‌های جنوبی خان یونس در جنوب غزه خواسته است «به‌طور موقت» به منطقه امن المواسی نقل‌مکان کنند.

ارتش اسرائیل در این بیانیه دلیل این هشدار را انجام عملیات نظامی در منطقهٔ یادشده ذکر کرده است.

ارتش اسرائیل روز جمعه از درگیری شدید با نیروهای مسلح فلسطینی در خان یونس و تخریب تونل‌ها وزیرساخت‌های دیگر گروه افراطی حماس خبر داده بود.

نزدیک به ۹ ماه و نیم از از جنگ در غزه می‌گذرد؛ جنگی که پس از تهاجم غافلگیرانهٔ ۱۵ مهر پارسال گروه حماس به اسرائیل آغاز شد. آمریکا و اتحادیهٔ اروپا این گروه را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

براساس گزارش‌ها، روز جمعه ارتش اسرائیل در جست‌وجو برای یافتن واحدهای کوچک شبه‌نظامی که با خمپاره سربازان اسرائیلی را هدف قرار می‌دادند، چندین تونل‌ و پایگاه‌های دیگر آن‌ها را تخریب کردند.

گفته شده که هشدار امروز ارتش اسرائیل برای تخلیه خان یونس در راستای ادامهٔ این درگیری‌ها است.

ارتش اسرائیل روز شنبه گفت که درخواست‌ها برای تخلیه خان یونس را از طریق رسانه‌های مختلف به منظور کاهش خطر برای غیرنظامیان به مردم منتقل کرده است.

با این حال سازمان ملل و سازمان‌های حامی حقوق بشر اسرائیل را به استفاده از نیروی نامتناسب در جنگ متهم می‌کنند؛ اتهامی که اسرائیل آن را رد می‌کند.

پیش از این شماری از غیرنظامیانی که به اردوگاه‌های امن نقل‌مکان کرده بودند، در عملیات ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

شماری از نهادهای حقوق بشری نیز می‌گویند منطقه‌ٔ امنی در غزه نمانده و ساکنان این منطقه برای نجات جان خود مجبورند به‌طور مکرر از منطقه‌ای به منطقهٔ دیگر پناه ببرند.

اسرائیل نیز در مقابل گروه افراطی حماس را متهم می‌کند که غیرنظامیان را در معرض آسیب قرار می‌دهد و در محله های پرجمعیت، مدارس و بیمارستان‌‌ها فعالیت می‌کند. گروه حماس نیز این اتهام را رد می‌کند.

مقامات اسرائیلی تخمین می‌زنند که حدود ۱۴ هزار شبه‌نظامی وابسته به گروه حماس یا جهاد اسلامی را کشته یا اسیر کرده‌اند. تعداد آن‌ها در آغاز جنگ بیش از ۲۵ هزار تن تخمین زده می‌شد.

در آن سوی جنگ، بنا به اعلام مقامات بهداشتی غزه که آمار خود را بدون تفکیک شبه‌نظامیان و شهروندان عادی منتشر می‌کنند، از زمان حمله اسرائیل به غزه بیش از ۳۹ هزار فلسطینی کشته شده‌اند.

طبق آمار اسرائیل، در حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب این کشور، حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

دو روز قبل از این درگیری‌ها، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، و معاون او کامالا هریس که نامزد احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری است، هر دو در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از او خواستند تا به سرعت با طرح توافق آتش‌بس در غزه موافقت کند.

با این حال، هیچ نشانهٔ روشنی از پیشرفت در مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌ها و آزادی حدود ۱۱۵ گروگان اسرائیلی و خارجی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، دیده نمی‌شود و اظهارات مقامات اسرائیل و حماس نشان می‌دهد که اختلافات جدی بین دو طرف باقی مانده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا؛ ب.ب، ع.م/ ر.ش
XS
SM
MD
LG