لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

دبیرکل ناتو: درمورد خروج نیروها از افغانستان «تصمیم نهایی» اتخاذ نشده است


ینس استولتنبرگ،
ینس استولتنبرگ،

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو روز پنجشنبه ۳۰ بهمن گفت که این سازمان هنوز درمورد آینده نیروهای مستقر در افغانستان تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است. این خبر در شرایطی اعلام می شود که دولت جدید آمریکا در حال ارزیابی طرح خروج نظامیان آن کشور از افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در پایان گفتگوهای دو روزه که به صورت مجازی برگزار شد درمورد آینده نیروهای این سازمان در افغانستان تصمیم جدیدی نگرفتند ولی تعداد پرسنل آموزشی ناتو در عراق را از ۵۰۰ به حدود چهار هزار نفر افزایش دادند.

با توجه به تصمیم دولت سابق آمریکا برای خارج کردن تمامی نیروهای نظامی آن کشور از افغانستان در چارچوب توافق صلح با گروه طالبان، تصمیم گیری در مورد آینده نیروهای ناتو در افغانستان یکی از مباحث اصلی جلسه وزرای دفاع این سازمان بود. در حال حاضر نه هزار و ۶۰۰ نفر از نیروهای ناتو در افغانستان مستقر هستند.

تاریخی که دولت سابق آمریکا برای خروج نیروهای آن کشور تعیین کرده اول ماه مه است. دولت جو بایدن قبل از فرارسیدن این مهلت باید درمورد خارج کردن نیروهای آمریکایی و يا باقی ماندن در افغانستان و احتمال تشدید درگیری با طالبان تصمیم بگیرد.

ینس استولتنبرگ روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت:«ما در مورد آینده حضور نیروهای ناتو در افغانستان تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده ایم. ولی با توجه به نزدیک شدن ضرب العجل ماه مه اعضای ناتو در هفته های آینده مذاکره و هماهنگی در مورد این تصمیم را ادامه خواهند داد.»

دبیرکل ناتو تاکید کرد که گروه طالبان باید تعهدات خود در چارچوب توافق با آمریکا، از جمله پیشرفت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان، کاهش حملات مسلحانه و قطع رابطه با گروههای تروریستی بین المللی را اجرا کند.

آقای استولتنبرگ افزود:«هدف ناتو این است که افغانستان باری دیگر به پناهگاه تروریست ها که به کشورهای ما حمله می کنند، بدل نشود.»

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفتند که با هدف تقویت ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پیشگیری از احیا فعليت گروه «خلافت اسلامی» تعداد پرسنل آموزشی این سازمان را افزایش دهند.

ینس استولتنبرگ گفت:«تعداد پرسنل آموزشی ناتو از ۵۰۰ به حدود ۴ هزار نفر افزایش خواهد یافت و این ماموریت سازمان های امنیتی و انتظامی بیشتر و در خارج از بغداد را شامل خواهد شد.»

او تاکید کرد که افزایش تعداد و دامنه فعالیت پرسنل آموزشی ناتو به درخواست دولت عراق صورت می گیرد و «با احترام کامل به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق» انجام می شود.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر

XS
SM
MD
LG