لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

مکرون در کاخ الیزه از محمد بن سلمان میزبانی کرد


محمد بن سلمان و امانوئل مکرون
محمد بن سلمان و امانوئل مکرون

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، میزبانی کرد، رخدادی که در چارچوب تلاش‌های غرب برای تامین کمبود منابع انرژی خود در میانه جنگ اوکراین تحلیل شده است.

چهره‌های اپوزیسیون فرانسه و گروه‌های مدافع حقوق بشر از تصمیم آقای مکرون برای دعوت از محمد بن سلمان به مهمانی شام در کاخ الیزه انتقاد کرده‌اند. رهبران غرب معتقدند که ولیعهد سعودی دستور قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار ناراضی سعودی، را صادر کرده است.

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، در آستانه دیدار محمد بن سلمان با امانوئل مکرون در توییتر نوشت: «احیای این شاهزاده قاتل در فرانسه نیز با استدلال رئال پلیتیک توجیه خواهد شد، همان‌طور که ایالات متحده چنین کرد. در نهایت این داد و ستد است که حرف اول را می‌زند.»

آقای مکرون که دسامبر گذشته با سفر به عربستان سعودی به نخستین رهبر غربی تبدیل شد که پس از قتل جمال خاشقچی از این کشور بازدید کرده است، ضمن رد این انتقادات تاکید کرده که عربستان سعودی بسیار مهم‌تر از آن است که نادیده گرفته شود.

امانوئل مکرون پیش از شام کاری خود با محمد بن سلمان در مقابل پله‌های کاخ الیزه به او خوش‌آمد گفت و به گرمی با وی دست داد.

سفر محمد بن سلمان به پاریس به فاصله دو هفته پس از گفت‌وگوی او با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در عربستان سعودی انجام شده است. غرب تمایل به تنظیم مجدد روابط خود با این کشور نفت‌خیز خلیج فارس دارد در حالی که تلاش می‌کند با نفوذ منطقه‌ای ایران، روسیه و چین مقابله کند.

فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود هستند، چرا که مسکو صادرات گاز خود به اروپا را کاهش داده است. مکرون از ریاض می‌خواهد که تولید نفت خود را افزایش دهد.

در این حال یک مقام دولت فرانسه به خبرنگاران گفت که آقای مکرون بحث حقوق بشر از جمله پرونده برخی افراد و همچنین موضوع تولید نفت و توافق هسته‌ای با ایران را در دیدار با محمد بن سلمان پیش خواهد کشید.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG