لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

حکم اعدام برای یک مرد مسیحی‌ در پاکستان به اتهام «توهین به مسلمانان»


تصویری از تخریب محل زندگی مسیحیان پاکستانی در سال گذشته
تصویری از تخریب محل زندگی مسیحیان پاکستانی در سال گذشته

دادگاهی در پاکستان یک مرد مسیحی‌ را به دلیل به اشتراک گذاشتن مطالبی در شبکه‌های اجتماعی که دادگاه آن را« توهین‌ به مسلمانان» خوانده است، به اعدام محکوم کرد.

خرم شهزاد، وکیل مدافع متهم که احسان شان نام دارد، با اعلام این خبر در روز دوشنبه یازدهم تیرماه گفته که به این حکم اعتراض دارد و از دادگاه درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

او به آسوشیتدپرس گفته که موکلش در پاره کردن قرآن نقشی نداشته، اما متهم شده که تصاویر این صفحات را در حساب پلتفرم «تیک‌تاک» خود بازنشر کرده است.

امیر فاروق، افسر پلیسی که آقای شان را دستگیر کرده، می‌گوید این مرد «محتوای نفرت‌انگیز را در زمان حساسی که مقامات در تلاش برای مهار خشونت بودند به اشتراک گذاشته است».

نوید کاشف، کشیش محلیِ کلیسایی در ساهیوال در ایالت پنجاب گفته کارِ «احسان شان» را تایید نمی‌کند اما تعجب می‌کند که «چرا دادگاه چنین حکم سنگینی برای او صادر کرده در حالی که افرادی که با حملات مرتبط هستند هنوز مجازات نشده‌اند».

اوایل ماه خرداد ۱۴۰۳ در حمله صدها تن از مسلمانان به محل سکونت یک اقلیت مسیحی در شرق پاکستان دست کم یک خانه و یک کارخانه کفش کوچک به آتش کشیده شد و چندین مسیحی نیز زخمی و روانه بیمارستان شدند.

اما بدترینِ این حملات گروهی به مسیحیان مرداد سال ۱۴۰۲ روی داد. زمانی که گروهی از مسلمانان پاکستانی‌ به یک منطقه مسیحی‌نشین در شرق پاکستان یورش بردند و به بهانه «اهانت به قرآن»، چندین کلیسا را تخریب کردند و ده‌ها خانه را به آتش کشیدند.

این حمله پس از آن صورت گرفت که برخی ساکنان ادعا کردند دو مرد مسیحی را دیده‌اند که صفحاتی از قرآن، کتاب مقدس مسلمانان را پاره می‌کنند، روی زمین می‌اندازند و بر صفحات دیگر توهین می‌نویسند. آن دو مرد بعدا دستگیر شدند.

در آن زمان هیچ تلفاتی گزارش نشد زیرا مسیحیان وحشت‌زده از خانه‌های خود به مناطقی امن‌تر فرار کرده بودند.

اما سپس پلیس اعلام کرد پس از این حادثه بیش از ۱۰۰ مظنون را دستگیر کرده هرچند که مشخص نیست کسی از این افراد محکوم شده باشد.

توهین به مقدسات یا «کفرگویی» در پاکستان که اکثریت جمعیت آن مسلمان‌اند موضوعی حساس است و تنها یک اتهام می‌تواند منجر به مرگ افراد توسط جمعیت خشمگین شود.

با آنکه در پاکستان مجازات مرگ برای توهین به مقدسات در نظر گرفته شده اما تاکنون کسی به این اتهام اعدام نشده است. با این وجود بارها افرادی به شکل خودسرانه توسط مسلمانان خشمگین کشته شده‌اند.

اوایل ماه گذشته میلادی نذیر مسیح فرد ۷۲ ساله‌ای که یک ماه پیش از آن توسط حمله یک گروه خشمگین از مسلمانان به بهانه توهین به مقدسات آسیب دیده بود، درگذشت.

XS
SM
MD
LG