لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

پوتین پس از ورود به باکو با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد


دیدار غیررسمی ولادیمیر پوتین با الهام علی‌اف و همسرش، مهربان علیوا
دیدار غیررسمی ولادیمیر پوتین با الهام علی‌اف و همسرش، مهربان علیوا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که برای سفری دو روزه به باکو رفته است با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، دیدار کرد.

ولادیمیر پوتین شامگاه یکشنبه ۲۸ مرداد وارد باکو شد و مورد استقبال الهام علی‌اف قرار گرفت.

بر اساس بیانیه کرملین، یکی از موضوعات اصلی این سفر، مذاکرات برای توسعه بیشتر روابط «استراتژیک و اتحاد روسیه و جمهوری آذربایجان» است و انتظار می‌رود درباره دیگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در دیدار رهبران دو کشور مذاکره شود.

همچنین به گفته کرملین، در جریان این سفر بیانیه مشترک و چند سند امضا خواهد شد و رؤسای جمهور دو کشور نشست مطبوعاتی مشترک خواهند داشت.

این اولین سفر رسمی آقای پوتین به جمهوری آذربایجان بعد از سال ۲۰۱۸ است.

به نوشته خبرگزاری روسی ریا، ولادیمیر پوتین در این سفر همچنین به موضوع مذاکرات صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز خواهد پرداخت.

در پی جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان بعد از سه دهه، مناطق اشغال شده توسط ارمنستان را پس گرفت و باکو و ایروان با میانجیگری روسیه توافق آتش‌بس امضا کردند.

شهریور پارسال نیز جمهوری آذربایجان با حمله‌ای برق‌آسا به خان‌کندی که اکثریت ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند، این منطقه را به کنترل خود درآورد.

طی سه سال گذشته مذاکرات صلح میان باکو و ایروان در جریان بوده، اما دولت ارمنستان روسیه را به عدم پای‌بندی به تعهد برای حمایت متحد سنتی‌اش در مقابل جمهوری آذربایجان متهم کرده است.

ارمنستان طی دو سال گذشته رو به سمت غرب آورده؛ موضوعی که با واکنش تند کرملین مواجه شده است.

جمهوری آذربایجان اگرچه روابط اقتصادی نزدیکی با روسیه دارد، اما با غرب نیز همکاری‌های گسترده‌ای داشته و یکی از تامین‌کننده‌های گاز اتحادیه اروپا است.

دولت باکو همچنین اساسنامه رم را امضا نکرده است؛ به این معنی که رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند بدون ترس از دستگیری تحت حکم بین‌المللی صادر شده از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین، به این کشور سفر کند.

دیوان کیفری بین‌المللی ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد که برای ولادیمیر پوتین به اتهام مشارکت در «رُبایش کودکان اوکراینی» قرار بازداشت صادر کرده است.

در بیانیه دیوان لاهه آمده است که «پوتین به ارتکاب جنایات جنگی، به طور مشخص تبعید غیرقانونی جمعیت اوکراین (کودکان) و انتقال غیرقانونی جمعیت (کودکان) از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه متهم است».

XS
SM
MD
LG