لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

پاپ فرانسیس در آغاز سفر آسیایی خود وارد اندونزی، بزرگترین کشور مسلمان جهان، شد


پاپ فرانسیس با استقبال رسمی وارد فرودگاه جاکارتا، پایتخت اندونزی، شد
پاپ فرانسیس با استقبال رسمی وارد فرودگاه جاکارتا، پایتخت اندونزی، شد

پاپ فرانسیس در آغاز سفرش به چهار کشور آسیایی و اقیانوسیه، روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور وارد اندونزی، بزرگترین کشور مسلمان جهان، شد.

یکی از اهداف اصلی سفر رهبر ۸۷ ساله کاتولیک‌های جهان، ترغیب برای اقدامی جهانی در قبال تغییرات اقلیمی عنوان شده است.

اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت جهان است و بیش از ۲۴۰ میلیون نفر از مردم این کشور مسلمان و نزدیک به سی میلیون نفر هم مسیحی هستند. پاپ فرانسیس با انتخاب این کشور به عنوان نخستین مقصد سفرش، قصد دارد علاوه بر دیدار با کاتولیک‌های اندونزی، از سنت مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در این کشور هم تجلیل کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است امروز با گروهی از پناهجویان، آوارگان و بیماران دیدار کند، اما برنامه‌های اصلی سفرش از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد. پاپ در این روز علاوه بر ملاقات با چهره‌های سیاسی، با مقامات کلیساها و رهبران جامعه هشت میلیون‌نفری کاتولیک‌های اندونزی هم دیدار خواهد داشت.

توجه به محیط زیست و شرایط اقلیمی، تلاش برای کاستن از منازعات، و توسعه اقتصادی مبتنی بر اخلاق، به عنوان سرفصل‌های اصلی سفر رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام شده‌اند؛ موضوعاتی که احتمالا در سخنرانی روز چهارشنبه او در جمع مقام‌های رسمی اندونزی هم مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

پاپ که از مدافعان جدی توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ بود، همچنان بر خواسته‌اش برای مقابله با خطرات ناشی از گرمایش زمین پافشاری می‌کند.

جاکارتا با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت، به شدت در مقابل تغییرات اقلیمی،‌ از جمله سیل‌های ویرانگر و رانش زمین آسیب‌پذیر است. هوای این شهر، به شدت آلوده است و همواره ابری خاکستری از غبار و ذرات آلاینده بر فراز آن به چشم می‌خورد. به همین دلیل است که دولت اندونزی در حال ساخت پایتختی جدید به نام «نوسانتارا» در جزیره «بورنِئو» است؛‌ پایتختی مدرن، که قرار است بر اساس معیارهای محیط زیستی و با حداقل آلایندگی بنا شده و فعالیت کند.

حضور در مسجد استقلال

مهمترین بخش سفر پاپ فرانسیس به اندونزی اما در روز پنجشنبه اتفاق خواهد افتاد. در این روز، پاپ با حضور در مسجد استقلال، در یک برنامه «تعامل ادیان»، با حضور نمایندگان شش مذهب رسمی اندونزی، شامل اسلام،‌ مسیحیت کاتولیک، مسیحیت پروتستان، بودایی، هندو، و کنفسیوسی شرکت خواهد کرد.

مسجد استقلال بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا است و در ضلعی از یک میدان و درست روبروی کلیسای جامع جاکارتا واقع شده‌ است و از طریق یک تونل زیرزمینی به نام «دوستی» هم، به آن متصل است. قرار است پاپ فرانسیس به همراه نصرالدین عمر،‌ امام جماعت این مسجد، و در آستانه امضای یک بیانیه مشترک،‌ از این تونل دیدار کند.

فاصله اندک این مسجد و کلیسای جامع، اتفاقی نبوده؛ بلکه عامدانه و به عنوان نشانه‌ای از مدارا و آزادی مذهبی مورد تاکید در قانون اساسی اندونزی این‌گونه طراحی شده‌است.

در حالی‌که پاپ فرانسیس می‌خواهد از سنت رواداری مذهبی اندونزی قدردانی کند، برخی اتفاقات چهره این‌ کشور را، به عنوان یک جامعه مسلمان معتدل و اهل مدارا، تا حدی مخدوش کرده است. سه سال پیش بود که یک زوج مسلمان، خود را در مقابل یک کلیسای جامع کاتولیک در جزیره «سولاوِسی» منفجر کردند؛ حادثه‌ای که باعث مجروح‌شدن دست‌کم ۲۰ نفر شد.

رهبر کلیسای کاتولیک قرار است عصر پنجشنبه هم یک مراسم مذهبی را در ورزشگاه اصلی جاکارتا برگزار کند؛ برنامه‌ای که انتظار می‌رود حدود ۶۰ هزار نفر در آن شرکت کنند. مقام‌های پایتخت اندونزی از مردم خواسته‌اند که در این روز تا حد امکان از خانه کار کنند.

در آستانه ورود پاپ به جاکارتا، جوکو ویدودو رئیس‌جمهور اندونزی ضمن تاریخی‌خواندن این سفر،‌ گفت اندونزی و واتیکان تعهد مشابهی به گسترش صلح و برادری، و حصول اطمینان از آسایش انسان‌ها دارند.

پاپ فرانسیس سومین رهبر کلیسای کاتولیک است که از اندونزی دیدار می‌کند. پیش از او پاپ پل ششم در سال ۱۹۷۰ و پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۹ به این کشور سفر کرده بودند.

سفر دوازده‌روزه رهبر کاتولیک‌های جهان به آسیا و اقیانوسیه، طولانی‌ترین سفر او در این مقام است و علاوه بر اندونزی، از تیمور شرقی، سنگاپور و پاپوا گینه نو هم دیدار خواهد کرد. پاپ فرانسیس پس از پشت سر گذاشتن حدود ۳۳ هزار کیلومتر، جمعه ۲۳ شهریورماه به رم بازخواهد گشت.

XS
SM
MD
LG