لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

نشست تأیید اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به تنش کشیده شد


درگیری بر سر تأیید برخی اعتبارنامه‌های نمایندگی در نشست علنی روز ۱۰ خرداد مجلس
درگیری بر سر تأیید برخی اعتبارنامه‌های نمایندگی در نشست علنی روز ۱۰ خرداد مجلس

جلسه علنی مجلس دوازدهم برای بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان جدید، به‌دنبال جدال بر سر تأیید اعتبارنامه چند نماینده، به تنش کشیده شد.

به گزارش‌ خبرگزاری‌های ایران، یکی از تنش‌های اصلی جلسه روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد، بر سر بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون، نماینده حوزه انتخابیه گچساران و باشت رخ داد که اعتبارنامه او در دوره یازدهم مجلس به‌دلیل اتهامات مالی رد شد، اما صلاحیتش برای نامزدی در انتخابات دوره دوازدهم تأیید شده بود.

آقای تاج‌گردون در دوره قبلی مجلس از سوی چند نماینده به «رانت‌خواری»، «فساد»، «خویشاوندسالاری» و موارد دیگری متهم شده بود و نمایندگان مجلس یازدهم در ۱۸ تیر ۱۳۹۹ با ۱۰۲ رای مخالف، ۱۲۸ رای موافق و ۲۱ رای ممتنع، با اعتبارنامهٔ او مخالفت کردند.

در جلسه روز پنجشنبه مجلس، بین مالک شریعتی، نماینده تهران و غلامرضا تاج‌گردون بر سر اعتبارنامه او درگیری لفظی پیش آمد و دو نماینده حامی آن‌ها در حمایت از نامزد مدنظرشان، یکدیگر را هُل دادند.

با این حال حضور نمایندگان دیگر مانع از ادامه درگیری فیزیکی شد.

اسامی نمایندگانی که با یکدیگر درگیر شدند، مهرداد گودرزوند چگینی در حمایت از تاجگردون و رضا تقی‌پور انوری در حمایت از شریعتی اعلام شده است.

حمید رسایی، از اعضای جبهه پایداری، نیز در سخنانی گفت که «یک نفر در مجلس، آقایان شریعتی و سلیمی را تهدید کرده که نمی‌گذارم شب به خانه‌تان برسید».

او جزئیات بیشتری در این زمینه مطرح نکرد و تنها پرسید که «یعنی چه؟ این‌جا کجاست؟»

آقای شریعتی مدعی شده که تاج‌گردون این تهدید را انجام کرده است.

خبرگزاری ایسنا هم نوشته در زمان قرائت گزارش شعب، تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه و کنار میز نمایندگانی از معاونت قوانین حضور داشتند که «یک‌مرتبه مالک شریعتی خطاب به تاجگردون فریاد زد که چرا می‌روی؟»

این خبرگزاری نوشته که «اما این پایان درگیری نبود؛ یک مرتبه صدای فریاد مهرداد گودرزوند و تقی‌پور بلند شد تا جایی که تعدادی از نمایندگان جلوی دهان رضا تقی‌پور را گرفته و آن دو را جدا کردند».

ایرنا هم نوشته این دو منتخب تهران و گچساران (تاج‌گردون و شریعتی) هرچند با یکدیگر به «صورت فیزیکی درگیر نشدند ولی در همان ابتدای بررسی اعتبارنامه‌ها با دست و اشاره برای هم خط و نشان کشیدند».

با این حال، گزارش‌های بعدی خبرگزاری‌ها حاکی از تأیید اعتبارنامه نمایندگی غلامرضا تاج‌گردون و مالک شریعتی است.

مالک شریعی روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، تصویری از نامه اعتراضی شش نماینده به همراه خودش، منتشر کرده بود که در آن خواستار رد اعتبارنامه تاج‌گردون شده بودند.

مالک شریعتی، قاسم روانبخش، زهره سادات لاجوردی، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم رضایی و روح‌الله نجابت این نامه را امضا کرده‌ بودند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به برخی اعتراضات درباره بررسی اعتبارنامه‌ها گفت که «هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود...اگر به هر دلیلی در شعب رد شد...در هیئت رئیسه...و بعد هیئت تحقیق و بررسی. اگر هم هیئت تحقیق موضوع را تأیید کرد، دیگر تأیید شده است».

خانه ملت، ارگان رسمی مجلس شورای اسلامی، نوشته که روند بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و اعتبارنامه هر ۲۹۰ نماینده تأیید شد.

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت، ایسنا، ایرنا و مهر/ب.ب./ک.ر
XS
SM
MD
LG