لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

انتخابات ریاست‌جمهوری؛ روزنامه نزدیک به سپاه ادعای پیروزی پزشکیان را «اسم رمز تقلب» خواند


ستاد انتخابات وزارت کشور در روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم
ستاد انتخابات وزارت کشور در روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

ساعاتی پس از پخش نخستین برنامه‌های تلویزیونی سه تن از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، فضای مجازی فارسی‌زبان متمرکز بر اظهارات مسعود پزشکیان، نامزد جریان اصلاح‌طلب، و کم‌توجهی چشمگیر به اظهارات دو نامزد دیگر یعنی محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی بود.

تبلیغات تلویزیونی نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران از شامگاه ۲۱ خرداد با پخش برنامه‌های پزشکیان، محمدرضا قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی آغاز شد، اما تنها اظهارات پزشکیان توانست موجی نسبی در فضای مجازی ایجاد کند که لزوماً هم به نفع او نبود.

در حالی که برخی از چهره‌های سیاسی و کاربران فضای مجازی از محتوای سخنان پزشکیان و اشارات مکرر او به نام رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده و سقف ظرفیت او را به مجلس شورای اسلامی محدود کرده‌اند، افراد دیگری از این نامزد برای خودداری از طرح آنچه «خیالبافی»، «رویافروشی» و «آرزواندیشی» عنوان شده، تقدیر کرده‌اند.

فارغ از انتقادها و تعریف‌ها از پزشکیان، جدال میان اصلاح‌طلبان حامی شرکت در انتخابات و اصولگرایان در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های متعلق به هر دو جناح ادامه دارد.

در حالی که روزنامه اعتماد مدعی شده است که «در ستادهای انتخاباتی اصولگرایان فرمان تخریب مسعود پزشکیان صادر» شده، روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، اصلاح‌طلبان را متهم کرده که ادعای پیروزی نامزد مورد حمایت آن‌ها در انتخابات، در واقع ارائه «اسم رمز تقلب و آَشوب» است.

اعتماد نوشته که در این زمینه به «داده‌های مستندی» دست پیدا کرده اما در گزارش آن، اثری از این داده‌ها به چشم نمی‌خورد.

روزنامه جوان نیز با استناد به جمله‌ای، پرسیده که «اکنون چه اتفاقی افتاده است که به این نتیجه رسیده‌اند یک شخص می‌تواند فرضیه آنان را نجات دهد؟»

جمله مورد ادعای این روزنامه نزدیک به سپاه که آن را به اصلاح‌طلبان نسبت داده، این است: «اهمیتی ندارد که نامزد ما قدرت اجرایی را در دست بگیرد تا زمانی که نتوانیم ساختار‌ها را زیرورو کنیم».

اگرچه فضای اتهام‌زنی و طرح ادعاهای بدون سند در فضای مجازی داغ است و روز دوشنبه نیز مرکز رسانه قوه قضائیه از اعلام جرم دادستانی تهران علیه دو رسانه «حاشیه‌نیوز و بامدادنو» خبر داده بود، به فاصله اندکی از انتشار این خبر، قوه قضائیه از تشکیل پرونده قضایی برای روزنامه «هم‌میهن» خبر داد.

در این خبر به موضوع گزارش و محتوای آن اشاره‌ای نشده، و تنها آمده که «انتشار یک مطلب توهین آمیز در صفحه اجتماعی روزنامه هم‌میهن با ورود دادستانی تهران منجر به تشکیل پرونده قضائی برای مدیرمسئول آن شد».

هیئت نظارت بر مطبوعات پیش از این در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، با صدور دستورالعملی به رسانه‌ها هشدار داده بود که انتشارات محتوا برای تحریم و کاهش مشارکت در انتخابات و نیز برگزاری هر نوع «تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب و تحصن»، مصداق «محتوای مجرمانه» است.

از واکنش‌ها در فضای مجازی به اظهارات نخستین برنامه تلویزیونی قالیباف، می‌توان به پرسش مجری برنامه از او اشاره کرد که سؤال کرد بعد از رأی آوردن، به خبرنگاران اجازه می‌دهید بدون ترس از شما انتقاد کنند؟ و قالیباف هم در پاسخ گفت: انجام دادیم؛ در مجلس قانونش کردیم».

شماری از کاربران فضای مجازی با انتشار این اظهارات پرسیده‌اند: پس چرا یاشار سلطانی، خبرنگاری که به افشای چند مورد از پرونده‌های فساد قالیباف دست زده، در زندان است.

یاشار سلطانی علاوه بر افشاگری دربارهٔ «تخلفات» محمدباقر قالیباف در دوران حضور به عنوان شهردار تهران، امسال پرونده «زمین‌خواری» کاظم صدیقی، امام‌جمعه تهران، را نیز فاش کرد.

او سپس دربارهٔ قرارداد مبهم علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران و دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، برای خرید اتوبوس برقی از چین افشاگری کرد.

هادی حیدری، کارتونیست، نیز از پرونده‌های قضایی خود و چند تن از همکارانش با شکایت قالیباف نوشته و اشاره کرده که او تنها به‌دلیل «نقاشی از پرتره» این چهره سیاسی بر جلد روزنامه سازندگی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

همزمان با اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این‌که سوابق همه داوطلبان در این نهاد با «جدیت» و در مورد برخی نامزدها، «پرونده چندبار بررسی شد»، آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران، از شورای نگهبان خواست توضیح دهد چرا زنانی را که نامزد انتخابات ریات‌جمهوری این دوره شده بودند و و شرایط لازم آیین‌نامه «رجل سیاسی» داشتند را ردصلاحیت کرده است.

در تمام این سال‌ها اگرچه گهگاه بحث‌هایی درباره این‌که «زنان، مصداق رجل سیاسی هستند یا خیر» در رسانه‌های جمهوری اسلامی مطرح شده است، اما نتیجه نهایی آن تاکنون به هیچ تغییری در رد صلاحیت نامزدهای زنان و یا بازنگری در استفاده از واژه «رجل» نینجامیده و در واقع زنان فارغ از توانایی، تخصص، تجربه و همه سوابق مدیریتی خود، تنها به دلیل جنسیت‌شان رد صلاحیت می‌شوند.

معرفی نکردن جانشین شهرداری تهران با وجود مرخصی علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت و نامزد انتخابات، و تبلیغات سعید جلیلی در شبکه ایکس درباره میزان «کمک‌های مردمی دریافتی» از دیگر موضوعات مورد توجه در فضای مجازی است.

در حالی که انتخابات در جمهوری اسلامی سال‌هاست از نظر میزان مشارکت به‌طور چشمگیری رو به افول است، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) متعلق به جهاد دانشگاهی، روز سه‌شنبه مدعی شد که «۴۴.۴» درصد از شهروندان گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، انتخاب، خبرآنلاین، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG