لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

تظاهرات هزاران تن از ساکنان قره‌باغ در اعتراض به مسدود شدن راه ارتباطی با ارمنستان


تظاهرات در خان‌کَندی/اِستِپاناکِرت، مرکز قره‌باغ، روز یک‌شنبه چهارم دی
تظاهرات در خان‌کَندی/اِستِپاناکِرت، مرکز قره‌باغ، روز یک‌شنبه چهارم دی

هزاران ارمنی ساکن خان‌کَندی/اِستِپاناکِرت، مرکز قره‌باغ، روز یک‌شنبه چهارم دی تظاهرات کردند تا از جمهوری آذربایجان بخواهند تنها راه ارتباطی قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان را باز کند.

به گزارش سرویس ارمنستانِ رادیو اروپای آزاد، در این تظاهرات، رهبران سیاسی قره‌باغ از جامعه جهانی خواستند که با مداخله فوری، مانع از «تلاش جمهوری آذربایجان برای بیرون راندن ارامنه قره‌باغ از سرزمین خود»، شوند.

روبن واردانیان، نخست‌وزیر دولت جدایی‌طلبان قره‌باغ در این تظاهرات گفت که از ماه‌ها پیش از سه گزینه «تسلیم»، «ادغام» و «جنگ»، گزینه سوم را برای رویایی با اقدامات آذربایجان انتخاب کرده است.

بحران اخیر در منطقه قره‌باغ پس آن آغاز شد که در پی انتشار گزارش‌هایی از حفاری در معادن تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه توسط ساکنان ارمنی قره‌باغ، شهروندان جمهوری آذربایجان، ۱۲ آذر پس از تجمع در جاده اتصالی این منطقه به ارمنستان، این مسیر، یعنی گذرگاه لاچین، را مسدود کردند.

این اقدام، ساکنان خان‌کندی/استپاناکرت را با خطر کمبود غذا، سوخت و دارو مواجه کرده است تا جایی که مقامات این منطقه در هفته‌های اخیر اقدام به جیره‌بندی سوخت و نان کرده‌اند.

در پی جنگ ۴۴ روزه و آزادسازی قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه دیگر، بر اساس بیانیه آتش‌بس نوامبر ۲۰۲۰، نیروهای روسی برای پنج سال نظارت بر جاده متصل‌کننده مرکز قره‌باغ به ارمنستان را بر عهده خواهد داشت.

دولت آذربایجان می‌گوید ساکنان ارمنی این منطقه را شهروند خود می‌داند و طبق قطعنامه‌های سازمان ملل این منطقه قلمرو جمهوری آذربایجان است.

در پی تنش دوباره بین آذربایجان و ارامنه قره‌باغ، آمریکا و اتحادیه اروپا پیشتر طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرده‌ بودند.

XS
SM
MD
LG