لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

یک «اسرائیلی عرب‌تبار» در استانبول به ضرب گلوله کشته شد


رسانه‌های ترکیه از کشته شدن یک مرد اسرائیلی عرب‌تبار و زخمی شدن دو مرد دیگر در جریان تیراندازی به یک خودرو خبر می‌دهند و می‌گویند که پلیس استانبول تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده است.

فرد کشته شده تاجری به نام عبدالقدیر انس معرفی شده و پدر او هرگونه انگیزه سیاسی برای این حمله را رد کرده و به خبرگزاری دمیرورن ترکیه گفته است: «ما با سیاست کاری نداریم، ما عرب‌های اسرائیلی اصالتا فلسطینی هستیم».

هر سه سرنشین این خودرو در ابتدا توسط رسانه‌های محلی به عنوان فلسطینی معرفی شده بودند.

قربانیان یکشنبه ۲۸ مردادماه در خیابان دلاور در منطقه کایتانه (کاغذخانه) در شمال استانبول بودند که این حمله رخ داد.

در این حمله، مرد همراه عبدالقدیر انس به شدت زخمی شده و حال او وخیم اعلام شده است. مرد دیگری که پلیس او را محافظِ قربانی معرفی کرده، از ناحیه پا مجروح شده است.

تصاویر دوربین‌های مداربسته مردی را نشان می‌دهد که پیاده به سمت خودرو می‌رود و شروع به تیراندازی می‌کند. یکی از قربانیان از ماشین بیرون می‌رود و به سمت رستورانی در آن سوی خیابان می‌رود و مهاجم نیز به دنبال او می‌رود. چند ثانیه بعد مهاجم بیرون می‌آید و فرار می‌کند.

عکس‌ها از صحنه تیراندازی، یک تپانچه مجهز به صدا خفه‌کن را نشان می‌دهد که در پیاده‌رو در کنار خودروی سفید رنگی که بین دو خودرو پارک شده بود رها شده است. همچنین به نظر می‌رسد که به درِ عقب خودرو که نزدیک به پیاده‌رو است چندین گلوله برخورد کرده است.

ماهیت این حمله که به نظر حرفه‌ای می‌رسد، موجب گمانه‌زنی‌های گسترده در رسانه‌های ترکیه درباره احتمال دخالت اسرائیل شده است.

اما پلیس استانبول ساعتی بعد اعلام کرد که انگیزه این حمله «اختلاف مالی» بوده و سه مظنون که تصور می‌شود مستقیماً درگیر بوده‌اند، دو ساعت و نیم پس از تیراندازی با عبور از مرز بلغارستان از کشور فرار کرده‌اند.

همچنین پلیس چهار نفر را دستگیر کرده و موفق به کشف دو سلاح شده است.

اداره پلیس استانبول در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نوشت که در برنامه‌ریزی و اجرای این حمله دست کم هفت نفر دخیل بوده‌اند و مهاجمان برای جلوگیری از شناسایی، در جریان فرار از ترکیه از سه خودروی مختلف استفاده کرده‌اند.

در بیانیه پلیس همچنین آمده است که «مصاحبه با خانواده‌های آنها نشان داد که این حادثه به دلیل بدهی بوده است».

ترکیه سال‌هاست که به مقامات گروه افراطی حماس که در جنگ غزه با اسرائیل درگیر است پناه می‌دهد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، یکی از منتقدان حمله اسرائیل به نوار غزه است و در حدود ۱۰ ماه گذشته بارها با مقام‌های اسرائیلی جنگ لفظی داشته است.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG