لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

دومین مناظره؛ جدال پزشکیان و جلیلی بر سر تحریم‌ها، اقتصاد و حمله به سفارت‌ها


دومین مناظره میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، نامزدهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که موضوع آن اقتصادی اعلام شده است، به سرعت به صحنه اختلاف نظر طرفین درباره سیاست خارجی و تأثیرات اقتصادی آن تبدیل شد.

این اختلاف در مناظره شب گذشته دو کاندیدا نیز آشکار شده بود، اما در مناظره دوم که شامگاه سه‌شنبه ۱۲ تیر برگزار شد، با شدت بیشتری ادامه یافت.

مسعود پزشکیان در بخش اول صحبت‌های خود بار دیگر از قانون اقدام راهبردی مجلس گذشته درباره پرونده هسته‌ای انتقاد کرد و گفت باید با همکاری مجلس و شورای عالی امنیت ملی این مشکل را «حل کنیم».

او به جزئیات روش مدنظر خود در این زمینه اشاره نکرد.

آقای پزشکیان همچنین سیاست‌های مدنظر سعید جلیلی را باعث آن دانست که ایران در تحریم‌های بین‌المللی بماند و گفت که «ما نمی‌توانیم در قفس رشد کنیم».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به مجری مناظره درباره این که آیا می‌تواند همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، تأکید کرد: «هیچ وقت قرار نیست که تمام تحریم ها را لغو کنیم یا نکنیم. گفت‌وگو و مذاکره است و در آن بستگی دارد آنها چه می‌دهند و ما چه می‌دهیم.»

سعید جلیلی در واکنش از آقای پزشکیان انتقاد کرد که می‌گوید «ما در قفس هستیم» و مانند مناظره اول او و مشاورانش را متهم کرد که قصد دارند برای رفع تحریم‌های غرب امتیازهای جدید بدهند.

مناظره در این قسمت به صحنه مجادله دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شد.

سعید جلیلی گفت: «شما در بحث تحریم یک راهی را می دانید و می گویید و می روید و جواب نمیگیرید و باز تحریم می شوید و باز می گویید همان راه را می رویم؟»

مسعود پزشکیان نیز در پاسخ به جلیلی پرسید: «یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟»

آقای جلیلی همچنین با اشاره به دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی گفت «مملکت» به مدت ۴۰ سال در دست همفکران مسعود پزشکیان بوده است و او همچنان «طلبکار» است.

او اشاره‌ای به دولت محمود احمدی‌نژاد نکرد که خودش در بیشتر دوران آن مسئول پرونده هسته‌ای ایران بود.

آقای جلیلی همچنین مدعی شد که دولت ابراهیم رئیسی توانست «سیل سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات» را ایجاد کند.

پزشکیان پس از انتقاد از لحن صحبت رقیب خود خطاب به او گفت که اگر وضعیت اقتصادی بهتر شده است، چرا مردم چنین چیزی حس نمی‌کنند؟

او خطاب به مردم پرسید وضعیت شما در دولت محمد خاتمی بهتر بود یا اکنون و سپس به جلیلی گفت اگر شما برنامه دارید، چرا در اختیار دولت رئیسی قرار ندادید؟

در بخش بعدی مناظره، سعید جلیلی رقیبش را متهم کرد که از پاسخ به راه‌حل‌های خود برای رفع تحریم‌ها «طفره» رفته است و افزود «تنها راه‌حلش این بود که ما می‌رویم و دوباره امتیاز می‌دهیم و فشار بر داخل می‌آوریم که عقب‌نشینی کنند.»

او همچنین ادعا کرد در دوره او قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشده است. اشاره او ظاهرا به دورانی بود که دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت و چند قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر شد.

او مانند مناظره شب قبل تصریح کرد برنامه‌اش آن است که آمریکا را از تحریم کردن ایران «پشیمان» کند و در عین حال عملکرد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی را «افتضاح» خواند.

مسعود پزشکیان در مقابل راه پیشرفت کشور را «تعامل با جهان و رفع تحریم» دانست و با اشاره به برنامه نامزد مقابل برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی گفت: «خیال می‌کنند بدون رابطه دنیا می‌شود به هشت درصد رشد رسید.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزان مشارکت مردم در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «با کل دعواهای ما ۴۰ درصد مردم آمدند؛ ۶۰ درصد مردم نیامدند و هیچکداممان را قبول ندارند. این تفکر بیاید،‌ می‌شود ۲۰ درصد!»

او همچنین مخالفت خود با طرح مسکن مهر را که جلیلی به آن اشاره کرده بود، تکذیب کرد.

در ادامه بار دیگر میان دو کاندیدای ریاست‌جمهوری جدال لفظی در گرفت.

مسعود پزشکیان مشکل ایران را «مدیران نالایق و بدون تجربه» دانست و افزود: «می گویند آدم‌های اطراف من بد هستند. دور این‌ها چه کسانی جمع شده اند؟ آدم‌هایی که از سفارت بالا رفته اند.»

سعید جلیلی در پاسخ گفت: «یکی را اسم ببرید.»

پزشکیان جواب داد که عکس‌ها و پرونده آنها را آورده‌ام.

جلیلی دوباره پرسید که یکی را بگویید.

پزشکیان پاسخ داد که مردم می‌دانند سفارت انگلیس و عربستان سعودی را چه کسانی گرفتند.

«صداهایی که شنیده نشد»

مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی خود گفت:«من نیامدم که خطری دیگر برای ایران شوم. من آمدم تا حکومت صداهایی را که شنیده نشد، بشنود.»

او در ادامه اتهام «دولت سوم روحانی» بودن را رد و تاکید کرد که بسیاری از اعضای ستادهای ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف با ستاد او همکاری می‌کنند.

این نامزد اصلاح‌طلبان اضافه کرد: «من آمدم تا با تفاهم و وفاق ملی سخنگو و پیگیر خواست همه محرومان و طردشدگان باشم. من ادامه وضع ناعادلانه کنونی را خطر بار و برای مردم غیرقابل تحمل می‌دانم، باید با هم نگذاریم که ایران، روزبه‌روز ناتوان‌تر و ملت شریف و عزیز آن فقیرتر شوند.»

آقای پزشکیان تصریح کرد که «غالب شهروندان» در ایران از داشتن یک زندگی معمولی و بی‌دغدغه محروم شده‌اند و «حقوق قانونی‌شان و خواسته‌های قدیم و جدیدشان» در عرصه‌های مختلف نادیده گرفته شده‌ است.

انتخاب بین بازگشت به ۸ سال پیش یا دولت رئیسی

سعید جلیلی در بخش پایانی این مناظره خطاب به «مردم ایران» تاکید کرد که زمان «انتخاب» فرا رسیده است.

این نامزد اصولگرایان تصریح کرد که اکنون وقت «انتخاب بین بازگشت به ۸ سال تعطیلی کشور یا امتداد» دولت ابراهیم رئیسی است.

آقای جلیلی گفت: «تجربه ۳۵ سال کار من در سیاست خارجی من را به اینجا رسانده‌ است که حل این مسائل اشراف و شجاعت ایستادن مقابل فساد داخلی و فشار خارجی می‌خواهد. با جهش در تولید و نقش‌آفرینی مردم، در عدالت، در فناوری‌های پیشرفته و در روابط گسترده با جهان و معطل دو سه قدرت نماندن. این راه‌حل پشتوانه مردمی می‌خواهد.»

واکنش‌ به مناظره دوم

در همین حال، حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، از مجری این مناظره انتقاد و او را به طرح پرسش‌های «جهت‌دار» متهم کرد.

خانم زرآبادی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سؤالات جهت‌دار صداوسیما نشان می‌دهد نشستن «برادر» یک نامزد بر روی صندلی قائم‌مقام سازمان صداوسیما چگونه می‌تواند به این سازمان ملی سمت‌و‌سوی غیرملی بدهد.»

XS
SM
MD
LG