لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

توقف کامل صادرات گاز روسیه به آلمان به‌دلیل تعمیرات خط لوله؛ نگرانی از طولانی شدن تعلیق


فرانسه تنها ۱۷ درصد به واردات گاز از روسیه متکی است اما این رقم برای آلمان بالای ۴۰ درصد است
فرانسه تنها ۱۷ درصد به واردات گاز از روسیه متکی است اما این رقم برای آلمان بالای ۴۰ درصد است

روسیه می‌گوید تحویل گاز به آلمان را به‌دلیل تعمیرات ۱۰ روزه خط لوله نورد استریم ۱ (جریان شمالی یک) تعلیق کرده است.

روسیه روز دوشنبه ۲۰ تیرماه اعلام کرد که این تعمیرات از روز جاری آغاز شده و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت، اما برخی در آلمان نگران هستند که کرملین با ایجاد بهانه‌ای مدت زمان تعمیرات را افزایش دهد تا به برلین را به خاطر حمایت از اوکراین در جریان تهاجم مسکو به این کشور مجازات کند.

روسیه روز ۲۷ خردادماه اعلام کرده بود که به‌دلیل تاخیر در تعمیر کمپرسور خط لوله نورد استریم ۱ توسط کانادا، تحویل گاز به فرانسه را متوقف کرده و صادرات گاز به اسلواکی و ایتالیا را به نصف کاهش داده است. تحویل گاز روسیه به آلمان نیز به شدت کاهش یافته بود.

کانادا روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که کمپرسور خط لوله یاد شده تعمیر شده و آماده تحویل به روسیه است.

روسیه به‌دلیل تاخیر در تحویل این کمپرسور، طی چند هفته گذشته انتقال گاز از طریق نورد استریم ۱ را ۶۰ درصد کاهش داده بود.

مسکو همچنین از اواخر ماه گذشته مدعی تعمیرات در خط لوله ترک استریم شده و انتقال گاز از طریق ترکیه به اروپا را نیز متوقف کرده است.

تا پیش از توقف کامل انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ در روز دوشنبه، میزان تحویل گاز این کشور به اتحادیه اروپا در مجموع به نصف کاهش یافته بود.

روسیه حدود دو ماه پیش همچنین صادرات گاز به بلغارستان، فنلاند، دانمارک و هلند را به‌دلیل اجتناب این کشورها از پرداخت پول گاز با روبل روسیه متوقف کرده بود.

مقامات اروپایی، روسیه را به استفاده ابزاری از گاز برای فشار به غرب متهم کرده‌اند.

با قطع کامل انتقال گاز روسیه از خط لوله نورد استریم ۱، نگرانی‌ها در آلمان از تمدید تعمیرات و طولانی شدن جریان انتقال گاز افزایش یافته است.

برونو لو مِر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه، نیز روز یکشنبه هشدار داد که اتحادیه اروپا باید برای سناریوی «بسیار محتمل» قطع کامل صادرات گاز روسیه آماده باشد.

اتحادیه اروپا قبلا تصمیم گرفته بود از پایان سال جاری واردات گاز از روسیه را ۶۶ درصد و واردات نفت از این کشور را ۹۰ درصد کاهش دهد؛ اما به نظر می‌رسد روسیه در قطع گاز به اروپا پیشدستی کرده است.

اتحادیه اروپا پارسال ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله از روسیه دریافت کرده بود که معادل ۴۰ درصد از گاز مصرفی این کشورها بود. حدود ۶۰ میلیارد متر مکعب از این گاز توسط خط لوله نورد استریم ۱ منتقل شده بود.

اروپا اکنون برای ذخیره‌سازی گاز در انبارهای زیرزمینی برای مصرف در زمستان آماده می‌شود و قطع صادرات گاز روسیه، این کشورها را در ماه‌های سرد سال که مصرف گاز به اوج می‌رسد، با بحران مواجه خواهد کرد.

هم‌اکنون ذخیره گاز انبارهای زیرزمینی اتحادیه اروپا حدود ۶۰ درصد است، در حالی که تا پایان تابستان باید این رقم به ۹۰ درصد برسد تا کفاف اوج‌گیری مصرف زمستان را بدهد.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه می‌گوید بهترین راه برای مواجهه با بحران گاز زمستان این است که از هم‌اکنون مراقب میزان مصرف انرژی باشیم.

البته فرانسه تنها ۱۷ درصد به واردات گاز از روسیه متکی است اما این رقم برای آلمان بالای ۴۰ درصد است و برای برخی کشورهای اروپایی حتی بیشتر از این رقم است.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد، خبرگزاری آلمان، رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG