لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

افزایش ۱۰ برابری جان‌باختن مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک


دیوارکشی مرزی در سان‌لند پارک نیومکزیکو
دیوارکشی مرزی در سان‌لند پارک نیومکزیکو

آمارهای تازه از افزایش چشمگیر شمار جان‌باختن مهاجران در نزدیکی مرز آمریکا و مکزیک در دو سال گذشته خبر می‌دهد.

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه منتشر شد، تعداد مهاجرانی که در مرز ایالت نیومکزیکو، نزدیک مرز آمریکا و مکزیک، طی دوسال گذشته جان خود را از دست داده‌اند، ده برابر بیشتر از این تعداد طی پنج سال گذشته بوده است.

افزایش آمار مرگ‌ومیرها حتی با کاهش مهاجرت در سراسر مرز آمریکا و مکزیک پس از اعمال محدودیت‌های اصلی پناهندگی از سوی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ادامه یافته است.

باندهای قاچاق انسان، این مهاجران را در حالی که خسته، کم‌آب و دچار سوءتغذیه هستند، به سمت بیابان‌های داغ، دره‌ها و کوه‌های غرب ال‌پاسو، در تگزاس هدایت می‌کنند.

طبق آخرین داده‌ها، طی هشت ماه نخست سال ۲۰۲۴، اجساد ۱۰۸ مهاجر که عمدتاً از مکزیک و آمریکای مرکزی بودند، در نزدیکی مرز در ایالت نیومکزیکو پیدا شده است که تقریبا تنها کمتر از۶ کیلومتر از ال‌پاسو فاصله داشته‌اند.

بقایای ۱۱۳ مهاجر نیز در نیومکزیکو در سال ۲۰۲۳ یافت شد، در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۰ تنها ۹ نفر و در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۰ نفر بود.

تقریباً نیمی از کسانی که امسال در نیومکزیکو جان خود را از دست داده‌اند، زنان بودند. زنان ۲۰ تا ۲۹ ساله بزرگ‌ترین بخش از این مرگ‌ها را تشکیل می‌دادند.

این گزارش با اشاره به اینکه هنوز دقیقاً مشخص نیست چرا اجساد تعداد بیشتری از مهاجران در آن منطقه پیدا می‌شود، تاکید می‌کند که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قاچاقچیان با مهاجران رفتارهای خشن‌تری داشته و آنها را به مسیرهایی می‌برند که در گرمای شدید تابستان خطرناک‌تر است.

مهاجرت و امنیت مرزی از جمله نگرانی‌های اصلی رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر است، اما نامزدها بیشتر بر جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا و اخراج افرادی که در حال حاضر در کشور هستند تمرکز کرده‌اند.

افزایش مرگ‌ومیرها یک نگرانی انسانی برای فعالان حقوق بشر است، زیرا قاچاقچیان، مهاجران را از طریق شکاف‌های حصار در شهر مرزی سانلند‌ پارک و همچنین موانع کوتاه‌تری که در غرب گذرگاه مرزی نزدیک سانتا ترزا قرار دارند، به نیومکزیکو هدایت می‌کنند.

مقامات نیومکزیکو با تمرکز بر شبکه‌های قاچاق انسان، اخیراً ۱۶ نفر را دستگیر و ۹۱ قربانی قاچاق انسان را نجات داده‌اند.

گشت مرزی آمریکا اعلام کرده است که طی ۱۲ ماه گذشته نزدیک به هزار مهاجر را در نزدیکی مرز نیومکزیکو و غرب تگزاس نجات داده است، که در مقایسه با حدود ۶۰۰ نفر در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش مرگ‌ومیر مهاجران در نیومکزیکو همزمان با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان و افزایش احتمالی موج‌های گرمایی رخ داده است. امسال منطقه ال‌پاسو گرم‌ترین ماه ژوئن خود را با میانگین دمای ۳۱.۸ درجه سانتیگراد تجربه کرده است که این دما می‌تواند برای کسانی که ماه‌ها بدون آب و غذای کافی در مسیر مهاجرت به آمریکا بوده‌اند، خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG